יום חמישי, מרץ 28, 2024

פוסטים אחרונים

"אין דונם פנוי באר טוביה היא מועצה חקלאית מובהקת"

ראיון עם קובי אביבי ראש המועצה האזורית על החקלאות במועצה ועל מספר החקלאים המתמעט בשל מדיניות הממשלה בנושא שלא מחמיאה ומחבקת הממשלה עושה הכול כדי שהחקלאים יפנו לעיסוקים אחרים

מועצה אזורית באר טוביה הוקמה ב 1950 בשטח השיפוט של המועצה יש 23 יישובים ,חלק גדול מתושבי המועצה עוסקים בחקלאות, מספר מהרפתות המובילות בישראל הן באזור המועצה האזורית באר טוביה. בתקופה של שינויים גדולים וקשיים שונים בחקלאות שוחחתי עם ראש מועצת באר טוביה מר יעקב (קובי) אביבי לשיחה פתוחה על חקלאות איכות הסביבה, חינוך ועוד.

והשאלה המרכזית שעלתה איך המועצה יכולה להוות מקור תמיכה לתושבים שעוסקים בחקלאות?

"בטרם נתחיל את הריאיון אני מעוניין להשתתף בצערם של משפחת חסיד, שחנן חסיד היה ראש מועצה אזורית באר טוביה במשך 28 שנים, כל הפיתוח באר טוביה והראייה הכוללת של באר טוביה ואזורי התעשייה היא מעשי ידיו, והשאיר אחרי פרישתו מועצה לתפארת והביא אותה לאותה גבהים אשר היא נמצאת, משתתף בצערם של משפחת חסיד ביחד עם תושבי מועצת באר טוביה שחבים להם חוב גדול מאוד על הפיתוח המועצתי."

ספר לי קצת עליך?

"אני עובד במועצה כ 30 שנים הגעתי למועצה בינואר 90 במהלך התקופה מוניתי למנכ"ל המועצה עד ינואר 2018 שאז התפטרתי מתפקידי והתחלתי את הקמפיין לראשות המועצה ובהן זכיתי והתחלתי את תפקידי כראש מועצת באר טוביה בנובמבר 2018.לפני שהגעתי למועצה שירתתי כ15 שנה כגזבר ביישוב כפר אחים. אני גר במושב כפר אחים נשוי , יש לי שלושה ילדים ותשעה נכדים. מאוד אוהב את העשייה מאוד אוהב את תפקיד ראש המועצה ואשתדל להמשיך כמה שרק אוכל לעבוד למען התושבים בבריאות טובה."

מועצה אזורית באר טוביה היא מועצה מאוד גדולה מה הם המאפיינים שלה?

"המועצה באר טוביה היא מועצה גדולה שטח השיפוט שלה הוא בערך 140 אלף דונם. בתוכנו יש את העיר קריית מלאכי ושתי מועצות מקומיות גן יבנה ובני עי"ש שעכשיו יש תקופה של מאבקים בנושא של שטחים וחלוקת הכנסות הן ע"י הותמ"ל (הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של מתחמים מועדפים לדיור היא ועדת תכנון שמטרתה להגדיל את היצע הדירות בישראל.) והן ע"י היחידה הגיאוגרפית. המאבקים נמשכים חלק בהחלטות בבגצ"ים וחלקם עוד בדיונים. המדינה זקוקה ליחידות דיור, והקרקע הזמינה היא של החלקות החקלאיות, אך חסרה מידתיות בחלוקה מכיוון שאפשר לסיים את המאבקים בהבנה, אפשר לסייע במדיניות של מדינת ישראל אבל במנגנונים אחרים שישמרו מצד אחד על ביטחון המזון ומצד שני יהיה אפשרות לבנות את אותם בתים לקיומה של המדינה והגדלת האוכלוסייה עד לשנת 2040."

מה מהמאפיינים של המועצה מההיבט החקלאי כפרי?

"המועצה הינה מועצה חקלאית ממעלה הראשונה אין דונם אחד פנוי בכל שטח המועצה אך מספר החקלאים מתמעט מכיוון שהמדיניות הממשלתית בנושא החקלאות היא לא מחמיאה ומחבקת. ולהיפך עושה הכול בכדי שהחקלאים יקפלו את המשקים שלהם ויפנו לעיסוקים אחרים לצערנו אין לנו עם מי לדבר בשעתו פאר היצירה במדינת ישראל היה הלובי החקלאי, היו לנו מעל ל 12 חברי כנסת שדאגו לחקלאים. היום החקלאים נאבקים מול כול העולם נאבקים נגד החלטות ממשלה , עליית תשומות החקלאות, החלטות בעניין העובדים הזרים, ונאבקים בחברת החשמל לגבי אנרגיה ירוקה כתחליף להכנסה מחקלאות, והדור הצעיר כבר בוחר לא להמשיך בחקלאות, בעבודה הדורשת ממנו המון ומשאבים ואז הוא צריך לקום בבוקר ולראות את פרי עמלו יורד טמיון, ולראות איך מגיעות האוניות מטורקיה ושאר העולם מביאות תוצרת על חשבון מעט הפרות או לול שיש לו במשק החקלאי שלו. ולכן אנחנו עושים ככל יכולתנו במעט שמועצה אזורית יכולה לסייע לחקלאים שבתחום שיפוטה, יש לנו במועצה וועדה חקלאית חזקה מאוד שמורכבת ממגדלים ונותנים להם להוביל את נושא החקלאות ולעזור בכל אשר אנו יכולים וזה כולל באישורים כאלה ואחרים. בין השאר אנחנו עוזרים בלקבל הרשאות לעובדים זרים ומתן אישורי מגורים עבורם, היום בלי העובדים הזרים זה כמו לגדל ירקות בלי מים. יש לנו גם עובדים מהרשות הפלסטינאית אך מעט מאוד.

הבעיה הינה המבט של המדינה כלפי החקלאים שנותנים לחקלאים את ההרגשה של בבקשה תעזרו למדינה ולכם ותפסיקו לייצר חקלאות. התפיסה הזאת לא יכולה להתקיים ולפתח איתה חקלאות מודרנית. אנחנו כמועצה הגשנו תוכנית פל"ח (פעילות לא חקלאית) עבור התושבים על מנת לייצר להם אפשרויות הכנסה נוספות. מכיוון שישנן בעיות כלכליות שונות המייחדות את המשקים באזור ואחת מהן היא הפנסיה במגזר הכפרי. אדם שלא צבר לו השקעות במהלך חייו יהיה לו מאוד קשה לשרוד בכבוד.

התוכנית תאפשר לבעלי המשקים להגדיל לבית שלישי שיהיה לבן משפחה שגם יסייע בידם ויעודד אותם לפתח את המשק וגם לייצר לו הכנסה מפעילות נלוות כגון חקלאות יקבים ,גביניות אולי מחסן לחקלאות בית אריזה קטן, וזאת בכדי לסייע לבעלי המשקים לייצר הכנסה קטנה נלוות לחקלאות."

איך מחולקת המועצה?

"במועצה יש לנו 22 ישובים אחד מהם קיבוץ (חצור) ושתי מרכזים קהילתיים בסך הכול 19 ישובים שהם אגודות שיתופיות ושני מרכזים כפריים מרכז כפרי עזר ומרכז כפרי אחוה, שנוסדו על אותם מבנים ששירתו את אנשי ההוראה. בזמנו המבנים הורחבו במסגרת ההרחבה שהיו בישובים. בתוך שטח המועצה יש מחנה צבאי. במהלך המבצע האחרון של עוטף עזה, המועצה המקומית קיבלה לא מעט פגיעות. וזה גם חלק מהתמודדות שלנו. באזור המועצה יש לנו בשותפות שני מט"שים (מרכז טיהור שפכים).מט"ש אחד בשותפות עם קריית מלאכי והשני עם גן יבנה. הבעיה שלנו במגזר הכפרי זה קווי ההולכה אם בעיר יש 5 תחנות שאיבה בהתאם לאזורים, לנו במועצה יש 80 תחנות שאיבה שמורכבות על מאות קילומטרים של קווי הולכה ולכן עלויות של מערכת הביוב אצלנו מאוד גבוהות בהשוואה לעיר, הקושי שלנו בניהול המועצה הוא שתקציב ההוצאות שלנו מאוד גדול באחזקה השוטפת של מערכות השונות כגון מערכת הביוב ,המים והכבישים. ומרכיב גדול בהוצאה הינו הסעות למערכת החינוך מכיוון שהמועצה פזורה על שטח מאוד רחב יש צורך במערכת של כ 70 אוטובוסים מדי יום שאוספים ומחזירים את הילדים מהמסגרות. מערכת הסעות לבד עלותה כ 30 מיליון ₪.

מערכת החינוך שלנו טובה מאוד, יש לנו תיכון גדול שמאכלס קרוב ל 1900 תלמידים , יש תיכון נוסף קטן יותר של 400 תלמידים של החינוך הדתי. בתי הספר ברמה גבוהה מאוד, יש במועצה 5 בתי ספר יסודיים. שנמצאים חלקם בקריית החינוך שדות מבואות ויד חזון (בית ספר דתי) בית ספר יסודי נוסף ברגבים שמשרת את תושבי מערב המועצה ובית ספר נופים שמשרת את צפון המועצה, בסך הכול יש כ 5000 תלמידים ולמעלה מ 54 גני ילדים. החינוך מתנהל על ידי המועצה מגיל הגן עד כיתה י"ב השנה הוספנו מספר כיתות תקשורת בכדי שהתלמידים יקבלו את החינוך בתוך המועצה. יש שיפור גדול בנושא המגמות בביתי ספר היסודיים והתיכוניים . יש שביעות רצון גבוהה מאיכות החינוך במועצה אך אנחנו איננו נחים על השמרים וממשיכים לשפר ולגוון את האיכות והמבחר בחינוך, מכיוון שאם שומרים רק על הקיים מדרדרים אחורה ולכן אנחנו תמיד במגמת קידום ופיתוח."

כמה משקים פעילים כיום בשטח המועצה?

"במועצה יש גם משקים וגם בתים בהרחבות בערך כ 8000 בתי אב, במושב כפר אחים לדוגמא יש כ 70 משקים בחקלאות לרוב המשקים יש בן ממשיך וכ-90 בהרחבות ומשקי עזר ."

איך המועצה עוזרת לחקלאים?

"המועצה הביאה את משרד החקלאות למשרדי המועצה בבאר טוביה, פעם בשבוע מגיע נציג של משרד החקלאות ובאים החקלאים עם כל דרישה שהם צריכים בקשות לסככות ,ומתבנים , מחסנים הגדלת רפת נטיעות וכו' כל מה שדורש אישור משרד החקלאות הם לא צריכים לנסוע למשרד החקלאות הם מגיעים למועצה, האפשרות הזאת מאוד עוזרת לחקלאים ומקלה עליהם בהתנהלות היום יומית. בנוסף אנחנו מארגנים להם כנסים מקצועיים בתחומי החקלאות, כמו כן המועצה משתתפת עם החקלאים בנושאים כמו ריסוסים והדברות שבחלקם אנחנו עושים בצורה מרוכזת. ותמיד משתדלים לעזור באותם דברים הקטנים שבהם החקלאים ובעלי המשקים צריכים עזרה ותמיכה לקידום המשק."

האם הפעילות החקלאית מתרחבת באזור המועצה?

"כמות הדונמים המשמשים לחקלאות לא השתנתה כל חלקה חקלאית בשטח המועצה מנוצל אך יחד עם זאת כמות החקלאים במגמת ירידיה. לדוגמא במושב יש 2,000 דונם שאותו עיבדו 15 חקלאים היום רק 10 חקלאים נשארו. המשקים הקטנים לא מצליחים להתפרנס ממעט הדונמים שיש להם. הסיוע לחקלאים מהמדינה הוא קטן ביותר וזו בעיה גדולה ולכן ישנה מגמה של לעזוב את הענף."

בכל שנה בתהליך שנמשך מספר חודשים, נבחרות עשר הרשויות הירוקות של קלינטק לאותה שנה. בחירת הרשויות הירוקות נעשית על בסיס הפעילות הסביבתית שבוצעה בשנה האחרונה על ידי כל רשות בהתאם ל- 11 מדדים שנקבעו מראש. השיפוט הסופי מסתייע בנתונים אובייקטיביים שנאספו מרשות המים והחשמל, המשרד לאיכות הסביבה והלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בנוגע לצריכת חשמל, מים, וייצור פסולת לנפש. בבקשה ספר על הזכייה שלכם בתחרות.

"יש מודעות מאוד גבוהה אצלנו במושבים לאיכות החיים והסביבה, יש מיסים מאוד גבוהים מעבר לארנונה בכדי לשפר את איכות החיים בישובים ולכן יש השקעה גדולה יותר בגינון וניקיון. המועצה אוספת כיום פסולת גושית מהבתים כבר לא בשיטה של מרכזי פינוי. הישובים מטופחים ויש להם מודעות ליופי וניקיון. ולכן אנחנו זוכים בתחרויות של כוכבי יופי ונותן לנו גאווה גדולה. כל שנה אנחנו זוכים בתחרות בזכות החתירה לשמירה על איכות הסביבה והקפדה על שמירת איכות החיים במועצה. יש לנו מחלקה איכותית וטובה של איכות הסביבה קלטנו פקחים חדשים , ציידנו אותם בצי מכוניות יש לנו פקח לכל נושא. יש לנו הסכמי מחזור עם תאגידים הממשלתיים, בכל יישוב יש מרכז מחזור לקרטונים , ניירות אריזות בדרך כלל זה נמצא במרכז היישוב במקום נגיש ונוח .המחלקה גם אחראית על טיפול במט"שים ועל קווי ההולכה והניקוז."

מה לגבי פסולת חקלאית?

"המועצה הקימה ארבעה מרכזי פינוי לפסולת חקלאית, החקלאים מביאים בתיאום מראש את הפסולת לאותם מרכזים. ומשם המועצה מפנה אותם וזה חלק ממארג העזרה של המועצה למען החקלאים."

האם נושא משבר האקלים והתחממות הגלובלית נכנס ללימוד במערכת החינוך?

"יש לנו שיתוף פעולה מאוד רחב בין מחלקת החינוך ומחלקת איכות הסביבה בעידוד של ארגון ערים לאיכות הסביבה, ועושים פעילויות חברתיות קהילתיות בכל מוסדות החינוך שלנו.
בגינות הלימודיות יש שיתוף פעולה עם המחלקה לאיכות הסביבה. בתחום הזה משתדלים לקדם כל רעיון ויוזמה למען חינוך אקלמי. בנוסף יש מפעל נגב אקולוגיה שהוא בתחום המועצה. "

איך מתפתח התחום של אנרגיה ירוקה? האם המועצה תומכת בקידום הנושא?

"מועצת באר טוביה הייתה בין הראשונים במגזר הכפרי שהתחילו עם המערכות הסולאריות אנחנו מאוד מעודדים את זה באופן פרטני, למי שיש את המקום לשים לוחות סולאריים אנחנו כמועצה עוזרים גם בוועדה לתכנון ובנייה לקידום הפרויקט , במוסדות הציבור התקנו לוחות סולאריים אנחנו בתהליך שבכל מגרשי הספורט יותקנו לוחות סולאריים, וגם זה יכול לשמש כהכנסה צנועה נוספת ליישוב."

מה בעיקר התוצרת החקלאית של באר טוביה?

"יש לנו מספר חוות של לולים אך בעיקר התוצרת החקלאית היא החלב יש לנו את רפתות החלב היא הכי גדולות בארץ.
כמו כן המטעים מכל הסוגים בעיקר נשירים וענבים, יש לנו חקלאים ברמה הגבוהה ביותר , חקלאים מגיעים מכל הארץ לראות וללמוד איך עושים חקלאות באזור באר טוביה."

איך מתפתחת התיירות החקלאית ?

"הנושא של התיירות הכפרית מאוד מקודם, לאור החשיבות הגדולה שכמועצה אנחנו רואים בזה כמקור לפיתוח וקידום של התושבים. השנה בפעם הראשונה הקמנו וועדת תיירות שבראשה עומד אלכס גולפר, יש הרבה אתרי תיירות קטנים אצלנו שמאוד מוכרים במדינה כמו נועם ארטישוק במושב ניר בנים , שמן יוגב , שמן שור וולף, משק שמואלי (יצרן גבינות), חוות הבאפלו במושב ביצרון, יקבים שונים. המשקים עורכים הדרכות ומסבירים איך מייצרים את התוצרת לדוגמא בבתי הבד התלמידים מגיעים בקבוצות ולומדים על ייצור השמן . בנוסף יש אתר מורשת "משטרת בית דרס " שהוקם לפני קום המדינה והמועצה הולכת להפוך אותו למוזיאון ברמה מאוד גבוהה בסיוע רשות הטבע והגנים, קק"ל ורשות העתיקות בימים אלו אנחנו בשלבי הכנה לשיקום ושיפוץ המקום.
יער עזריקם לאורך שנים רבות עמדה לה חורשת עזריקם נטושה ומוזנחת, בשנים האחרונות בעזרת לא מעט תושביים מקומיים המקום סודר ובו יש בו מסלולים שונים העוברים בין נקודות עניין ביער. המועצה בוחנת אפשרויות נוספות לקידום ופיתוח היער.

ענף התיירות הוא נחשב כנלווה לתיירות אך בעתיד הוא יכול להוות להרבה מאוד משקים הענף העיקרי של ההכנסה.

השלב הבא הוא לייעד במספר מקומות להכשיר אותם למקומות לינה הנושא צויין בתוכנית פל"ח ואני מקווה שנקבל את האישורים של מנהל התכנון. בתוכנית אישרנו שני צימרים לכל משק במועצה."

יש צפי לקליטת אוכלוסייה חדשה ?

"המדינה לא מאפשרת למגזר הכפרי לבנות בתים לגובה ובצדק אך מצד שני גם לא מאפשרת לנו לבצע הרחבות, ולבנות דו משפחתיים וכדומה במקום זה המדינה מעדיפה לקחת אדמות חקלאיות לערים ושם לבנות את המגדלים. ההרחבה תאפשר לעזור לדור ההמשך לגור ליד משפחתם ולהמשיך את הטיפול במשק. ולכן קיימת בעיה של קליטת אוכלוסייה חדשה לשטחי השיפוט של המועצה."

מה אתה אוהב בבאר טוביה?

"יש לנו מכללה האקדמית אחווה – הקמנו אותה כחלק ממוסדות החינוך שלנו כיום היא כפופה למל"ג המכללה גדלה בצורה מרשימה, ועכשיו יש נשיאה חדשה במכללה פרופ' יפעת ביטון שהיא בת קריית מלאכי והיא מהווה גאווה גדולה לנו למועצה.

אני מאוד אוהב את מערכת החינוך שלנו שהיא מהטובות שיש בארץ , אנחנו משקיעים בחינוך את נשמתנו כי החינוך הוא העתיד של הילדים והמדינה.

החקלאות שלנו היא טובה איכותית ויעילה ואני מקווה שנצליח לעזור לחקלאים לשמר את עבודתם ולחזק אותם במקומות שהם צריכים ומקווה שנוכל גם להרחיב אותה במידה ויהיה הגנה ותמיכה של המדינה על התוצרת החקלאית.

אנחנו עוסקים הרבה מאוד מהזמן בנושא איכות הסביבה שהפך להיות מהותי וחשוב מאוד לשמירה על המדינה בפרט ועל העולם בכלל.

וועדת תכנון ובנייה שהיא חלק מהמועצה, מחלקת תחבורה עם צי אוטובוסים מפותח .

הדבר הכי חשוב זה המודעות של התושבים לוועדים המקומיים ושיתוף הפעולה בין הרגלטור לוועדים המקומיים בישובים כאשר יודעים לייצור קשר טוב מכבד תקשורת של הקשבה ושיתוף פעולה אז התושבים מרוויחים, לתושב יש את הוועד המקומי מעליו את המועצה שהמטרה היא לתת שירות לתושב לפתוח לו דלתות לפרק חסמים שמפריעים לו.

הנושא של התיירות החקלאית והכפרית זה אחד מהנושאים שאנחנו שמים לנו דגש לקדם אותו. למען רווחתם של תושבי מועצת באר טוביה."

Latest Posts

תישאר בקשר

להתעדכן בכל החדשות האחרונות, ההצעות וההודעות המיוחדות.

דילוג לתוכן