יום שישי, אפריל 26, 2024

פוסטים אחרונים

רק רכב ירוק

המגמה היום ברורה יותר ויותר צרכנים רוכשים רכב ירוק מטעמי חסכון ו/או מניעת זיהום אויר השאלה היא רכב חשמלי או היברידי?

מאת: יואל שורץ

העתיד החשמלי של עולם הרכב מתחיל לקרום עור וגידים, עם מספר הולך וגובר של מכוניות חשמליות בתצורות ובגדלים שונים. עתיד שלעת עתה עוד נראה מעט רחוק, בעיקר כי לא כל יצרניות הרכב מציעות דגמים חשמליים. עד שכל העולם יחשמל את עצמו, יצרניות הרכב מציעות פתרון ביניים והוא נקרא היברידי. כלומר רכב שמשלב שני מנועים שונים – ומכאן מקור השם היברידי (ובעברית, כלאיים).
יש כמה סוגים של הנעות היברידיות, וכדי להתאים כל אחת מהם ללקוח מסוים, תחילה נכיר את החלופות.

היברידי-מתון או היברידי-קל
סוללה בעלת קיבולת מצומצמת אוגרת כוח בעיקר בעת בלימת המכונית. הפעולה הזו נקראת רגנרציה – המרת אנרגיית הבלימה לאנרגיה חשמלית. את האנרגיה שהצטברה היא מעבירה למנוע חשמלי קטן (עם כוחות סוס בודדים) בהספק גבוה (לרוב 48 וולט), שבעיקר מסייע בכיבוי ממושך של מנוע הבנזין בגלישה ועמידה. שיטה זו לא מאפשרת נסיעה על חשמל והרעיון הוא רק הפחתה בצריכת הדלק (כ-10%) ובפליטת המזהמים.


בעבר שיטה זו היתה מאוד נפוצה בקרב יצרניות יוקרה שנאלצו למצוא פתרון מהיר ופשוט יחסית לעמידה בתקנות הזיהום העדכניות מבלי לוותר על הכוח והעוצמה של מנוע בריון. בשנים האחרונות שיטה זו התרחבה ליותר ויותר דגמים עממיים, וגם בקרב מסחריות. בין הדגמים הבולטים בישראל שמציעים מנוע היברידי מתון נציין את אודי A4, סוזוקי איגניס וסקודה אוקטביה.
למי מתאים: לכל אחד שרוצה לחסוך (מעט) בצריכת הדלק.
מנוע וסוללות: מנוע חשמלי קטן וסוללות קטנות.
תנועה חשמלית: לא מאפשר תנועה חשמלית.
צריכת דלק: משופרת מעט ביחס למנוע בעירה פנימית.

סוזוקי איגניס

רכב היברידי
הכוונה היא למכונית שמצוידת במנוע בעירה פנימית סטנדרטי ותוספת של מנוע עזר חשמלי. הרעיון הוא שימוש במנוע בעירה פנימית קטן וחסכוני ככל הניתן, כשהמנוע החשמלי מגיע לחזק אותו כשנדרש (למשל בתחילת נסיעה או בהאצה חזקה). את החשמל מייצרת המכונית בעצמה, אם באמצעות מילוי הסוללות ממנוע הבעירה הפנימית או באמצעות מערכת רגנרטיבית שאוגרת את כוח הבלימה. טווח הנסיעה במצב חשמלי קטן עד זניח, כשצריכת הדלק בפועל משתפרת משמעותית ובמשפחתית ממוצעת עשויה להגיע לכ-18 ק"מ לליטר בנסיעה משולבת.
כיום בישראל הדגמים ההיברידים הם לא רק הנפוצים ביותר, אלא גם הדגמים הנמכרים ביותר באופן אבסולטי, למשל: טויוטה קורולה, יונדאי איוניק, קיה נירו כשלאחרונה הצטרפה גם הונדה ג'אז.
למי מתאים: אופן הפעולה של המערכת לא מצריך מהנהג דבר, וההתנהלות ברכב היברידי דומה לרכב "רגיל" עם מנוע בעירה פנימית. כך שמכונית היברידית יכולה להתאים לכל אחד.
מנוע וסוללות: מנוע חשמלי בינוני וקיבולת סוללות בינונית.
תנועה חשמלית: לטווח קצר מאוד, בעיקר בתחילת תנועה ובשיוט מתון.
צריכת דלק: משופרת משמעותית ביחס למנוע בעירה פנימית.

קיה נירו

רכב היברידי פלאג-אין (PHEV)
רכב היברידי נטען משקע חיצוני. זו מכונית היברידית עם סוללות בעלות קיבולת גדולה יותר, ואלה מאפשרות לה טווח נסיעה על חשמל בלבד – לרוב סביבות 40-50 ק"מ. כשהסוללות מתרוקנות המכונית מתפקדת כמו היברידית רגילה. טעינת הסוללות יכולה להתבצע באמצעות מנוע הבעירה הפנימית (כמו ברכב היברידי), וגם דרך שקע חשמל חיצוני. טעינה אורכת בין 2 שעות (משקע מהיר) ועד 5 שעות (משקע ביתי רגיל). הסוללות הגדולות יותר, משמעותן יותר משקל. כדי לפצות על תוספת המשקל, המנוע החשמלי חזק יותר. לפעמים גם מתווסף מנוע חשמלי נוסף כך שבפועל יש שני מנועים חשמליים.
דגמי פלאג-אין שמוצעים בישראל הם מיצובישי אאוטלנדר PHEV, קיה נירו PHEV, פיג'ו 3008PHEV וגם דגמים של ב.מ.וו, DS, וולוו, טויוטה, לקסוס, מרצדס, פורד ועוד.
למי מתאים: למי שמרבה בנסיעות עירוניות יום-יומיות ובמקביל רוצה לשמור לעצמו את האפשרות לגיחות למרחקים ארוכים. רובינו לא נוהגים יותר מ-50 ק"מ ליום, כך שמכונית פלאג-אין תאפשר לבצע את נסיעות בית-עבודה-חזרה על חשמל בלבד. למי שיש שקע גם במקום העבודה, ירוויח עוד כמה קילומטרים של נסיעה על חשמל בלבד. היות ומחיר החשמל נמוך משמעותית ממחיר ליטר בנזין, החיסכון הכספי בעלות הנסיעה אדיר. אבל צריך לזכור כי מכונית פלאג-אין יקרה יותר לרכישה ממכונית היברידית ובוודאי ממכונית בעירה פנימית "רגילה", כך שכדאיות הרכישה משתנה מאדם לאדם ובהתאם לאופי השימוש שלו ברכב.
מנוע וסוללות: מנוע חשמלי גדול (לפעמים יותר ממנוע אחד) וקיבולת סוללות גדולה.
תנועה חשמלית: לטווח ראלי של 40-50 ק"מ ולרוב עד למהירות של 130 קמ"ש.
צריכת דלק: יכולה להיות כמעט אפסית, אם עיקר הנסיעה בין טעינות תעמוד בטווח המוצהר.

פיג'ו 3008PHEV

חשמלי (EV)
זהו רכב חשמלי טהור שמציע אך ורק מנוע חשמלי. לרוב מדובר על סוללות בעלות קיבולת גבוהה של 50-60 קילוואט-שעה. ככל שהרכב גדול יותר, כך גם קיבולת הסוללות גדלה, בין השאר כדי לפצות על המשקל העודף של הסוללות. ככל שהטכנולוגיה משתפרת, מחיר הסוללות יורד. ועדיין עלות הסוללות יקרה מאוד – סביבות 10,000 דולר למכונית מקטגורית סופרמיני הקטנה. רק עבור הסוללות. זה מחיר גבוה יותר מייצור מכונית סופרמיני זהה עם מנוע בנזין או דיזל. ייצור כל המכונית כולה. זו הסיבה שללא תמריצי מיסוי, המכונית החשמלית תהיה יקרה משמעותית ממקבילתה בעלת המנוע הקונבנציונאלי.
עפ"י תקן צריכת הדלק החדש והמחמיר מבעבר (WLTP), טווח הנסיעה במכונית חשמלית עומד על 250-400 ק"מ. שימוש בצרכני חשמל כבדים כמו מזגן או חימום, יורידו את הטווח לסביבות 200-350 ק"מ. זה אומר שקפיצה ספונטנית מגוש דן לכינרת ירדה מהפרק. היא מצריכה תכנון מוקדם לעצירה בעמדת טעינה מהירה למילוי מצברים בדרך ליעד ולפעמים גם בחזרה. טעינה במעמדה מהירה אורכת 30-60 דקות ועד ל-80% מקיבולת הסוללה. תדלוק בעמדה שכזו יפתור את בעיית הגיחה לכינרת, אבל היא חושפת בעיה אחרת – פריסת עמדות טעינה מהירות בישראל. כרגע יש בישראל כ-200 עמדות טעינה, מתוכן כ-40 מהירות. זהו מספר נמוך מידי, בפריסה לא מספיק מקיפה ועם מעט מאוד עמדות מהירות (שגם כך לא מהירות מספיק) מכדי לגשר על "חרדת הטווח" שיוצר הרכב החשמלי. חרדה שקיימת גם אם ביום יום אנחנו לא באמת נוסעים כל כך הרבה. כדי להתגבר על כך, משרד האנרגיה הציג תוכניות אופטימיות לפריסת עמדות טעינה: 2,500 נקודות טעינה (חלקן מהירות) עד סוף 2021.
בישראל משווקות כמה מכוניות חשמליות: MG ZE EV, אופל קורסה, יונדאי איוניק, פיג'ו 2008, אודי E-טרון, יגואר i-פייס, מרצדס EQC ועוד.
למי מתאים: מכונית חשמלית שקטה במיוחד, אקולוגית, ומעניקה חווית נסיעה שונה מכל דבר אחר. העובדה שהיא לרוב גם זריזה יותר (בתחילת תנועה) ממקבילתה מונעת הבנזין, היא רק בונוס. היא גם זולה משמעותית לתחזוקה כי אין חלקים נעים, אין צורך בשימון, אין תיבת הילוכים או מכלולים מורכבים שמצריכים טיפול שוטף. מנגד מכונית חשמלית יקרה משמעותית לרכישה (על אף המיסוי הנמוך ביחס למכונית מקבילה). היא תתאים למי שנוסע עד 200 ק"מ ביום, ויכול להציב עמדת טעינה בבית או בעבודה (עדיף בשניהם). ובעיקר למי שיכול להתגבר על "חרדת הטווח" או ששגרת הנהיגה שלו קבועה ומתמקדת במרחב העירוני.
מנוע וסוללות: מנוע חשמלי גדול (לפעמים יותר ממנוע אחד) וקיבולת סוללות גדולה.
תנועה חשמלית: לטווח ראלי של 200-350 ק"מ.
צריכת דלק: אפסית.

Latest Posts

תישאר בקשר

להתעדכן בכל החדשות האחרונות, ההצעות וההודעות המיוחדות.

דילוג לתוכן