יום שישי, אפריל 26, 2024

פוסטים אחרונים

לחקלאים מצפים מאבקים גדולים מול רשתות השיווק

בחודשים האחרונים הרווחיות ברשתות השיווק נשחקת והאתגרים גדולים: התייקרות חומרי הגלם והתשומות ובמודעות גבוהה ליוקר המחיה. * אם בתקופות שרשתות השיווק הרוויחו כסף גדול לא היה קל לחקלאים מול הרשתות ,עכשיו יהיה לחקלאים קשה יותר

ירידה ברווחיות , תוכניות התייעלות טלטלות, זעזועים, התייקרויות, מחאות, חקירות בגין חשדות לתיאום מחירים, חילופי מנכ"לים, פיטורים וכניסת הרשת הבינלאומית קרפור- תשעת החודשים הראשונים של 2022 היו סוערים בענף קמעונאות המזון, ונראה כי גם העתיד הקרוב יהיה סוער לא פחות,

איך זה ישפיע על החקלאים בישראל?

בתקופת הקורונה נהנו כל הרשתות מתוצאות מצויינות במשך שנתיים, ולאחר מכן הגיעה שנה שבמהלכה נרשמה חזרה ל"שגרה" שהובילה לירידה גדולה ברווחיות בכל רשתות השיווק. גם הרבעון השלישי של 2022 הוא רבעון מאתגר עבור קמעונאיות המזון, לקראת סוף הרבעון החלו הודעות הספקיות על העלאת מחירים, מה שהוביל את הרשתות להשקיע יותר במותגים הפרטיים. ברמי לוי טיפס ל-22.4% מסך המכירות, בהשוואה לכ-20% ברבעון השלישי ב-2021. בשופרסל גדל נתח מכירות המותג הפרטי ברבעון השלישי לכ־27% מסך מכירות המזון, לעומת כ־26% ברבעון המקביל אשתקד ביינות ביתן חל גידול משמעותי בנתח של מוצרי קרפור הצרפתית בקטגוריות רבות, וביוחננוף עובדים על הרחבת המותג הפרטי של הרשת.

שופרסל ויינות ביתן מסיימות את הרבעון השלישי בהפסד, ואילו טיב טעם, ויקטורי ויוחננוף מסיימות ברווח נמוך.

שתי רשתות עברו בשנה האחרונה מהפכות ממש . שופרסל ביצעה חילופים בהנהלה, ויינות ביתן מתכוננת להשקתה מחדש במחצית הראשונה של 2023 כקרפור ישראל, מה שהוביל את שתיהן לבצע תוכניות התייעלות.

שופרסל: משקיעים בהתייעלות

אורי וטרמן, מנכ"ל שופרסל המכהן בתפקיד ארבעה חודשים, ויו"ר החברה איציק אברכהן מאותגרים מאוד לנוכח הירידה ברווחיות והמשימה של השניים היא לשפר את הרווחיות של רשת קמעונאות המזון הגדולה בארץ.

איציק אברכהן-נאלץ להפטר מתפקיד המנכ״ל וחזר כיו״ר

הכנסות שופרסל ברבעון השלישי הסתכמו בכ־3,810 מיליון שקל, גידול של כ־0.2% לעומת כ־3,801 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הרווח התפעולי ברבעון השלישי הסתכם בכ־115 מיליון שקל, בהשוואה לכ־186 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

ההפסד הנקי של החברה עמד על 96 מיליון שקל, בהשוואה לרווח נקי של כ־82 מיליון שקל ברבעון המקביל בשנת 2021, והוא מיוחס בעיקר לגידול בהוצאות בסך של כ־170 מיליון שקל בגין תוכנית ההתייעלות של החברה ולשיערוך נכסי נדל"ן.

תוכנית ההתייעלות כוללת פיטורים של כ־100 עובדים, בחיסכון מוערך של כ־60 מיליון שקל. כמו כן ייסגרו 25 סניפים (14 סניפי שופרסל ו־11 סניפים של תת־הרשת Be) ומחסני האונליין, מהלך שאמור לחסוך לרשת כ־100 מיליון שקל. לצד זאת תצמצם החברה את ההוצאות התפעוליות, מה שעשוי להביא לחיסכון של כ־90 מיליון שקל. בסך־הכול אמורות הפעולות להביא לחיסכון של כ־250 מיליון שקל ב־2023.

מנוע צמיחה משמעותי של שופרסל לצד הפעילות הקמעונאית הוא מגזר הנדל"ן, שיוקם כחברה נפרדת שבראשה יעמוד אורן הוד כחלק מתוכנית התיעלות הוחזר אמיר שאולי לתפקיד מנהל הסחר בפירות וירקות והוא מחליף את יובל נהון . אמיר שאולי הוא ניהל בעבר את המחלקה שהיא מהרווחיות ביותר בשופרסל.

יינות ביתן – בונים על קרפור

אלקטרה מוצרי צריכה מתכננת פריסה רחבה ומהירה של רשת קרפור בישראל, כך עולה מדוחותיה לרבעון השלישי. החברה רשמה ברבעון זה הפרשה של 52 מיליון שקל במסגרת רה־ארגון נרחב שהיא מבצעת ביינות ביתן, לצורך הכנת הסניפים של הרשת הצרפתית וגם הכרה בהוצאות פחת.

מכירות יינות ביתן ומגה המנוהלות על ידי אורי קליישטיין קטנו ברבעון השלישי של שנת 2022 בשיעור של כ־4.6% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, וזאת בעיקר בעקבות סגירת סניפים לצורך שיפוץ והסבת סניפי הרשת לסניפי SUPER – זאת עד להשקת קרפור בישראל. אלקטרה חוזה כי בתוך שלוש שנים תהפוך קרפור לרשת השלישית בגודלה בישראל, עם מחזור הכנסות של 4.3 מיליארד שקל בשנה ורווח תפעולי של 160 מיליון שקל.

ביינות ביתן מדווחים שהמותג קרפור רושם ביצועים טובים ומשיג נתחי שוק חזקים במכירות בתחומים כמו תה, קפה ושמן זית, ובמחירים זולים מהמתחרים.

בחברה מציינים כי הרה-ארגון כולל גם התייעלות תפעולית בסניפים ובכוח־אדם, סגירת חמישה סניפים מפסידים, שיפור תנאי סחר ושיפוץ סניפים והסבתם לסניפי קרפור.

ברשת נערכים להאצת הסבת הסניפים ולהשקה של עד 50 סניפי קרפור חדשים במחצית הראשונה של 2023. זאת על־מנת לייצר פריסה ארצית, והשקת שלושה פורמטים קמעונאיים: היפר, מרקט וסיטי. עד כה הוסבו 12 סניפים, ועד סוף השנה יעברו עוד שמונה תהליך דומה. 

לפי הערכות יינות ביתן , ב־2023 יירשמו הכנסות של כ־3.3 מיליארד שקל, ב־2024 ל־3.9 מיליארד שקל, וב־2025 כאמור ל־4.3 מיליארד שקל.

התכנון של יינות ביתן הוא להשיק 40-50 סניפים ביום אחד לאחר שייצבעו בצבעי קרפור: שלושה סניפי היפר, 25 סניפי מרקט ו־18 סניפי סיטי. 

יוחננוף: משקיעים בנדל"ן ובסטוקים 

רשת יוחננוף  שהיא בין הרשתות המובילות בישראל בתחרות התוצרת החקלאית , רושמת ברבעון השלישי של השנה הכנסות של 963 מיליון שקל, עלייה של כ־4.1% לעומת הכנסות של כ־926 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, שמוסברת בעיקר בשל פתיחת חנויות חדשות, גידול במכירות בחנויות הזהות ומכירות רשת הדיסקאונט זול סטוק שבה רכשה את השליטה (50.1%) בשנה שעברה. הרווח הנקי הסתכם בכ־33 מיליון שקל, לעומת כ־29 מיליון שקל ברבעון המקביל ב־2021.

איתן יוחננוף, המנכ"ל ומבעלי השליטה ברשת, דואגים להרחיב את הפעילות מעבר למגזר קמעונאות המזון. זאת באמצעות חיזוק רכישות הנדל"ן, השקעות בטכנולוגיות כמו חברת העגלות החכמות A2Z וכאמור רשת זול סטוק, שהשנה פתחה לראשונה "חנות בתוך חנות" – כלומר מחלקות זול סטוק בתוך סניפי יוחננוף. 

הרשת יוחננוף ממשיכה במגמת התרחבות, המתבטאת בין היתר בצמיחה במכירות ופתיחת סניפים חדשים ומושקעים, תוך שמירה על מחירים תחרותיים ומוצרים זמינים."

ויקטורי: מפתחים את הסיטי

התרחבות ואסטרטגיית הטמעת תת־רשת חדשה היא גם מנת חלקה של רשת ויקטורי בהובלת המנכ"ל והבעלים אייל רביד. הרשת רשמה ברבעון השלישי הכנסות של 599 מיליון שקל, בהשוואה להכנסות של 588 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, והרווח הנקי עמד על כ־11.5 מיליון שקל, בהשוואה ל־12.6 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.

בחברה מסבירים כי הקיטון נובע בעיקר מהגידול בהוצאות מכירה ושיווק, הוצאות הנהלה והוצאות מימון נטו. הרווח התפעולי עמד על כ־23 מיליון שקל, לעומת רווח תפעולי של כ־24 מיליון שקל ברבעון המקביל – מה שמשקף ירידה של 4.6%.

ויקטורי, שהשיקה השנה את תת־הרשת ויקטורי סיטי בתל אביב, פתחה כבר ארבעה סניפים וחתמה על הסכמים לפתיחת שלושה סניפים נוספים. בכוונת החברה להגיע לכ־30 סניפים ברחבי גוש דן, שלפי הצפי שלה יתרמו כ־250 מיליון שקל למכירות וישפרו בצורה ניכרת את הרווחיות הגולמית. בנוסף צפויים להיפתח שבעה סניפים חדשים בפורמט הרגיל של הרשת – חלקם עוד השנה, וחלקם במהלך השנה הבאה.

טיב טעם: איכות התוצרת החקלאית גבוה

בטיב טעם רשת המרכולים הלא כשרה הפריטו לפני שנים את מחלקת הפירות ביכורי שדה צפון מנהלים את מחלקות הפירות והירקות בכל הרשת , בטיב טעם מאמינים בסניפים העירוניים ולאחרונה הכריזו כי ישדרגו את 20 סניפי In The City ויפתחו שלושה נוספים בשנה הקרובה.

סך הכנסות הקבוצה ברבעון השלישי של השנה הסתכמו בכ־400 מיליון שקל, לעומת כ־411 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, קיטון של כ־2.8%.

יוסי שליו סמנכל טיב טעם- המחלקה של הפירות והירקות מופרטת

הרווח הנקי הסתכם בכ־12.5 מיליון שקל, בהשוואה לכ־19 מיליון שקל ברבעון המקביל בשנת 2021, מה שהמהווה קיטון של כ־34%. עם זאת,בטיב טעם מעריכים כי ברבעון הרביעי של השנה הרווחיות תעלה על זו שהייתה ברבעון המקביל אשתקד, תוך ציון העובדה שהפדיון בסניפים הזהים עד למועד פרסום הדוח עלה בכ־8%. 

רמי לוי: מותג פרטי ורחפנים

את מנשה כדורי מי שניהל את רכש הפירות והירקות ברמי לוי שנים ארוכות מחליף אופיר אטיאס החתן של רמי לוי.
רמי לוי שיווק השקמהפועלת בתומים רבים ומפעילה בין היתר את גוד פארם, רשת בתי הקפה והמרכולים קופיקס, זרוע תקשורת וסלולר והשקעות באגרוטק וברחפנים.

הכנסות הרשת ברבעון השלישי צמחו בכ-8% לכ-1.7 מיליארד שקל, בהשוואה לכ-1.6 מיליארד שקל ברבעון המקביל אשתקד. הצמיחה בהכנסות ברבעון נבעה מפתיחת סניפים חדשים ומעלייה בפדיון חנויות זהות בשיעור של כ-3.3%. הרווח הנקי נחתך בכ-43% הסתכם בכ-24 מיליון שקל, בהשוואה לכ-42 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

רמי לוי- אסטרטגית המחיר בפעמים רבות על חשבון האיכות

הרווח התפעולי רמי לוי שווק השיקמה הסתכם בכ-63 מיליון שקל, בהשוואה לכ-68 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

גם המותג של רמי לוי מראה צמיחה, עם גידול בשיעור המכירות לכ-22.4% מסך המכירות, בהשוואה לכ-20% ברבעון המקביל.

במקביל לאישור הדוחות, הכריזה החברה על חלוקת דיבידנד בסך של כ-36 מיליון שקל, המתווספת לחלוקת דיבידנד של כ-208 מיליון שקל במהלך השנה האחרונה.

Latest Posts

תישאר בקשר

להתעדכן בכל החדשות האחרונות, ההצעות וההודעות המיוחדות.

דילוג לתוכן