שבת, אפריל 27, 2024

פוסטים אחרונים

איום החילוט על חברות על האנרגיה המתחדשת

הקשיים הכלכליים שעסקים רבים חווים, תוכניות שהיו לחלקם להתקנת מערכות סולאריות הוקפאו. בשל משבר הקורונה התעכבו פרויקטים של אנרגיה סולארית. בארצות רבות בבוצעו הארכות של שנה באסדרות. אם לא תהיה הארכה באסדרות יש סכנה שהממשלה לא תעמוד ביעדים לייצור חשמל מאנרגיות מאנרגיה סולארית.

רשות החשמל פירסמה ביוני את המלצתה להגדיל את יעד ייצור החשמל מאנרגיות מתחדשות ל-30% עד 2030, במקום יעד של 17% שנקבע בספטמבר 2015. לפי הערכות הרשות לחשמל, כמות האנרגיה המתחדשת המותקנת תעמוד על כ-16 אלף מגה-וואט, וכך תוכפל פי ששה לעומת סך הכמות שהוקמה בישראל עד סוף 2019.

לפי התוכנית, בתוך עשור אנרגיות מתחדשות יספקו כ-80% מצריכת החשמל בישראל בשעות הצהריים, ובשעות מסוימות אף יעקוף הייצור הסולארי את סך הביקוש לחשמל במדינה. המשמעות הסביבתית היא החלפת הפחם והדלקים המזהמים באנרגיית שמש וגז טבעי. לפי תחזיות משרד האנרגיה בתוך 15 שנה (2030-2015) תיהיה הפחתה של 93% בזיהום האוויר והפחתה של כ-50% בפליטת גזי החממה לנפש. תחזיות אופטימיות של רשות החשמל לא לקחו כמובן בחשבון את המשבר הקורונה והמשבר הכלכלי העולמי הגדול שפגע בתעשיות רבות. כתוצאה מהמשבר הכלכלי ממשלות בכל העולם מפעילות תוכניות חילוץ כלכליות במטרה למנוע קריסה של עסקים.

תעשיית האנרגיה הסולארית בישראל נפגעה אף היא מממשבר הקורונה הסיבות הן מגוונות:
א) חברות ומפעלים רבים אוסרים ו/או מקשים על כניסת עובדים של חברות האנרגיה לתחומם.
ב) עובדי חברות האנרגיה כמו כל עם ישראל נכנסים לבידוד מה שגורם לעיקובים.
ג) הפגיעה העיקרית נובעת מעיכובים משמעותיים, של כארבעה חודשים, באספקת חומרי גלם.
מרבית הייצור של הפאנלים הסולאריים (פאנלים וממירים) מקורו בסין. מכיוון שסין הייתה הראשונה להיפגע מהקורונה, ייצור הפאנלים בסין נעצר בתחילת המשבר. זמן לא רב אחר כך חוו כל החברות הפעילות בתחום ירידה משמעותית בהיקף המלאים.
המפעלים בסין אמנם חזרו לעבודה במתכונת מלאה, אך עדיין ייקח זמן להשלים את המחסור האדיר שנוצר. כתוצאה ממחסור זה, פרויקטים סולאריים מסחריים רבים בעולם ובישראל נעצרו.
ד) הקשיים הכלכליים שעסקים רבים חווים, תוכניות שהיו לחלקם להתקנת מערכות סולאריות על גגותיהם הוקפאו. ההשפעה המיידית של התהליכים האלו היא ששוק האנרגיה הסולארית כולו נכנס להאטה.

״למרות הקשיים איתם אנחנו היזמים מתמודדים עם איום מוחשי נוסף של חילוט ערבויות בידי רשות החשמל, אם לא נשלים את הפרויקטים בזמן. אנו מבקשים הארכה של שלושה חודשים נוספים להשלמת הפרויקטים במדינות רבות במערב היזמים קיבלו הארכה של שנה״ אומר לנו דני דנן מנכ״ל חברת גרינטופס.

יואב קצבוי ממלא מקום יור רשות החשמל אומר ל״משוב ירוק״: ״חשוב לזכור שכבר הארכנו את כל הפרויקטים בשלושה חודשים ובנוסף חברות האנרגיה הסולארית. הוחרגו מכל הסגרים ויכלו לעבוד ללא הגבלה. יחד עם זאת אנחנו קשובים לבעיות בשטח ונשקול הארכה נוספת. ההחלטה תתקבל בימים הקרובים״

Latest Posts

תישאר בקשר

להתעדכן בכל החדשות האחרונות, ההצעות וההודעות המיוחדות.

דילוג לתוכן