שבת, אפריל 27, 2024

פוסטים אחרונים

איך הפכה הבננה לפצצת אנרגיה צהובה?

עמרי נתנסף מקיבוץ מצובה לרגל יום הבננות הבינלאומי המתקיים בתאריף 27.8.2023.

אוהבים בננות? מתברר שיש לכם יום מיוחד, והוא חל ב 27.8 וזה בדיוק הזמן ללמוד קצת על הפרי המתוק, הבריא והטעים הזה ומה ההבדל בין בננות "רגילות" לבננות "אורגניות".

הפרי הכי אהוב בישראל הוא הבננה. מלבד הטעם המתקתק והעשיר של הבננה היא לגמרי מכילה ערכים תזונתיים שישדרגו לנו את התפריט ואפילו יעזרו לבריאות הכללית שלנו. מלבד זאת, ישראל היא אחת החלוצות בעולם בריבוי שתילי בננה בתרבית ומייצאת שתילי בננה למטעים ברחבי העולם.

עמרי נתנס, חקלאי המתגורר בקיבוץ מצובה ועובד במטעי הבננות של קיבוץ מצובה, החל לעסוק בחקלאות לפני כ-15 שנה ואף למד קורסי הכשרה של חקלאות מקיימת. המשק של הקיבוץ הוא משק גדול ומגוון, עם מספר גידולים ומספר מטעים ואחד הענפים המרכזיים שלהם הוא הבננות, שמאוד מאופיין בגליל המערבי.

עמרי מספר "החלטנו להסב לפני כעשור חלק מהבננה לגידול של בננה אורגנית. הבננות בגליל המערבי הם אחד הגידולים העיקריים שלנו. אם זאת, זיהינו שבשוק האורגני, אין הרבה מגדלים בסדר גודל שלנו ולכן החלטנו לפני כ 13 שנה להיכנס לתחום הבננות האורגני. זה אומר שיש גוף פיקוח חיצוני שבא ובודק את הקרקע במהלך תהליך ההסבה של הקרקע הזו לאורגנית ומוודאים שהיא אכן מתנקה מכימיקלים ורעלים. בכל המטעים שלנו אנחנו מיישמים גישות ידידותיות לסביבה. בעצם אתה כחקלאי לוקח על עצמך גידול שהוא הרבה פחות מזיק בקרקע, ויותר תומך במי תהום ובמערכות אקולוגיות.. וזו התפיסה שלי."

כשנשאל עמרי למה הישראלים כל כך אוהבים בננות ענה "הישראלים מאד אוהבים בננות, מדובר בפרי מתוק וגם משביע שמכיל ויטמינים ועשיר במינרלים ותוכלו למצוא אותו כמעט כל השנה. הוא גדל בארץ שלנו בצורה נהדרת עם מעט מאד מחלות וטיפולים כימיים בניגוד לאיך שהוא מגודל בעולם ובסוף מקבלים מוצר נהדר. הכי קל לשלוח עם הילד לבית ספר – בננות ובנוסף הוא מושלם לשייקים, קינוחים וכו'".

אז מה הם היתרונות הבריאותיים של הבננה לקראת יום הבננה הבינלאומי שחל ב 27.8 וכמה היא באמת חשובה במשטר הבריאות היומי שלנו?

היתרונות הבריאותיים של הבננה מגיעים מהויטמינים והרכיבים המזינים האחרים שהיא מכילה. חלק מהרכיבים הם פחמימות, ויטמין A, C, ו-B6, ברזל, זרחן, סידן, מגנזיום, אבץ, נתרן, אשלגן וסוכרים טבעיים כמו סוכרוז, פרוקטוז וגלוקוז. כל אלה הופכים את הבננה למזון-על. הבננה מעולה נגד צרבת ועוזרת בהקלה של הצריבה הודות לנוגדי חמצון יחודיים הנמצאים בבננה. אכילת בננה חיונית להורדת לחץ דם, לטיפול במצבי דיכאון המלווים באנרגיה ירודה ובטיפול במצבי חוסר דם ואנמיה.

בנוסף נמצא בעשרות מחקרים ברחבי העולם כי הבננות מסדירות את פעילות המעיים / מספקת הזנה מהירה לאנרגיה טבעית / הקלה בכיבי קיבה (אולקוס) / חיונית לבריאות הלב ויכולה להפחית גם את הסיכון לשבץ, לווסת את לחץ הדם ולמנוע מחלות לב/ מזרזת חילוף חומרים ומסייע לדיאטה – תכולת השומן בה נמוכה והיא עשירה בסיבים וויטמינים / מקור טוב לברזל ומסייעת לאנשים עם אנמיה / מכילה ויטמין איי החיונית לבריאות העיניים / חיונית לנשים בהריון להתמודד עם בחילות. היא מסייעת באיזון רמת הגלוקוז בדם ובכך נלחמת בבחילה / מרפאת עקיצות יתושים.

עמרי נתנס ומשק הבננות של "מטעי קיבוץ מצובה" הנם חברים בארגון "טוב השדה" – הארגון לחקלאות אורגנית בישראל, הפועל לקידום התחום האורגני בישראל מתוך תפיסה כי ייצור מזון אורגני מיטיב עם הסביבה והאנשים הניזונים ממנו. הארגון מאגד מאות חקלאים ועוסקים אורגניים מכל הארץ, ופועל על מנת לקדם את המקצועיות, הדאגה לסביבה, המודעות, המדיניות והרגולציה בתחום האורגני.

בארגון פועלים על בסיס התורה האורגנית המושתת על 4 עקרונות: בריאות, סביבה, הוגנות ואחריות. בנוסף פועלים החקלאים למען הפחתת הפגיעה בסביבה ובפוריות הקרקע, תמיכה בבריאות האדם והגנה עליו, על החי ובצומח, הקטנת טביעת הרגל הפחמנית וההבטחה את יכולתנו להמשיך ולשמור על משאבי הטבע גם לדורות הבאים.

Latest Posts

תישאר בקשר

להתעדכן בכל החדשות האחרונות, ההצעות וההודעות המיוחדות.

דילוג לתוכן