שבת, אפריל 27, 2024

פוסטים אחרונים

הדרך לאנרגיות מתחדשות

ההתחממות הגלובלית הפכה לאחת הבעיות המרכזיות בעולם. גם בישראל עוסקים בנושא בהרחבה ומקדמים את חוק האקלים שמטרתו להפחית את כמות הפליטות ולהילחם בהתחממות הגלובלית. בין הפתרונות המוסכמים על כולם, נמצא מעבר מואץ לשימוש אנרגיות מתחדשות לייצור חשמל.

"אנרגיה מתחדשת מיוצרת ממקורות שאינם מתכלים, כמו השמש או הרוח – לא משנה כמה שימוש ייעשה בהם, הם לא יתרוקנו או ייגמרו, זאת בניגוד לפחם, נפט או גז שמתכלים בתום השימוש בהם ויש צורך במאגרים חדשים." מסביר עו"ד אביטל אופק, מנהל הפעילות של דוראל אנרגיה בישראל "כמו כן, שימוש במקורות אנרגיה מתחדשים יכול להביא את המדינה לעצמאות אנרגטית ללא תלות בייבוא מקורות אנרגיה ממדינות אחרות."

דוראל, חברה יזמית גלובלית מובילה, עוסקת בייזום, הקמה, החזקה, תפעול ופיתוח של מערכות אנרגיות מתחדשות בישראל, אירופה ובארצות הברית. החברה הוקמה בשנת 2007 ומאז הקימה בישראל מאות פרויקטים בשיתוף המגזר ההתיישבותי והקיבוצי והיד עוד נטויה.

"ניתן לומר שדוראל חלוצת התחום בישראל. הקמנו מערכת סולארית ראשונה בשנת 2007 בקיבוץ יטבתה ושנה אח"כ את המערכת הסולארית הראשונה לשימוש מסחרי בקצרין." מספר אופק. "היום יש לדוראל למעלה מ-230 שותפויות עם קיבוצים ומושבים במיזמי אנרגיה שונים. שדות סולאריים קרקעיים, אגירת אנרגיה, פאנלים סולאריים על גבי גגות רפתות ולולים, פאנלים סולאריים מעל בריכות דגים ומאגרים, אנרגיית רוח וחקלאות סולארית, תחום שדוראל מובילה עם פיתוחים חדשניים ייחודיים. דוראל מובילת תחום הסולאר משולב אגירת אנרגיה בישראל ומחזיקה ב 40% משוק אגירת האנרגיה בישראל. אנחנו מפעילים בהצלחה כבר כמה מתקני אגירה ומקימים עשרות פרויקטים נוספים".

בימים אלה שוק החשמל נפתח לתחרות ודוראל נערכת לספק חשמל לראשוני הלקוחות שייקחו חלק ברפורמה. "אפשר לומר שמדינת ישראל נמצאת בעיצומה של מהפכה – מקטע האספקה של החשמל נפתח לתחרות. דוראל מספקת חשמל ירוק ולמעשה תוכל לספק ללקוחותיה חשמל ירוק מקצה לקצה. היכולת הן לייצר את החשמל הירוק בהיקפים משמעותיים בזכות הפרויקטים הרבים של החברה, והן היותה ספקית חשמל, הפכו את דוראל לגורם משמעותי באספקת רשת החשמל. הלכה למעשה, דוראל תאפשר ללקוחות לקבל הנחות משמעותיות בחשמל דרך התנהלות מולה כספקית חשמל. בסופו של יום, חשמל ירוק הוא לא רק "ירוק" יותר לסביבה, אלא הוא גם כלכלי יותר לכיס. ההיגיון פשוט: משאב השמש אינו עולה כסף."

מה ייחודיות של חברת דוראל בשוק האנרגיה המתחדשת?

"הייחודיות של דוראל מתבטאת בכך שהיא חברה יזמית פורצת דרך. לצד הניסיון העצום של החברה ואנשיה, זו חברה שמסתכלת קדימה בכל רגע נתון, לא מפסיקה לחדש ולראות את העתיד. כחלק מהאסטרטגיה היזמית, דוראל גם הקימה זרוע ההשקעות וחדשנות, דוראל אנרג'י טק וונצ'רס, שמשקיעה בחברות ובטכנולוגיות סינרגטיות לפעילות החברה שהן העתיד של האנרגיה המתחדשת בארץ וגם בעולם. אנחנו גם לא מפסיקים לחדש בתחומי הפעילות. החקלאות הסולארית, לדוגמה, היא פיתוח ייחודי של דוראל שהיתה חלוצת התחום בישראל."

איך חברת דוראל הפועלת בתחום של אנרגיה סולארית מתחברת עם החקלאות?

"התחום האגרו-וולטאי התחיל להתפתח בדוראל לפני כמה שנים בזכות שותפים שלנו מקיבוץ מעלה גלבוע. אי אז, ראינו שלמדינת ישראל יש הרבה מאוד יתרונות בייצור אנרגיה סולארית, ביחד עם שילוב של פעילות חקלאית. ההיגיון פשוט: מדינת ישראל שטופת שמש מצד אחד אך מהצד שני אין בה הרבה שטחים פנויים להקמת שדות סולאריים. המציאות הכתיבה לנו את הצורך לדו-שימוש בקרקע בשילוב בין השטחים החקלאיים לסולאר, וגרמה לנו לפתח מתקנים סולאריים מתקדמים על אדמות חקלאיות כגון מטעים וגד"ש. כך נוצר מצב של "win win" – גם מייצרים חשמל ירוק וגם גידולים חקלאים איכותיים באותו תא שטח. השילוב בין השניים יכול לגרום למהפכה של ממש בתחום החקלאות מכיוון שהטכנולוגיה הסולארית יכולה לעזור מאוד בתחום החקלאות ויכולה למנף את האפשרויות של ניהול וטיפול בחלקה. גם בפן הכלכלי הפרויקטים הוכיחו כי השלם גדול מסך חלקיו ושמטעים "אגרו-וולטאים" משתלמים יותר."

איך הרעיון התקבל בקרב החקלאים?

"אני יכול לומר בכנות שבתחילת הדרך הנושא התקבל בחשד מסוים בקרב החקלאים. החקלאות המסורתית חששה שהסולאר "ישתלט" בסופו של יום גם על החקלאות. הצלחנו להוכיח שמדובר בפתרון מנצח עבור שני הצדדים. לא רצינו שהאחד "ינגוס" בשני, והיה לנו חשוב כנקודת מוצא ששני הצדדים תמיד ירוויחו. אנחנו תמיד מעדיפים לעבוד במתווה של שותפות עם החקלאי וכך לשמור על שותפות אינטרסים. אנו מאמינים שכששני הצדדים מרוויחים – כולם מרוצים. כדי לממש את החזון הזה, גייסנו אגרונום לשורות החברה והוכחנו הלכה למעשה שהתקנת המערכת עוזרת ותורמת לחקלאי בעיבוד וטיפול בחלקה. גם בממשלת ישראל הבינו את הצורך ולאחר תהליך ארוך, הרגולטור, משרד החקלאות בשיתוף משרד האנרגיה, תומכים לראשונה בהקמת מיזמים אגרו-וולטאים במדינה. הרגולטור הבין כי המפעל האגרו-וולטאי הכרחי למדינת ישראל: ראשית כדי לשמור על השטחים הפתוחים ושנית בכדי לסייע לחקלאות."

יש לך דוגמא איך הסיוע מתבצע ?

"המטע מוקם מראש כמטע סולארי עם מערכות ייחודיות שיודעות לתת למשל הגנה מפני מזג אוויר קיצוני כחמסין או קרה. בנוסף, הטרקרים שפיתחנו זזים ביחס למיקום השמש ובשילוב עם תוכנות טכנולוגיות חכמות של המערכת, ניתן לתת לגידול החקלאי את רמת הקרינה הנדרשת שהוא צריך.

דוראל מקימה את המטע החכם בעולם בעזרת הטכנולוגיה של שיפור וניטור המים בצמח, בנוסף חימום וקירור של המטע וכתוצאה מכך לשפר את איכות הגידולים וכמות היבול. אחד היתרונות המרכזיים בפרויקטים הינו שהחקלאי מקבל גישה ישירה לחשמל בתוך חטיבת הקרקע שהוא מעבד, האפשרות לקבל חשמל זמין וזול בתוך המטע מאפשרת לחקלאי מנוע צמיחה עבור הגידולים שלו וכך ניתן להקים תאורה ולבצע מניפולציות על הצמח וכיוצא מזה לשפר את הגידולים גם בשטחים פתוחים וגם סגירה של חממות בתוך השטח. החשמל שמיוצר יכול להגיע לצאת החוצה לרשת החשמל וגם להיות מקור חשמל בשטח עבור החקלאי לשימושיו השונים והחקלאיים. כך חקלאי שמעוניין להקים גידולים חקלאים עתירי צריכת חשמל, כמו לדוגמא חממות קנאביס, יכול לקבל חשמל בעלות נמוכה דרך המערכת של דוראל מבלי להתבסס על חברת החשמל.

השיפורים הללו יכולים בניהול חכם ומדוייק לשמור על הביטחון התזונתי של מדינת ישראל ולהבטיח גם את האינטרס הכלכלי של החקלאים, שלצד שימור והשבחת החקלאות, מקבלים הכנסה קבועה גם מהשמש."

כיצד אתם חוקרים את הנושא?

"התקנו מתקן ניסוי אגרו-וולטאי באוניברסיטת בר אילן. בעזרתו של פרופ' יגאל כהן ,חתן פרס ישראל לחקלאות, אנחנו בוחנים את השפעות של הדליה והמים על הגידולים ואנחנו מגלים תוצאות מעולות. לדוגמא, במקומות שהצבנו לוחות סולאריים מעל המטע אנחנו חוסכים בכ- 30% בתצרוכת המים של החקלאי, מבלי לפגוע בתנובה של הפירות או הירקות. סיימנו ניסוי ראשון ומוצלח מאוד עם תפוחי אדמה וכבר עברנו לשתילה נוספת מסוג גידול אחר."

היכן מוקמים הפרויקטים של החקלאות הסולארית?

"בכל רחבי הארץ. אנחנו יודעים להתאים את הגידול החקלאי ואת הפרויקט באופן אישי לכל מקום. נכון להיום פועלים בהצלחה, כאשר המתקן באיילת השחר הוא המתקן הראשון של חלקת ניסוי וביקורת שהוקם במדינת ישראל. החלקה השנייה שהוקמה ופועלת היא באוניברסיטת בר אילן – באוניברסיטה הוקמה גם גדר סולארית וכמו כן אנחנו מבצעים ניסוי נוסף עם עגבניות בקליפה דקה ותפו"א.

במקביל, דוראל נמצאת בשלבים שונים של ייזום והקמה של מספר פרויקטים, חלקם גדולים מאוד, של מעל 100 דונם בהרבה מאוד קיבוצים. לדוגמה, בקיבוץ רבדים, קיבוץ מעלה גלבוע, קיבוץ הגושרים וקיבוץ גשר. בכל אחד מהפרויקטים אנחנו מנסים לגדל גידולים שונים, כאשר גם בהם אנחנו משמישים מספר טכנולוגיות שונות בכדי להגיע למצב של בסופו של התהליך נקים את הפרויקט היעיל ביותר מהצד הסולארי והחקלאי כאחד. המטרה הסופית הינה שאותה חלקה תביא הכנסות גם מייצור של אנרגיה סולארית וגם מהחקלאות.

דוראל מתייחסת לחקלאות מאוד ברצינות. הטכנולוגיה שמציעה חברת דוראל בתחום החקלאות פותחה עם חוקרים שלנו והאגרונום של החברה, שפיתחו אופטימיזציה ביחס בין הצורך של הצמח בשמש לבין הצורך של הקולטנים הסולאריים בשמש לצורך יצירת חשמל. הפיתוח כולל חישוב מדויק של המרווחים הנדרשים בין הפאנלים הסולאריים וכן צורת הבנייה של המערכת והחלקה החקלאית בצורה האפקטיבית ביותר. הטכנולוגיות שחברת דוראל מציגות, מהוות את המהפכה הבאה בתחום החקלאות מכיוון שיש הזדמנות בשיתוף פעולה עם דוראל לקבלת טכנולוגיות מתקדמות אשר יודעות לתת פתרונות לאתגרים בענף החקלאות וכן טכנולוגיות להפקת אנרגיה מהשמש.

התחזוקה של המערכת מטופלת על ידי דוראל גם בפן הסולארי וגם בפן הקשור לנושא החקלאי. ואז אם יש למשל תקלה במערכת השטיפה האוטומטית של הלוחות, אותו הגורם שמטפל במערכות הקשורות לחקלאות של החלקה, מטפל גם בתקלה הזאת ולהיפך. המערכת מוקמת לכ-25 שנה ונותנת לחקלאי ביטחון בהכנסות.
חברת דוראל מפתחת היום טכנולוגיה של ייצור דשנים בעזרת החשמל של המערכת הסולארית, המערכת תדע לקחת חשמל מאותה חטיבת קרקע להכניס אותו לאלקטרולייזר ואז ניתן להפיק תוצרים שאינם חשמל כגון מימן ירוק, אמוניה ולמעשה לאפשר לא רק לקיים את החקלאות אלה להפיק דשנים עבור החקלאי לחלקה שלו. מעין משק אוטרקי מלא. "

ציינת שמשרד החקלאות משקיע בפיתוח דו שימוש בקרקע ,איך יתפתח התחום בשנים הבאות?

"המטרה של מדינת ישראל היא להגיע בשנת 2030 ל 30% שימוש באנרגיה מתחדשת. ישראל היא מדינה ברוכת שמש אך צפופה מאוד וכדי לעמוד ביעד הזה, חייבים לפתח מתקנים בדו שימוש, בעיקר בשימוש של טכנולוגיית האגרו-וולטאית, שגם מפתחת ומטפחת את החקלאות וגם מפיקה חשמל ירוק. אני מאמין שיותר ויותר חקלאים יהפכו את המטע שלהם לסולארי."

האם החקלאות הסולארית יכולה לסייע לחקלאים בתקופה הזו?

"מדינת ישראל נמצאת במשבר ברמה החקלאית, בין היתר בגלל שהצעירים לא מעוניינים לעסוק בחקלאות, העבודה הקשה והסיזיפית והנושא של הרפורמה בחקלאות בכלל והרווחיות בענף בפרט, מהווים גורמים מטרידים. לתחושת החקלאים, משרד החקלאות לא תומך מספיק בענף החקלאות. החקלאות נמצאת בגירעון מתמיד בכוח אדם איכותי. התמיכה של הרגולטור הכרחית כדי לשמור על החקלאות במדינת ישראל. השילוב של טכנולוגיית אנרגיה מתקדמת וחקלאות מאפשר לחקלאי להתנהל עם פחות הוצאות מיכון וכוח אדם וגם יכול למשוך הרבה צעירים לענף שהגיל הממוצע בו הולך וגדל. לטעמי, קיים אינטרס לאומי של שמירת החקלאות הישראלית כדי לשמור על הביטחון התזונתי של מדינת ישראל."

התפיסה של אנרגיה ירוקה מהווה תחום מתפתח ולוהט בעולם כולו וגם במדינת ישראל ישנם הרבה חברות שמבינות את החשיבות של חשיבות צמצום גזי החממה ותוצאותיו ההרסניות של אפקט החממה. באיגוד חברות האנרגיה ירוקה לישראל חברים כ 191 חברות . והתחום של האנרגיה הירוקה מתקדם לכיוון של הוזלת עלויות הקמה, שיפור יכולת הפקת האנרגיה ושיפורים טכנולוגיים שונים. כמו כן משרדים שונים מחפשים משקעים משאבים בכדי לחזק את המחקר בתחום החלופות הירוקות , למשל משרד החקלאות ביחד עם המדען הראשי פתחו באפריל 2021 בפנייה אשר קוראת ליזמים להקמת פיילוטים שיאפשרו מחקר על דו שימוש בקרקעות חקלאיות – הן לייצור אנרגיה ירוקה והן על שמירה מיטבית של הגידולים החקלאים. הפרמטרים שנבדקים במיזמים האם המיזם שאמור להמשך 25 שנה חדשני ופורץ דרך והשאלה הנוספת האם ההשקעה בו בשורת הסופית תהיה רווחית .

ע"פ פניית משרד האנרגיה שטח מתקן הפיילוט הדו שימושי יהיה בהתאם למפורט בתוכנית המחקר ולא יעלה על 15 דונם לצורך ניסוי בגידול / זן אחד (לא כולל חלקות ביקורת) במהלך המחקר יהיה חייב להיות לפחות חוקר מלווה לכל חלקת ניסוי , הדרישות מהיזמים אינם פשוטות ודורשות מספר פרמטרים שחייבים לעמוד בהם. התקווה שאותם מחקרים ביחד עם הרוח הייזמית והחלוצית במדינת ישראל יאפשרו לעשות מהפכה למען עתיד בריא ובר קיימא בכדור שלנו.

Latest Posts

תישאר בקשר

להתעדכן בכל החדשות האחרונות, ההצעות וההודעות המיוחדות.

דילוג לתוכן