יום שישי, אפריל 26, 2024

פוסטים אחרונים

מיניוואן חשמלי ראשון בישראל וגם מסחרית חשמלית

צ'יינה מוטורס מתניעה מחדש את יבוא מותג מקסוס הסיני בישראל. הפעם עם שני דגמים חשמליים, מיניוואן מהודר עם 7 מושבים ומסחרית בגודל בינוני. המחיר זול, היבוא מוגבל

מאת: יואל שוורץ

באמצע 2018 נחת בישראל מותג הרכב הסיני מקסוס (Maxus). הוא הגיע כמעט "מתחת לרדאר" עם דגם מסחרי אחד שנקרא V80 שלא ממש מצא לקוחות בישראל. כשנתיים עברו ומקסוס מנסה את מזלו בישראל פעם נוספת. הפעם, במקום דגם מסחרי אחד (ששווק בכמה גרסאות מרכב), עם מנוע דיזל מיושן, מדובר בשני דגמים – מסחרי ומיניוואן ל-7 נוסעים – מונעים בחשמל בלבד.

מותג מקסוס שייך ל-SAIC – קונצרן הרכב הגדול ביותר בסין שתחת כנפיו נמצא בין היתר גם מותג MG שמשווק בישראל מעל עשור ומיובא ע"י חברת דוד לובינסקי. מקסוס, לעומת זאת, מיובא לישראל על ידי חברת צ'יינה מוטורס, שעיקר פעילותה הוא כיבואנית אוטובוסים תוצרת יוטונג (Yutong), משאיות JAC, ובתחום הצמ"ה עם באגרים של מותג SANY. כולם תוצרת סין.

להבדיל מדגמי MG שלהם תקינה אירופאית ולכן יכולים להימכר בישראל כמו כל רכב אחר, דגמי מקסוס לא הועמדו לתקינה האירופאית (או האמריקאית שגם מותרת בישראל). המשמעות מבחינת השוק הישראלי, שדגמי מקסוס יכולים להימכר בארץ תחת תקינה מקלה וההגדרה של Small series, כלומר סדרות יצור מוגבלות. זה אומר שכל דגם יכול להימכר בישראל עד 400 יחידות בשנה. נתון מכירות נמוך למדי שיצטרף למהפכה חשמלית בישראל, אבל לא יוביל אותה. סגמנט המכוניות החשמליות בישראל עדיין מצומצם – כשאת שנת 2020 הוא סיים עם נתח של 0.7% מכלל שוק המכוניות בישראל ומכירות של 1,501 יחידות (לא כולל היברידי פלאג-אין). מבול הדגמים החשמליים שמציף אותנו בחודשים האחרונים, צפוי להאיץ את קצב ההתקדמות וההערכה היא שב-2021 הכמות תעמוד על 5,000 יח' חשמליות. מותג MG הוביל בשנה האחרונה את הטבלה עם 688 מכירות מדגמי ZS החשמלי, כשהשנה הוא צפוי יותר מלהכפיל את הכמות.

מותג מקסוס מתמחה בעיקר במיניוואנים, כלי רכב מסחריים, טנדרים (1 טון) ורכבי פנאי. אלינו הוא מגיע מחדש עם שני דגמים חשמליים.

מיניוואן חשמלי עם מקום ל-7

הדגם נקרא 'E יוניק 5' (EUNIQ 5) והוא המיניוואן הקטן ביותר בשורות מקסוס. ממדיו הם בגודל בינוני, וגדולים במעט מאלה של סקודה קודיאק למשל: אורכו 482 ס"מ, רוחבו 182 ס"מ, גובהו 178 ס"מ ובסיס גלגליו 280 ס"מ. נפח תא המטען עומד על 406 ליטר, גדול משמעותית משל קודיאק ודומיו, ונמוך מהנפחים שבמיניוואנים הגדולים יותר כדוגמת קיה קרניבל.

מקסוס 'E-יוניק 5' מבוסס על רצפת הדור החדש של המותג שיכול לקבל גם מנועים טרמיים (בסין הוא משווק גם עם מנועי בנזין עם/ובלי טורבו). בישראל הוא מגיע רק עם מנוע חשמלי – ובכך הוא יכול להיחשב כמיניוואן החשמלי הראשון בישראל. המנוע החשמלי מייצר 174 כ"ס ומומנט של 31.8 קג"מ, אבל הביצועים יאכזבו את מי שמצפה לנתונים הזריזים שבדרך כלל מאפיינים דגמים חשמליים. הנתונים דומים יותר לאלה המתקבלים ממנועים טרמיים: תאוצה מ-0 ל-100 קמ"ש ב-9.5 שניות ומהירות מרבית של 170 קמ"ש.

ל-E-יוניק 5, סוללה של 52.5 קילוואט/שעה, וטווח חשמלי של 260 ק"מ במסלול משולב ו-325 ק"מ במסלול עירוני (עפ"י תקן WLTP). משך טעינה מלאה הוא 8 שעות בעמדה ביתית (AC), כשטעינה בעמדה מהירה (DC100) ועד קיבולת של 80% מהסוללה, תושג ב-30 דקות.

יש רק רמת אבזור אחת ועשירה למדי שכוללת מסך מולטימדיה 12.3 אינץ' עם תאימות למכשירי אפל, טעינה אלחוטית לסמארטפון, כניסות USB בכל שורות המושבים, יציאות מיזוג לכל המושבים, ריפודי עור, מושבים קדמיים מחוממים ומתכווננים חשמלית, חלון גג פנורמי, כניסה והנעה ללא מפתח, דלת תא מטען עם פתיחה חשמלית, מצלמות היקפיות, חישוקי "17 ועוד.

היצע מערכות הבטיחות המתקדמות כוללות בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, ניטור שטחים מתים וניטור תנועה צולבת מאחור.

מחיר E-יוניק 5 עומד על 198,194 שקלים וכולל אחריות מלאה ל-5 שנים או 100,000 ק"מ, כשלסוללה אחריות ל-8 שנים או 160,000 ק"מ.

מסחרית חשמלית

בנוסף תוצע מסחרית בגודל בינוני בשם 'E-דליבר 3' (E Deliver 3) שבשוק הביתי בסין ובשווקים נוספים גם נקראת EV30. היא תוצע בשתי תצורות: מרכב קצר (אורך כללי של 455.5 ס"מ ובסיס גלגלים של 291.0 ס"מ) ומרכב ארוך (514.5 ס"מ ו-328.5 ס"מ בהתאמה). נפח תא מטען בגרסה הקצרה עומד על 4.8 קו"ב ובארוכה על 6.3 קו"ב. כושר העמסה על 905 ק"ג ו-990 ק"ג בהתאמה.

בשתי אורכי המרכב ניתן להזמין את המסחרית בתצורה של נהג + נוסע או עם תוספת של שורה שנייה עם שלושה מושבים בתקנה מקומית.

המנוע החשמלי מפיק 120 כ"ס ומומנט של 255 קג"מ. קיבולת הסוללת זהה למיניוואן, 52.5 קוט"ש, ומאפשרת טווח נסיעה של 342-316 ק"מ במסלול משולב (לפי תקן WLTP). טעינה מלאה משקע ביתי (AC) תארך 8 שעות, ומשקע מהיר ועד 80% מקיבולת הסוללה ב-45 דקות.

רשימת האבזור כוללת מולטימדיה בגודל "7 עם בלוטות', בקרת אקלים, בקרת שיוט, ועוד. רשימת אבזור הבטיחות כוללת 2 כריות אוויר, בקרת יציבות וזהו. אין מערכות בטיחות אקטיביות מתקדמות מקוריות. המחיר: 169,077 שקלים והאחריות דומה לזו שנמצא במיניוואן.

Latest Posts

תישאר בקשר

להתעדכן בכל החדשות האחרונות, ההצעות וההודעות המיוחדות.

דילוג לתוכן