יום שישי, מרץ 29, 2024

פוסטים אחרונים

האוצר חייב לממן את הרפורמה בלולים

יו"ר ועדת הכלכלה מרגי: דורש מהאוצר "לפתוח את הכיס" ולממן את הרפורמה למעבר ללולים ללא כלובים

ראש המועצה הלאומית לכלכלה שמחון: האוצר הציע 100 מיליון שקל ומשרד החקלאות רצה אותו לצרכים אחרים; סמנכ"ל משרד החקלאות דחה את הטענה ואמר כי מדובר בתקציב לקורונה – וכי המשרד יהיה מוכן לחזור לסיכום שהושג ב-2018 על תקציב של 340 מיליון שקל; נציג האוצר: משרד החקלאות הוא שסירב לחתום ב-2018 – היום אין לנו את הכסף

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ יעקב מרגי, אישרה היום את בקשת משרד החקלאות ופיתוח הכפר לתקן את תקנות מכסות הביצים לשנת 2020, ולהגדיל את המכסה הארצית השנה ב-110 מיליון ביצים. התקנות הוגשו לאישור הוועדה לאחר שלפני כחצי שנה נענתה לבקשת המשרד להקפיא מצב, אך היו"ר מרגי דרש כי המשרד יתקן את התקנות ויעניק למגדלים תוספת למכסה. את הדיון היום פתח היו"ר מרגי בהתייחסות לרפורמה בלולים ומעבר לגידול בתנאים ראויים של לולים ללא כלובים, ודרש מהאוצר לממן את הרפורמה. הוא החליט שלא להצביע היום על תקנות לשנת 2020, והודיע כי ביום רביעי הבא ידון בתקנות לשנת 2021.

יו"ר ועדת הכלכלה, יעקב מרגי (דוברות הכנסת, דני שם טוב)

"אם רוצים לולים משודרגים האוצר יצטרך לדחוף את היד לכיס", הבהיר היו"ר מרגי, "אי אפשר לעשות את המגדלים הוותיקים לרעים ואת חברי הכנסת לאטומים. אין פה צד של רעים ושל טובים. יש פה צד של האוצר שמאמין ברפורמה אבל לא מוכן לתקצב אותה. הגיע הזמן להחליט כמה זה עולה, לתקצב את זה על פני כמה שנים ולסיים אם זה. אם המדינה אפשרה את המצב הזה ורוצה לשנות – שתשלם".

סמנכ"ל גורמי ייצור במשרד החקלאות, אסף לוי, התייחס לתקנות לשנה הבאה ואמר כי מועצת הלול דחתה את הדיון בהם, כדי לראות איך מתקדם הדיון בוועדה. היו"ר מרגי מתח על כך ביקורת ואמר כי הם עשו טעות חמורה. הוא קרא למנכ"ל המועצה, שמואל לויט, לדון בהן בהקדם.

לוי הציג את ההעדפה של 1% שמציע המשרד למכסה של מגדל שיעבור לגידול בלול ללא כלובים. היו"ר מרגי ביקש לדעת כמה מגדלים ניצלו זאת ועברו מיוזמתם ללולים חדשים ולוי השיב כי אין לו את הנתונים. בתגובה אמר היו"ר מרגי: "אין לך נתונים כי אין כאלה. זה לא קורה ובלי כסף זה לא יקרה". לוי ציין כי 1.9% מהביצים מיוצרות בלולים אורגניים, 3.2% בלולי חופש והיתר בלולי כלובי סוללה, והודה כי ללא תקציב יהיה קשה לעשות את המעבר.

קרדיט צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב

ראש המועצה הלאומית לכלכלה, אבי שמחון, אמר כי הוא מסכים שהאוצר יסבסד את המעבר. לטענתו, האוצר הציע 100 מיליון שקל לשם כך אך מנכ"ל משרד החקלאות, נחום איצקוביץ', רצה את הכסף לצרכים אחרים. הסמנכ"ל לוי אמר בתגובה כי מדובר ב-95 מיליון שקל שהאוצר העביר למשרד לטובת תכנית האצה בגלל הקורונה.

רכז מים וחקלאות באגף התקציבים באוצר, אלי מורגנשטרן, אמר כי ב-2018 היה סיכום על 340 מיליון שקל עם משרד החקלאות, שחזר בו ברגע האחרון והכסף לא נשמר. מזכיר ארגון מגדלי העופות, מוטי אלקבץ, אמר כי הארגון היה מוכן לקבל את ההסכם ב-2018, אך מנכ"ל משרד החקלאות דאז, שלמה בן אליהו, התנגד.

היו"ר מרגי שאל האם מנכ"ל משרד החקלאות יהיה מוכן לחתום על אותו הסכם כיום, ולוי השיב כי אם האוצר יסכים לממן אז כן. מורגנשטרן הגיב: "אני לא מבין למה פונים אלי בשאלה כשאנחנו שמנו 100 מיליון שקל". היו"ר מרגי אמר בתגובה כי אותם 100 מיליון ניתנו לתקופת הקורונה ודרש תשובה האם האוצר יהיה מוכן לחזור להסכם של 2018. מורגנשטרן השיב: "אין לנו את הכסף, אני לא יודע אם להגיד כן או לא". היו"ר מרגי אמר כי הוא רוצה לגמור את הסאגה של הלולים והמדינה תצטרך לשים את הכסף.

ח"כ אימאן חטיב יאסין ביקשה לדעת לאן הענף הולך. ח"כ רם בן ברק אמר כי כולם רוצים גידול מודרני, אבל אי אפשר שזה יושת רק על החקלאים, שרובם ככולם יושבים בפריפריה וזו מקור הפרנסה העיקרי שלהם. "אם נאבד את החקלאים האלה נאבד את התושבים בצפון", אמר. ח"כ אלי אבידר אמר כי אי אפשר להמשיך עם הגידול בתנאים הנוכחיים וחייבים להגדיר לוחות זמנים למעבר לגידול ללא כלובים.

ח"כ תמר זנדברג אמרה גם היא כי לא יכול להיות ש-94% מהביצים מיוצרות בלולים שנאסרו לשימוש באיחוד האירופי ודרשה להביא לכך את הכסף עכשיו. ח"כ עידן רול הוסיף כי זה לא חוכמה להגיד שיש רפורמה אבל אין כסף. ח"כ מיקי חיימוביץ' אמרה כי משרד החשלאות כשל בלשנות מדיניות והגדלת מכסת הביצים משמעותה עוד 400 אלף תרנגולות שיגדלו בלולי זבל. לדבריה, "להמשיך לגדל תרנגולות בצורה כזה יביא עלינו עוד מגיפות. גם הקורונה באה מאכילת בעלי חיים וגידול לא נאות".

קרדיט צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב

יועצת ראש הממשלה לזכויות בעלי חיים, טל גלבוע, אמרה כי חייבים להגיע למתווה למעבר ללולים חדשים. היו"ר מרגי אמר בתגובה, כי אם הממשלה רוצה שהכסף ילך ללולים היא הייתה צריכה לצבוע אותו לשם, אבי שמחון הוא היועץ הכלכלי של ראש הממשלה – שיביא את הכסף. בתום הדיון הודיע היו"ר מרגי כי לא יצביע על התקנות לשנת 2020 וכי יקבע דיון בשבוע הבא בתקנות 2021. הוא קרא לכל הצדדים לאשר אותם ולהביא פתרון לשדרוג הלולים.

Latest Posts

תישאר בקשר

להתעדכן בכל החדשות האחרונות, ההצעות וההודעות המיוחדות.

דילוג לתוכן