יום חמישי, מרץ 28, 2024

פוסטים אחרונים

האקתון הערבה

האקתון ערבה הבין לאומי לקיימות 2022 הסתיים בסוף השבוע באירוע חגיגי שהתקיים בהשתתפות נציגים מישראל ומשכנותיה – מרוקו, הרשות הפלסטינית, ירדן, איחוד האמירויות וגם האיחוד האירופי.

מטרתו של ההאקתון הייתה קידום ראייה אזורית של האתגרים הסביבתיים והכלכליים המשותפים לכולנו, מתוך התפיסה שגם הפתרונות לאתגרים אלה צריכים להיות בראייה אזורית הכוללת את האקדמיה, התעשייה, המועצה האזורית חבל אילות, עיריית אילת והקהילה.

מארגני האירוע הדגישו כי ההאקתון הייחודי אפשר נקודת מפגש אמיתית וכנה בין הגופים הפועלים במרחב. "האתגרים שהוצגו במהלך שבוע ההאקתון מחוברים למציאות שסביבנו ומבוססים על בעיות אמיתיות שכולנו מתמודדים איתם. כך, גם הפתרונות שהוצעו שואפים להיות הפתרונות שיש ליישם בשטח. החוזקה של האירוע היא מגוון הדיסציפלינות והשקפות העולם שהביאו עמם המשתתפים מהתחומים השונים", אמר אייל דוד קפולניק ממארגני ההאקתון.

במהלך ימי ההאקתון הוצגו שישה אתגרים בתחומי מים וחקלאות מים, אנרגיה מתחדשת ומינים פולשים.

"האירוע נוצר כחלק מאסטרטגיה ארוכת טווח לקדם יזמות סביבתית – מדברית חוצת גבולות", אומרת ד"ר רינה קדם, מנהלת תחום שיתופי פעולה אזוריים בחברה הכלכלית ובמועצה האזורית חבל אילות, "ההאקתון האזורי הוא צעד מתוך החזון הזה והוא מחבר אקדמיה, תעשייה, יזמים ותושבים וכך מקדם הזדמנויות עסקיות-סביבתיות לאזור כולו. זה הזמן לעבודה משותפת: של תעשייה וארגוני סביבה ושל מדינות האזור שחולקות את אותן בעיות. בייחוד לנוכח שינוי האקלים הגלובאלי והאצת פיתוח, חייבים לעבוד ביחד", הדגישה קדם.

מיכל צורן – מנהלת אגף פעילות בינלאומית – פיתוח עסקי וסחר באיגוד התעשיה הקיבוצית הוסיפה: "כלכלה מקיימת איזורית היא מנוף נהדר לפיתוח עסקים וקידום הפסיפס האנושי המגוון של האיזור. אני גאה על כך שאנו חולקים עם החברה הכלכלית חבל אילות את היוזמה והחלום וכן את ההצלחה במימושו ומסתכלת קדימה על המשך היישום של הפתרונות בתעשייה בערבה ובמדינות השותפות."

האקתון הערבה לקיימות התקיים בשיתוף עם איגוד התעשייה הקיבוצית, במימון המשרד לשיתוף פעולה אזורי, ובתמיכת ארגונים רבים ביניהם: מכון ערבה ללימודי הסביבה, מו"פ מדבר וים המלח, המכון הבינאונברסיטאי באילת, מרכז פרס לשלום וחדשנות, ארגון Dana Global ו-EcoPeace ME.

הפתרונות שניתנו היו יצירתיים וחלקם פשוטים ואלגנטים מקושטים בסנסורים דיגיטאלים בכדי להעלות את הדיוק ובחלקם אלגוריתמים המנצחים על הפעילות.

לקיבוץ יהל הקבוצה Cool Cow הציעה מערכת לקירור הפרות ברפת כשבלב המערכת משולבת עם אלגוריתם המחשב נתונים המועברים מרגשים אשר מודדים מצבה של כל פרה. הקבוצה זכתה ב2500$ ובתמיכת גוגל ותכנית סטארט אפים לפיתוח בר קיימא אשר יתמכו בהם לפעול ולפתח את הרעיון.

עבור קבוצת יוטבתה הציעה הקבוצה פתרון כולל החוסך במים אשר לפני כן נשלחו למת"ש המועצה, מטפל באיכות המים ובכך הופך אותך למים מזוקקים אשר ניתנים לשימוש חוזר. הקבוצה זכתה בשולחן עגול עם משקיעים ומנטורים לקידום הפרוייקט מתנת מרכז פרס לשלום.

אנרגיה מתחדשת אילת אילות. הקבוצה פיתחה מודל עבור חקלאים מדבריים למערכת משולבת- פאנלים סולארים הנעים על מסילה במהלך שעות היום ובכך לא מצלים על הגידולים ובנוסף שומרים על לחות ומייצרים מיקרו אקלים לח וקריר אשר יכול לתמוך בסוג צמחיה מגוונת. הקבוצה זכתה בשולחן עגול עם משקיעים ומנטורים לקידום הפרוייקט מתנת מרכז פרס לשלום.

חברת האצות סיקורה- אתגר שקילת האצות ללא הוצאתן מהמים- הקבוצה ייצרה פתרון המבוסס על חוקי ארכימדס לכמות מים יוצאת וכמות מים נכנסת ובנוסף על מנת להגיע לדיוק מירבי- תוספת של חיישני אור, צילום ועוד. הקבוצה זכתה בתמיכה של האקסלרטור- DANA בהם יפגשו המשתתפים עם מנטורים ויקבלו יעוץ.

ערדג- וFish2Date בנו מודל למערכת משולבת של דגי מאכל ועצי מאכל המותאמת לתנאי המדבר ולצריכת המים השונה בין הדגים לעצי התמר לדוגמא. זכו בחביב הקהל ובשולחן עגול של מנטורים ומשקיעים.

מינים פולשים והיחידה הסביבתית אילת- הקבוצה חקרה וסקרה את האפשרויות השונות להתמודדות עם מינים פולשים, זהו נושא רגיש ומורכב בהרבה היבטים, בנוסף למגוון פתרונות, נחשפה הקבוצה גם להשפעה הכלכלית של המין הפולש והם יקבלו תמיכה למען פיתוח הרעיון בהמשך.

Latest Posts

תישאר בקשר

להתעדכן בכל החדשות האחרונות, ההצעות וההודעות המיוחדות.

דילוג לתוכן