שבת, אפריל 20, 2024

פוסטים אחרונים

משתלת העתיד

איך יראו משתלות הייצור בישראל בעוד חמש שנים? גיורא פרויד ביקר במשתלת ינאי בחוגלה וגילה שהעתיד כבר כאן • רובוטים מדוייקים שהחליפו עשרות עובדים • אוטומציה בכל שלבי היצור עד ביצוע ההזמנות והמשלוח אל הלקוחות בכל רחבי הארץ

מאת: גיורא פרויד

משתלת ינאי – בתי צמיחה" בכפר חוגלה, בלב עמק חפר, היא בין המובילות בארץ ביצור ושיווק צמחים פורחים. המשתלה הוקמה בשנת 1988 זמן קצר אחרי שמוטי ואשתו מגי החליטו לעבור מהעיר (פתח תקוה, שם נולד והיה דור שלישי של במשק פרדסים) אל הכפר.
בשנים הראשונות יצרו צמחי בית שונים וענפים ירוקים ליצוא. לאחר מספר שנים קיבלו החלטה לשנות כיוון ולהתרכז בגידול ושיווק עציצים פורחים במגוון רחב של זנים והפכו תוך זמן קצר לגורם מוביל בתחום.
ההתפתחות העסקית וקריאת המפה של מוטי הובילו אותו די מהר להבנה שיש לפעול להכנסת טכנולוגיות חדשות מבוססות על אוטומציה על מנת להעלות בו זמנית את היעילות הכלכלית ואת איכות המוצר. "זה היה לקראת תחילת המילניום החדש וכבר אז הייתי משוכנע, גם על סמך דברים שראיתי בעולם, שרק אם נהפוך את העסק שלנו למודרני בכל המובנים נוכל להתקדם ולהצליח. הכיוון היה למכן בצורה מכסימלית את היצור, כולל שימוש ברובוטים. התחלנו ברובוטיקה בשנת 2002 ומאז אנחנו עושים ככל יכולתנו להכניס כמה שיותר אוטומציה בכל שלבי היצור עד ביצוע ההזמנות והמשלוח אל הלקוחות בכל רחבי הארץ".
בדבריו אלה של מוטי הוא משרטט את תפישת עולמו העיסקית: המשתלה היא חקלאות והיא מייצרת מוצר חקלאי אבל מעבר לכך זהו מפעל ייצור מכל היבט: יש תכנית עבודה שנתית, התקשרות עם לקוחות, בניית צוות העובדים, תכנית השקעות ארוכת טווח, מערכת ERP מתקדמת המאפשרת ניהול ובקרה מלאים על כל התהליכים במשתלה, מחלקת מכירות מסודרת (תפ"י) ועד עריכת תכניות עיסקיות ומעקב צמוד על הרווחיות.
מוטי משוכנע שזאת הדרך גם לחקלאות בכלל וכך הוא מעריך תיראה החקלאות בעוד 30 שנה."

אם נמשיך את קו המחשבה הזה אנחנו יכולים להגיד ששימוש בטכנולוגיה ובאמצעים מודרניים, ובראש וראשונה, אוטומציה מירבית בתהליכי היצור הם הבסיס ליכולת לקיים ייצור, וחקלאות היא תהליך יצורי בכל קריטריון. במשתלת "ינאי" כמו בעוד מספר מצומצם של עסקים חקלאיים מוצאים כבר התחלות בכיוון, ואלה בהרבה מובנים חלוצים בתחום החקלאות אבל עדיין במרחק ניכר מהשגת הרמה הרצוייה.
מוטי מפרט "החקלאות היא לא (רק) טרקטור ועגלה. אנחנו חייבים לבחון את עצמנו על בסיס מושגים השאובים מהתעשייה. זה עולם מושגים אחר ורק כך ניתן יהיה בעתיד לקיים חקלאות. מדינת ישראל חייבת להכיר בכך ולסייע לחקלאים לבנות את מערכות הייצור שלהם על בסיס התפישה הזאת."
המפעל המודרני על פי ראייתו חייב להשקיע באמצעים חוסכי כח אדם, לצמצם ככל האפשר בעבודות פשוטות ולפתח את העסק על ידי תוספת בעובדים מקצועיים ומיומנים. משימה חשובה היא הטמעת שיטות עבודה המיועדות לצמצם בצורה משמעותית את הפגיעה בערכים של איכות הסביבה. בהקשר הזה יש להזכיר את העובדה שעד שנת 2027 חייבים להשלים את ההיערכות למניעת הגעת מי ההשקייה אל מי התהום!

"ינאי – בתי צמיחה" היא היום הין 2-3 המשתלות המובילות בארץ בתחום ייצור פרחי עונה וצמחיה עשבונית רב-שנתית ועציצים פורחים. כ 50% מהמכירות מהייצור במשתלה מיועדות עבור ה"שוק המוניצפלי" (ישירות לעיריות ובאמצעות קבלני הגינון). המחצית השניה היא מכירה סיטונאית המופנית אל משתלות הדרכים. בסך הכל יש להם מבחר של כ – 200 מוצרים (מעל 2,000 מקטי"ם). חלק ניכר מההזמנות מתבצעות על ידי משלוחים לכל רחבי הארץ. מחלקת המכירות מאד מסודרת ונמצאת בקשר רציף עם הלקוחות כדי להבטיח שהם מקבלים בדיוק את מה שהזמינו, כמו גם בהבנת הצרכים והרצונות שלהם.
אחד האתגרים המקצועיים שאנשי משתלת ינאי מתמודדים אתם הוא לתכנן ולווסת את הייצור לאורך כל השנה ולספק לשוק את התוצרת לפי הצרכים העונתיים, למשל להתחיל לייצר כבר בקיץ את שתילי החורף כדי להיות מוכנים עם התוצרת כבר בתחילת החורף. אלה תהליכים שמאפיינים מפעלים, נושא עליו מדבר מוטי, כשהוא אומר שצריך להכיר בכך שזה הכיוון אליו הולכת החקלאות – כלומר יחידות גדולות שיש להם צרכים שונים מהמקובל היום ביחס לחקלאות המסורתית. על משרד החקלאות להבין את השינוי הזה ולהיות ערוך לתמוך ולהוביל את המדיניות הדרושה על מנת לאפשר לחקלאים להתקדם בהכנסת הטכנולוגיות החדשות, בכלל, והאצת השימוש באוטומציה, בפרט.
אצלו במשתלה כבר מיושמת הגישה הזאת: הם מפעילים "רובוט שתילה", דגם מהמתקדמים בעולם שהעלה את התפוקה עד פי 5, או במילים אחרות 4 עובדים מייצרים את אותה כמות שבעבר נדרשו לה 16 איש ובאיכות ודיוק הרבה יותר טובים. יש להם גם "מכונת קיטום" שגם היא מגבירה בצורה מרשימה את ההספק ובאיכות דיוק.
ה"מהפכה התעשייתית" אותה הוביל מוטי בשני העשורים האחרונים מתבטאת גם בפרופיל הפירמידה של כח האדם המועסק במשתלה. אם לפני כן עבדו כ – 100 איש, 80 מהם היו פועלים פשוטים הרי המצב היום הוא הפוך: רק כ 20 עד 30 איש מבצעים את עבודות הכפיים ו – 80 איש משרתים את המפעל כאחראים ומנהלים כולל ייצור, שיווק, בקרה ופיתוח וסה"כ היקף היצור צמח בצורה משמעותית!
יחד עם הפיכתו של המשק לעסק מודרני שיודע להתקדם כל העת, להכניס מוצרים חדשים ולדחוף לחדשנות הצליח מוטי גם להכין ולהכניס לעבודה את הדור הבא: בתום תהליך מודרך, שני ילדיו, הבת שקד כיום מנהלת הייצור והבן שלו שעשה סטאז' במכירות והיום נכנס לניהול הכספי של המפעל. שניהם השלימו הכשרה ולימודים וקיבלו ליווי מקצועי כחלק מתהליך העברת האחריות לדור הצעיר.
אנחנו, שזוכים במסגרת עיסוקנו לבקר חקלאים רבים ובמסגרות שונות, לא יכולים שלא להתרשם מהסגנון המקצועי, הראיה והתכנון קדימה והנכונות להשקיע היום כדי לקבל פירות טובים בעתיד כמו שראינו וחשנו בביקור ב"משתלות ינאי – בתי צמיחה"!

Latest Posts

תישאר בקשר

להתעדכן בכל החדשות האחרונות, ההצעות וההודעות המיוחדות.

דילוג לתוכן