יום חמישי, אפריל 18, 2024

פוסטים אחרונים

צונאמי של עליית מחירים

צונאמי של עליית מחירים

העולם מתחיל להתאושש ממגפת הקורונה ולחזור לחיי השגרה. הביקוש לסחורות ולחומרי גלם עולה ואיתו גם המחיר. מחירי האנרגיה עולים, מה שמייצר עליה במחירי הסחורות שתלויות באותה אנרגיה לייצור ולשינוע.

בשנת 2000 יצא הסרט 'הסערה המושלמת' בכיכובו של ג'ורג' קלוני. עלילת הסרט מתרחשת באוקטובר 1991 במסצ'וסטס שבארצות הברית, והיא עוקבת אחר צוות בספינת דיג שנקלעה ללב הסערה המושלמת של 1991.

כך נוהגים לכנות כיום את האירוע הגלובלי של עלייה מטורפת בחומרי הגלם.  "זה שילוב כמעט מושלם של סיבות שונות שכנראה שמושך למעלה את המחיר עבור יצרנים שונים", טוען סמואל טיילור, חוקר מארה"ב.

התייקרות הדשנים כחלק מתהליך גלובלי של התייקרות חומרי הגלם

אנחנו צפויים לחוות בחודשים הקרובים התייקרות משמעותית במחירי הדשנים בישראל ובעולם .

מטרתו של הדישון היא סיפוק חומרי הזנה לצמחים חקלאיים ושיפור מבנה הקרקע. דשנים יכולים להיות סינטטיים (כימיים) או ממקור אורגני. בחקלאות הישראלית נוהגים להשתמש הן בדשנים כימיים והן בדשנים אורגניים, כאשר בדרך כלל דשנים כימיים מיועדים לספק חומרי הזנה ודשנים אורגניים לשיפור את מבנה הקרקע, בנוסף לאספקת חומרי הזנה.

הדישון מהווה בין 5 ל-10 אחוזים מעלויות הגידול של חקלאים. החנקן מהווה את החלק הארי בצריכת הדשן השנתית. את החנקן מייצרים מהאוויר, אך החנקן בצורתו הטבעית אינו זמין לצמחים. בעולם מייצרים חנקן לדישון באמצעות גז טבעי. הקשר בין מחיר הגז הטבעי ובין מחיר החנקן הוא קשר ישיר. כ- 75% ל-90% מעלויות ייצור החנקן מקורם מעלויות הגז הטבעי. אם הגז הטבעי עולה אז גם מחיר החנקן יעלה ביחס זהה. הגז הטבעי הגיע למחירי שיא ב-13 שנה האחרונות. העלייה המטורפת הזו גרמה לסערה המושלמת. היא לא רק גרמה לעליית ייצור חומרי הגלם, היא אף עצרה ייצור במפעלי ענק לייצור חנקן. אותם מפעלים חששו ממשבר מחירי הגז והפסיקו לייצר. צמצום ביצרנים גרמה לעוד עלייה במחיר העולמי, שגם ככה היה בטיפוס מחודש פברואר, מרץ, אפריל. אנחנו מדברים על טיפוס מאזור של 260 דולר לטון לאזור ה-400 דולר לטון. בחודשיים האחרונים הוא טיפס מאזור 600 דולר לטון לכ-1000 דולר לטון נכון להיום.

לדוגמה, מחירי האוריאה (החנקן שנסחר בעולם בכמויות הגדולות ביותר), עלו במעל 300% מתחילת השנה. כל זה מתרחש בתוך מחירי חנקן מאוד גבוהים שהיו בכל מקרה בשוק בחודשים יולי- ספטמבר.

האירוע הזה מתגלגל למגדלים של תשומות חקלאיות בכל העולם והוא צפוי בטווח מסוים אף להשפיע על מחירי המזון לצרכנים. מדינת ישראל שהיא שוק קטן באופן יחסי, אך סובלת מזה בדיוק כמו בכל העולם. אנחנו תחת המטריה העולמית היות ואנחנו חלק מעולם גלובלי אחד.

בנוסף לזה, סין כבר חודשים מזהה את המחסור בדשנים בעולם ועצרה לחלוטין ייצור של דשני חנקן וזרחן. בזמן שבישראל מחירי האשלג שומרים על יציבות, בעולם המחיר מזנק לפי שניים ממחירו לפני מספר חודשים, מה שצפוי בהמשך להשפיע על השוק הישראלי. כל החנקן  והזרחן  שסין מייצרת נצרך בתוך סין ולכן מהווה גורם נוסף למחסור העולמי .

גם מחירי ההובלה הימית זינקו. לאור ריבוי הסחורות נוצרו פקקים בנמלים. אונייה שמגיעה לנמל יכולה להמתין לפריקה מעל שבועיים, מה שמגדיל את עלות ההובלה.

והנה לכם הסערה המושלמת: גז טבעי בעלות גבוהה, מפעלים שנסגרו באירופה, עלויות הובלה גבוהות ונמלים פקוקים, כל אלו מייצרים מציאות שיש לנו היום.

כל זה כאמור לא ייעצר בחקלאים הזקוקים לדישון, זה צפוי להשפיע על כלל המשק.

אנחנו כבר רואים סיכומים כלכליים של החודשים האחרונים בעיתונים: מחירי החיטה עלו ב-90%, נחושת עלתה ב-92%, חבית נפט זינקה ב130%.

פנינו לחברת דשנים מקבוצת ICL, החברה המובילה את שוק הדשנים בישראל. עומר פלד, מנהל שוק ישראל בדשנים: "אנחנו נמצאים בתוך סערה ביחד עם החקלאים. האירוע הזה קשה לנו כפי שהוא קשה לחקלאים. זה יותר גדול מאיתנו- זה אירוע גלובלי"

"האירוע מתגלגל בצורה הנוכחית מתחילת השנה והחמיר מאד בחודשים האחרונים. מאחר  וזו היא שיא העונה של זריעות החיטה וצריכת האוריאה בישראל ובעולם. הצפי למחירי האוריאה בחודשים הקרובים הוא גבוהה עד קיצוני. מדובר על טווח מחירים של פי שניים אל מול שנים רגילות. זה פוגע בנו כפי שזה פוגע בחקלאים.  אנו נאלצים להתנהל בצורה מאוד זהירה. מחירים שנראו גבוהים ביום מסוים ממשיכים לזנק לגבהים שלא ראינו מאז 2008".

האם אתה מעריך שיהיה לזה סוף?

אירופה מקבלת גז רוסי ויש קשיים מעורפלים עם הצנרת הרוסית. הגז מתקשר עם מחירי הנפט ויש הערכות שהנפט ימשיך לעלות ויגיע גם למחירים של 90 דולר לחבית. נראה שרוסיה צפויה להזרים בקרוב כמויות גדולות של גז ולמתן את המשבר. אין אף אחד שיודע לצפות מתי תחול ירידה בחומרי הגלם. יש פה אירוע של מחירי גז, סגירה של מפעלים, עלויות הובלה וקשיים בנמלים. אנחנו מצפים ומחכים לשינוי וחזרה למצב שפוי- בעבורנו ובעבור החקלאים".

כל שנותר לציבור החקלאים הוא לפחות להכיר את המצב, לעקוב אחר המתרחש ולתכנן את ההתנהלות הכלכלית בהתאם.

אנו עדים למהלכים שונים בתקשורת המייצרים תודעה כי החקלאים אשמים בכל מצב שהוא במשק- בעליית מחירים, במחסור בחלב, ביצים ומה לא. נותר לקוות שגל התייקרות המחירים הנוכחי לא יהיה עוד סיבוב של האשמות כלפי ציבור החקלאים, ואף שתהיה הכרה במציאות המורכבת עימה מתמודדים.

עלייה במחירי החיטה

האם אתה מעריך שיהיה לזה סוף?

אירופה מקבלת גז רוסי ויש קשיים מעורפלים עם הצנרת הרוסית. הגז מתקשר עם מחירי הנפט ויש הערכות שהנפט ימשיך לעלות ויגיע גם למחירים של 90 דולר לחבית. נראה שרוסיה צפויה להזרים בקרוב כמויות גדולות של גז ולמתן את המשבר. אין אף אחד שיודע לצפות מתי תחול ירידה בחומרי הגלם. יש פה אירוע של מחירי גז, סגירה של מפעלים, עלויות הובלה וקשיים בנמלים. אנחנו מצפים ומחכים לשינוי וחזרה למצב שפוי- בעבורנו ובעבור החקלאים".

כל שנותר לציבור החקלאים הוא לפחות להכיר את המצב, לעקוב אחר המתרחש,  ולתכנן את ההתנהלות הכלכלית בהתאם.

גרף מחירי אוריאה גלובלי

אנו עדים למהלכים שונים בתקשורת המייצרים תודעה כי החקלאים אשמים- בעליית מחירים, במחסור בחלב, ביצים ומה לא. נותר לקוות שגל התייקרות המחירים הנוכחי לא יהיה עוד סיבוב של האשמות כלפי ציבור החקלאים, ואף שתהיה הכרה במציאות המורכבת עימה מתמודדים.

Latest Posts

תישאר בקשר

להתעדכן בכל החדשות האחרונות, ההצעות וההודעות המיוחדות.

דילוג לתוכן