יום ראשון, אפריל 28, 2024

פוסטים אחרונים

תוכנית רב שנתית לחקלאות

מעודד לראות את החברה האזרחית הפועלת בהתנדבות בכל הגזרות, ובין היתר מחזקת גם את החקלאים והחקלאות הישראלית שחווים משבר לא פשוט של כאב וצער מחד גיסא ומשבר הנובע מהיעדר ידיים עובדות מאידך גיסא.

יש לברך את רוח ההתנדבות והעזרה ההדדית של ארגוני החברה האזרחית שפועלים בצורה מעוררת השראה כדי לעזור לחקלאים הזקוקים לקטוף תוצרת, לשתול, להשקות, לחלוב ועוד, אך זו אינה תןכנית ארוכת טווח, אלא סיוע חירום מבורך.

החקלאות הישראלית, ובעיקר החקלאיים הישראליים, נחשבים בעולם ליצירתיים, מושא לחיקוי ולימוד בקרב מדינות רבות, אך היעדר תוכנית ארוכת טווח עלול לפגוע ביכולתה של החקלאות בישראל להישאר מובילה.

מצב המלחמה שאליו נקלענו, מגלה עד כמה ישראל לא הייתה מוכנה גם למצב המיוחד שבו נדרש ביטחון מזון לאוכלוסייתה.

ישראל מבחינה גיאו פוליטית היא מדינת אי, דבר המחייב אותה להיערך אסטרטגית לתרחישי קיצון שבהם חשוב להבטיח כי החקלאות הישראלית והחקלאים העמלים יוכלו לספק ירקות, פירותו מוצרי חלב ובשר לכל תושביה.

למרות שהכתובת הייתה על הקיר, אין בישראל תוכנית ארוכת טווח בכוונת מכוון. ולא זאת אף זאת, מדיניות ממשלות ישראל. ובעיקר המדיניות ההרסנית של האוצר, הובילה לפתיחת ייבוא פרוע של תוצרת חקלאית מאזורים כמו טורקיה וירדן, ופגעה קשות ביכולתם של החקלאים בישראל להתקיים מחקלאות.

בעוד בעולם המודרני ובמדינות ה-0ecd נעשה ניסיון מוגבר לתמוך בחקלאות ובחקלאים בכל מדינה, בישראל התרחש תהליך הפוך.

בשל מדיניות ארוכת שנים זו שלא עודדה, בלשון המעטה, עיסוק בתחום זה שהוא כל כך מורכב ולא צפוי, הצטמצם מספרם של החקלאים.

מרבית חקלאי ישראל שוכנים ביישובים על גבולות ישראל, וכך אפשר לראות מגדלי מטילות בגליל, רפתות מניבות חלב ב"עוטף ישראל" ועוד. קיומה של החקלאות באזורים אלה הוא לא רק ביטחון מזון ומזון טרי, אלא גם תפיסת שטחים ופיזור אוכלוסייה.

בשנים האחרונות, חווינו כמה אירועים שהיו צריכים להדליק אור אדום לקובעי המדיניות בכל הקשור לביטחון מזון והבטחת מזון טרי. בשיאה של מגפת הקורונה, היו מדינות שאסרו את ייצוא תוצרתם למדינות אחרות, ובמלחמה באוקראינה נבלם ייצוא החיטה מהמדינה.

מדיניות ממשלת ישראל חייבת להשתנות לאלתר, ולהבטיח אופק לחקלאים ועידוד כניסת דור המשך לחקלאות. דבר זה לא יקרה אם לא תגובש תוכנית רב שנתית שתכלול תמיכות, הורדה משמעותית של מחיר המים, ביטול אגרות, עידוד מכירה ישירה של תוצרת חקלאית, הקמת שוק סיטונאי מודרני וביטול שליטת רשתות המזון על שרשרת הערך של התוצרת החקלאית, שליטה שאין לה אח ורע באף מדינה בעולם.

עם סימפטיה והערכה לחקלאות ולחקלאים, לא הולכים למכולת. זה הזמן לגבש תוכנית אסטרטגית רב שנתית לחקלאות הישראלית.

Latest Posts

תישאר בקשר

להתעדכן בכל החדשות האחרונות, ההצעות וההודעות המיוחדות.

דילוג לתוכן