יום שלישי, אפריל 16, 2024

פוסטים אחרונים

הגינון העירוני ניצח את ה"קורונה"

בענף הגינון לא הייתה אסטרטגיית יציאה מהקורונה מהסיבה הפשוטה שהעבודה בכל הארץ התנהלה כרגיל | ראשי הרשויות מייחסים לפיתוח הנוף, "הירוק בעיניים", הוא גורם חשוב ביצירת אוירה והתייחסות חיוביים של התושבים כלפי עירם | העובדים בגינון העירוני הוגדרו כעובדים חיוניים

מאת: גיורא פרויד

משבר ה"קורונה" נפל על עלינו כמעט באחת וכל מערכות חיינו השתבשו ושם אותנו במציאות חדשה שלא ידענו כמוה. כולם יודעים וכבר הפנימו את העובדה ש"מה שהיה כבר לא יהיה".
"גנים ירוקים" בדק את השפעת האירוע הגדול הזה על תחום הגינון העירוני. בעבר, לא פעם, בהקשר של מצבים בעיתיים, הגינון מצא את עצמו נפגע.  הפעם המצב שונה:
הרשויות המקומיות ברובן פעלו, מי יותר ומי פחות, מתוך כוונה למזער נזקים. האירוע התחיל להתגלגל בתחילתו של האביב, זמן נוח יחסית מבחינת הפעילות בשטח.  למחלקות הגינון ניתנה האפשרות להפעיל כח אדם במידה מספקת כדי לתת מענה לצרכים המידיים, בעיקר בהתחשב בעובדה שבשבועות הראשונים לא היתה הערכה מבוססת לגבי אורך תקופת מצב החירום.
ישראל דרורי, מנהל האגף לגנים ונוף בעירית פתח תקוה, איתו שוחחתי אומר: "אצלנו בעיר  בכל תקופת המשבר, כל השירותים לאזרח נמשכו כסדרם ובתוך כך גם נושא הגינון.
המשכנו, יחד עם הקבלנים, בכל העבודות בשטח ואפילו לעיתים היה קל ופשוט יותר בגלל השהיה הדלילה במרחב הציבורי, כולל הגינות והפארקים שרובם היו סגורים לקהל לאורך כל התקופה. רק בנושא הרכש (צמחים ושתילים) היתה האטה בהשוואה למה שמקובל בתקופה זו של השנה."


משיחות שקיימתי עם מחלקות הגינון בערים אחרות (כמו למשל, חיפה והרצליה) התקבל אותו הרושם שהעיריות הצליחו, מתוך החלטה, להמשיך ולבצע את כל העבודות כדי לשמור על חזות העיר, גם לטובת מצב הרוח וגם להימנע מנזקים כלכליים להמשך. בחלק ניכר של הרשויות עובדי הגינון הפכו לעובדים חיוניים ובזכות כך ניתן היה להבטיח שמירה על הקיים. גם קבלני הגינון, המשיכו לתת את השירות. סיפר לי על כך מוטי אלפסי, הבעלים של חברת "תלתן – שירותי אחזקה":  "העובדה שהעובדים שלנו הוכרו כחיוניים אפשרה לנו להמשיך בעבודה כמעט כרגיל. פה ושם היו קיצוצים או צמצום בפעילות השוטפת אך כללית נמנעו כולם מגרימת נזקים שטיפול בהם מאוחר יותר עלול לעלות כספים רבים. אני יכול להגיד שהעיריות מתייחסות לנושא שלנו ברצינות מתוך ההבנה שגינון הוא הכרחי ויש לו תרומה גדולה לאיכות החיים בעיר."  מוטי, כבר מעל 20 שנה בתחום נותן שירות למספר ערים באיזור המרכז אומר שלאחר שהחלו להתבצע צעדי היציאה מהמשבר כולם עובדים כרגיל וגם אם היו תקלות הם טופלו במהירות!
היו גם רשויות שנאלצו לעבור למתכונת חירום כמו לדוגמא בעיר נוף הגליל (נצרת עילית, לשעבר).
רן שהיבי הממונה על הגינון בעיר איש החברה הכלכלית של העיריה סיפר שכבר בתחילת האירוע הוצאו חלק מהעובדים לחל"ת וגם הקבלנים לא עבדו בצורה סדירה. אבל בהמשך לאחר שהחלה החזרה לשגרה התגייסו כל העובדים לעבודה ובפעילות נמרצת ורציפה הצליחו לסגור את הפערים ולהשיב את המצב לתיקנו. יש לציין במיוחד את העובדה שהגינון בנוף גליל מקבל עדיפות בהקצאת אמצעים ונותן לה חזות מרעננת. סיכמנו עם רן שנכניס את נוף הגליל לתכנית הביקורים שלנו ונגיע לשם בהקדם.
בדקנו גם את השפעת משבר הקורונה על עיסקי המשתלות. מוטי, הבעלים של "משתלת ינאי – בתי צמיחה" מכפר חוגלה, העיד על הירידה הגדולה במכירות בתקופה שבדרך כלל מאופיינת בקצב מכירות מוגבר. "אנחנו עובדים כל החורף בשביל האביב והקייץ ולאחר פרוץ המשבר ירדו המכירות בצורה דרסטית ואת רוב הסחורה שלא נמכור בזמן הזה ניאלץ להשמיד וההפסד הכספי הוא גדול מאד. אנחנו מנהלים רישום של כל הפעילות ומקווים שיבואו (מהמדינה) לעזרתנו בהתחשב בנזקים הגדולים שנגרמו לנו."


 
לסיכום, היום, כאשר אנחנו כבר בעיצומו של תהליך החזרה לשגרה, ניתן להגיד בסיפוק שתמונת המצב של הגינון העירוני מצביעה על כך שאת "משבר הקורונה" צלחו הרשויות המקומיות בהצלחה ומגיעה להן על כך מילה טובה!
 
בהקשר רחב יותר ביחס לגינון העירוני יאמר שהרוב המכריע של ראשי השלטון המקומי מייחסים לתחום הגינון חשיבות רבה מתוך כוונה להעלות את רמת החיים של תושביהן.    ה"ירוק בעיניים" הוא גורם חשוב ביצירת אוירה והתייחסות חיוביים של התושבים כלפי עירם ומעודד את האוכלוסייה לתת את חלקה  בשמירה על רמת הניקיון והנראות של מקום המגורים! נוצרת בכך זהות אינטרסים שמביאה לשמירה ופיתוח של אתרי הנוי והפנאי בין הרשות המקומית והתושבים. בהשוואה בין המצב היום לבין העבר (אפילו הלא רחוק) ניתן לראות בצורה ברורה  שהרשויות רואות בגינון ברמה גבוהה אמצעי למינוף הפיתוח העירוני הן לשם משיכת תושבים חדשים והן להרחבת הפעילות העיסקית (מרכזי קניות, איזורי תעשיה ומתחמי משרדים).
 גורם נוסף המשפיע באופן חיובי על מתן חשיבות גדולה יותר והגדלת התקציבים לתחום הגינון במובן הרחב של המושג,  הוא הזיקה המובהקת בין הנוי והגינון לבין בריאות התושבים. "ריאות ירוקות", בטיחות, הצללה וכד' הם מרכיבים חשובים לאיכות החיים עד כדי כך שבמונחי היום זה בלתי ניתפש לחשוב שרק לפני פחות מ – 20 שנה היו גורמי מדינה מוסמכים שהמליצו לצמצם דרסטית את הקצאות המים והציעו להפסיק לחלוטין השקיית גינות וגנים ציבוריים… לשמחת כולם אנחנו היום במקום אחר לגמרי! הגינון העירוני במובן הרחב של המילה נמצא היום במקום גבוה בסדר העדיפויות שעל פיהן פועלות הרשויות המקומיות וכולנו עדים לכך שהמגמה היא חיובית ורמת הגינון, המתקנים והשירותים נמצאים בעליה מתמדת.
אבל, בהקשר זה אי אפשר שלא להעלות גם ביקורת שקשורה לקיומה של שונות רבה מידי ברמת הגינון העירוני, הן בהיקפו והן באיכותו, בין הרשויות המקומיות, במיוחד בין העשירות והחזקות לבין כאלה שהן דלות אמצעים והוא נושא שראוי לו דיון נפרד!

Latest Posts

תישאר בקשר

להתעדכן בכל החדשות האחרונות, ההצעות וההודעות המיוחדות.

דילוג לתוכן