שבת, אפריל 27, 2024

פוסטים אחרונים

מגדלי האגסים חוששים: "הענף גווע"

מגדלים טוענים כי מאז שהוחלט לגרוע 60 מיני פירות וירקות מאחריות מועצת הצמחים – ביניהם זני אגסים – יש חשש לקיומו של הענף. אותם חקלאים אמנם כבר לא משלמים היטלים למועצה וחוסכים אלפי שקלים בחודש, אבל גם לא מקבלים שירותים של מחקר והדרכה. אמיתי יעקובוביץ', רכז המטע של קיבוץ אפיק: "לשמור על הגידול ללא מחקר או פיתוח קשה מאוד. בסופו של יום, המגדלים הגדולים יישארו והקטנים יעזבו"

רוב מגדלי האגסים בישראל מבקשים מהמדינה: החזירו אותנו למועצת הצמחים כדי שהענף לא יגווע. חלק מאותם מגדלים טוענים כי מאז ששר החקלאות לשעבר, אורי אריאל, החליט לגרוע 60 מיני פירות וירקות מאחריות מועצת הצמחים – ביניהם זני אגסים – יש חשש כי חלק גדול מהמגדלים יעבור לגדל פירות אחרים בשנים הקרובות.

אותם חקלאים אמנם כבר לא משלמים היטלים למועצה וחוסכים אלפי שקלים בחודש, אבל גם לא מקבלים שירותים של מחקר והדרכה ולפרי כמו אגס – שסובל לא פעם מבעיות ומחלות רציניות – מדובר בהפסד כספי בטווח הארוך.

הבעיות, האתגרים והסיפורים מאחורי המגדלים והחקלאים בישראל יעמדו כמובן בכנסים שייערכו בתערוכת "אגרומשוב" – תערוכת החקלאות המרכזית של ישראל, שתיערך בין ה-5-6.9 במתחם אקספו בתל אביב בהשתתפות מאות מציגים ואלפי חקלאים ויזמים בתחום החקלאות.

אמיתי יעקובוביץ', רכז המטע של קיבוץ אפיק, המחזיק ב-600 דונם של גידולי אגסים, מספר כי "כל המגדלים צריכים לעשות חשיבה משותפת והרצון של רובם היא לחזור למועצת הצמחים. המחקר יעזור, הידע, התמיכה הממשלתית. כיום כל אחד עושה במטע מה שהוא חושב לנכון, ולפעמים גם מבצעים טעויות. אין שטחים ענקיים לזה, ולשמור על הגידול ללא מחקר או פיתוח קשה מאוד. המחלות והמזיקים שפוגעים באגס גדולים והמחיר נשאר לאורך שנים זהה".

יעקובוביץ' טוען כי במצב הנוכחי "הגדולים יישארו והקטנים יעזבו את הענף בקרוב. יכול להיות שבתי האריזה לא ירצו את זה, או חקלאים פרטיים מסוימים, אבל זה צריך להיות הרצון של כולם להתאחד ולחזק את ענף האגסים בישראל".

יעקובוביץ' אף מבקש: "בואו לא נגמור את הענף. במיוחד במזג אוויר משתנה ושיש כל כך הרבה צרות מסביב, אני רואה את הענף הזה דועך לי מול העיניים. מעבר לעלויות הגדולות של העבודה, צריך להשקיע יותר כסף בשביל פרי גדול. הדברים האלה שוחקים את הענף".

ארגון מגדלי הפירות ציין לאחרונה כי יבול האגס עומד על כ-32 אלף טון בשנה. מקום הגידול העיקרי של האגסים הוא בגליל ובגולן, שאר המטעים באזור ירושלים. מחיר ק"ג אגסים לצרכן, עומד על בין 9-15 ש"ח. סה"כ יגלגל ענף האגסים בשנה הקרובה כ-250 מיליון ש"ח.

תערוכת החקלאות אגרומשוב 2023 תתקיים באקספו בתל אביב ב-5-6.9.2022. במסגרת התערוכה, יוצגו מגוון טכנולוגיות מתקדמות וחדשניות לעולם החקלאות ולחקלאי ויתקיימו כנסים מקצועיים. תערוכת אגרומשוב תתקיים זו השנה ה-32, מדובר בתערוכה המרכזית בישראל לחקלאות, עם מאות מציגים ואלפי חקלאים ויזמים בתחום החקלאות. התערוכה שמתקיימת בחללים ממוזגים כאשר מציגים ויזמים גם מעבר לים ישתתפו באירוע.

Latest Posts

תישאר בקשר

להתעדכן בכל החדשות האחרונות, ההצעות וההודעות המיוחדות.

דילוג לתוכן