שבת, יולי 27, 2024

פוסטים אחרונים

נחתם הסכם חדש בענף החלב

שנתיים אחרי הסכם החלב שנגנז
לאחר מאבקים רבים חל שינוי מפתיע לטובה בין רפתני המושבים והקיבוצים* מנגנון ״מחיר המטרה״ הנוכחי יוארך בשלוש שנים עם אופציה להארכה בשנתיים .

מים רבים זרמו בירדן מאז נחתם באוקטובר 2018 הסכם החלב שנגנז בשל התנגדות ועד רפתני המושבים ובשל חילופי הממשלה .
חשוב לציין שמאז שליאור שימחה נכנס לתפקיד מנכ"ל יצרני החלב ( לשעבר התאחדות מגדלי הבקר לחלב) נוצר שיתוף פעולה בין הרפתנים המושביים לרפתני הקיבוצים מה שבוודאי תרם לאוירה ולהבנות .
הרפתן עמוס טהר נציג הרפתנים המושביים:
״ חל שינוי לטובה ויש אוירה טובה בין הרפתנים המושבים לקיבוצים ואני מברך על כך .
במסגרת ההסכם המתהווה יש בשורה למשק המשפחתי שמוגן ע״י ״מחיר המטרה״ וגידור המכסה שלא תקטן אלה תגדל בהתאם לגידול הטבעי בחלוקה עם היבוא״.
יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ יעקב מרגי, תרם תרומה של ממש בעת שסירב להצביע ב23 לדצמבר על צו מתוקף חוק תכנון משק החלב, הדוחה בחצי שנה את הסדרת ענף החלב והחובה להתקין תקנות בעניין קביעת מחיר מזערי שעל המחלבות לשלם לרפתנים יצרני החלב (מחיר המטרה). הסירוב לקיים את ההצבעה הגיע לאחר דיון שבו טענו נציגי החקלאים כי ניתן תוך שעה להגיע לסיכום בין כל הצדדים ובהם גם האוצר ומשרד החקלאות. בעקבות זאת קרא היו"ר מרגי לשר האוצר להיכנס לעובי הקורה. "יש לכם שבוע, לכו לסיים את המשא ומתן ותבואו אחרי הסכמה וקחו בחשבון גם את המצב הפוליטי", סיכם היו"ר מרגי.
מנכ"ל יצרני החלב, ליאור שמחה צפוי לחתום על ההסכם לאחר אישור מוסדות התאחדות וכלל הרפתנים ככל הנראה בקרוב, ההסכם הוא פרי עבודה משותפת של למעלה מחצי שנה בין ליאור שמחה כשלצידו הצוות האסטרטגי של התאחדות, ומנכל חקלאי ישראל אבו וילן, לבין משרדי החקלאות והאוצר.
ההסכם שצפוי להיחתם שבסופו אין פגיעה במחיר המטרה, ובמנגנון לקביעתו מה שמעיד על הישג אדיר מבחינת הרפתנים.

עמוס טהר רפתן

הצוות האסטרטגי שבנוי גם מרפתנים מושבים וגם מקיבוצים גיבש את מתכונת ההסכם והוביל את הרעיון שעיקרו וויתור על המענקים ושמירה על המנגנון, הסכם זה אמור להסדיר את ענף החלב לשנים הקרובות.
באוצר מעדכנים כי במסגרת דיונים שהתקיימו בין משרד האוצר, משרד החקלאות ונציגי ענף החלב הושגו הבנות לגבי ייצור החלב בשוק המקומי והיבוא לשנים הבאות.

לפי הודעת האוצר, נקבע כי מנגנון מחיר המטרה הנוכחי יוארך בשלוש שנים עם אופציה להארכה בשנתיים נוספות על-ידי שרי האוצר והחקלאות, זאת באמצעות הצעת חוק ממשלתית.

ליאור שמחה מנכ״ל יצרני החלב

במקביל, החליט שר האוצר כי תוך שלוש שנים 65% מהגידול בצריכת החלב יסופק באמצעות יבוא במכסות הפטורות ממכס. המתווה יתחיל ב-50% החל משנת 2021 ויעלה בהדרגה מדי שנה. יתר הגידול יסופק באמצעות הגדלת ייצור החלב בשוק המקומי.

חשוב לציין שלמרות הסכמות אליהן הגיעו נציגי האוצר והחקלאות הצהיר שר האוצר כי חתם על הארכת הצו לפטור ממכס על יבוא חמאה לשנה נוספת, מצד היצרנים מקווים שיהיה אפשר להחזיר את השד לבקבוק בסיום השנה.

מנכ"ל התאחדות יצרני החלב בישראל, ליאור שמחה, מסר בתגובה לדברים כי "הדיונים הקדחניים מול משרד האוצר הביאו לקידום הסכם תכנוני בענף החלב בישראל, טרם נסגרו כל הפרטים האחרונים אך בהחלט אפשר להגיד שהמסגרת ברורה. כולי תקווה כי בימים הקרובים אכן נצליח להגיע להבנות סופיות, באופן שבו משרד האוצר אכן יעודד ויתמוך הלכה למעשה בהגדלת ייצור החלב המקומי ובכך יביא בשורה אמיתית ליצרני החלב .
אל לנו לנוח אל זרי הדפנה, עלינו לעבוד קשה בכדי להגיע להסכם הבא מוכנים יותר בעלי השפעה פוליטית ותיקשורתית.

אלעד מלכה- מנכ״ל ומייסד האינטרס שלנו-הלובי שלך בכנסת

בהקשר הזה אנו בתקפות בחירות ועלינו להתאחד סביב האנשים שייצגו אתנו החקלאים ועזרו בכדי להביא את ההסכם לכדי הבשלה.

בועידת ישראל לחקלאות אמר ליאור שמחה:
״ באופן שאינו משתמע לשתי פנים על ריכוזיות במשק, שדווקא במשחק השוק החופשי "ברגע שאנחנו לא מתערבים בשוק אנחנו הופכים את השוק ליותר ריכוזי ממה שקורה פה.אם לא יתערבו בשוק הכסף לא ירד למטה ,נכון להיום הוא לא מגיע לאזרחים ואני חושב שהגיע הזמן שמדינת ישראל תיראה את השכבות החלשות, אלו שלא יכולות לקנות, ושהם יהיו בראש מעיינה ולא בראש 3-4 שחקנים מרכזיים בלבד שעושים בוננזות."

אלעד מלכא, שהשתתף בועידת ישראל לחקלאות הפועל לטענתו לשחרור משק החלב.
מלכא הוא מנכ"ל ומייסד "האינטרס שלנו – הלובי שלך בכנסת", אמר על הסכם החלב : "אזרחי ישראל נכנעו לתכתיבי מועצת החלב להשאיר את מחיר החלב בישראל גבוה אך זהו צעד קטן בדרך לשחרור משק החלב. לפחות ההסכם מאפשר יבוא מעדנים ללא מכס והגדלת היצע הגבינות הקשות.
ההסכם יפחית מחירים ויגדיל את התחרות, כך נכון לעשות עם שאר מוצרי החלב, במקביל לשחרור החקלאים ממשטר המכסות הדרקוני של מועצת החלב. אנו תקווה שכך אכן יהיה לאחר הבחירות"

מנכ"ל מועצת החלב, איציק שניידר: "ההסכם הוא בשורה משמעותית לכל העוסקים בענף החלב ולציבור בישראל. לאחר שנים ארוכות בהן סבלו יצרני החלב משחיקה ברווחיות, הצלחנו לספק להם וודאות שתסייע להם בקידום הענף בשנים הקרובות תוך איזון בין הצורך לשמור על המשך הייצור המקומי ופיתוח ענף החלב, שהינו הטוב בעולם, לצד הגדלת המגוון ברשתות השיווק והוזלת המחיר לצרכן. זה היה תהליך ארוך והמשימה המרכזית בה עסקתי עם כניסתי לתפקיד, יחד עם התאחדות מגדלי בקר, משרד החקלאות והתאחדות חקלאי ישראל. הוכחנו שהשלם גדול מסך חלקיו״

Latest Posts

תישאר בקשר

להתעדכן בכל החדשות האחרונות, ההצעות וההודעות המיוחדות.

דילוג לתוכן