שבת, אפריל 27, 2024

פוסטים אחרונים

נמאס מהעגבניות בסופר?

100 זני עגבניות הגדלות בישראל ומבוקשות בכל העולם! ▢ העגבניות הישראליות נמכרות בעולם ברשתות היקרות ביותר כמוצרי פרימיום ▢ אך דווקא רשתות השיווק בארץ לא מציעות מגוון, ומשווקות בעיקר את הזנים הזולים ▢ חברת תומטק, המתמחה בפיתוח, שיווק וייצור זרעי עגבניות, פועלת להביא את כל השפע הזה גם אליכם

כשאנחנו מגיעים לריאיון, על השולחן מונחות שלל עגבניות בכל צבע וגודל אפשרי: עגבניות אשכול בצורת תמר, עגבניות קטנות וטעימות כמו הצ'וקוליטוס, שרי כתום, עגבניות גדולות ואדומות; גדולות וורודות, ירוקות מבחוץ ואדומות מבפנים ואפילו עגבניות קטנות ומרובעות בצבע סגול-ורוד, והרשימה עוד ארוכה.
חברת תומטק (TomaTech), המתמחה בטיפוח ובייצור זרעי עגבניות ממגוון רחב של זנים, החלה להתמקד בחדירה לשוק המקומי, במטרה להפוך את מגוון זני העגבניות, שכרגע בעיקר מיוצאים לחו"ל, לזמינים גם לצרכן הישראלי.
משרדי החברה ממוקמים בפארק המדע ברחובות, ומרכז הפעילות נמצא במושב תקומה. אנחנו נפגשים לשיחה עם מנהלי תומטק, ציון כהן, עופר בן-צבי וד"ר פאבי וידבסקי.

ד"ר וידבסקי: "שלושת האנשים שיושבים פה צוברים ביחד כמעט מאה שנות ניסיון בגידול עגבניות. הפלטפורמה הזאת פותחה לפני כעשור, כחברת זרעים חדשנית וייעודית שמטרתה להתמקד אך ורק בעגבניות. זה נבע מסיבה אחת פשוטה – זה מה שאנחנו יודעים ואוהבים לעשות. הזנים שפיתחנו נועדו בעיקר לשווקים באירופה, בצפון אמריקה ובדרומה וכן במדינות שונות כמו דרום אפריקה ותורכיה.
"אנחנו עוסקים בעיקר במחקר גנטי לטיפוח ופיתוח זני עגבניות, אבל במהדורה המודרנית. למה הכוונה? בעולם הישן חברות זרעים היו בנויות על 90% ייצור ו-10% השקעה בפיתוח, ואילו בעולם החדש – עולם ההיי-טק שבו פועלת תומטק, משקיעים את עיקר המאמץ והכסף במחקר ובטיפוח זנים חדשים.

עגבניות ממגוון סוגים, צבעים, טעמים וצורות
קרדיט: חברת תומטק

תופרים עגבניות בהזמנה

"תומטק היא מכונה לטיפוח ולייצור זרעי עגבניות, שמטרתה לתפור מוצר לפי דרישות לקוח, בהתאם לקטגוריות שונות, כגון תרבות אכילה, העדפות טעם, צבע וצורה, עמידות, אזור גידול ועוד", מסביר וידבסקי, "עולם העגבניות היום משוכלל, דינמי ולא מתפשר על איכות. היכולות של חברת זרעים מסוגה של תומטק הם אדירות, עד כדי כך שאם לקוח יבקש עגבנייה מרובעת, במשקל 30 גרם, בצבע סגול וטעימה – אנחנו מסוגלים לייצר לו כזאת! ולראייה הנה היא פה (מציג את העגבנייה המיוחדת), ואכן, היא מרובעת, בצבע סגול וטעימה מאוד.

"יש כאן צוות של מטפחים מוכשרים מאוד המתמחים במגוון תחומים", מציג וידבסקי את הנבחרת: האגרונומית הילה בארי, שמטפחת זנים מיוחדים; ד"ר אסף איבישיץ, שמנהל את פעילות המוצר של תומטק בשוק התורכי; האגרונום יעקבי כהן, דור שני בחברה שלקח על עצמו לאחרונה את שיווק מוצרי תומטק בישראל, ומהווה נדבך חשוב ביכולת של החברה לממש את שאיפותיה בשוק המקומי; שרה ארז, מומחית למחלות צמחים ולורנה ניסים-רייט, שאחראית על פיתוח השפה השיווקית שלנו. מלבד זאת, תומטק מעסיקה צוות עובדים בתורכיה, ובהם אבי שמיר, שתורם מניסיונו רב-השנים בשוק התורכי. כמו כן אנו עובדים בשיתוף פעולה בשיווק ובתמיכה בטיפוח בארצות שונות כגון ספרד, איטליה, יוון, צרפת, הולנד, וקנדה.

"הרעיון של תומטק הוא להעשיר את חוויית הקנייה והאכילה של הצרכנים ולעזור לחקלאי לחסוך בעלויות הגידול. את חוויית הקניה מעשירים באמצעות מגוון רב ככל האפשר של אפשרויות, את חוויית האכילה מעשירים באמצעות שיפור הטעם, המרקם, הצורה, הצבע והריח; ואת צמצום עלויות הגידול מיישמים באמצעות שיפור העמידות למחלות, הארכת חיי המדף, העלאת שיעורי יבול והתאמת הזן לאופי הגידול, למבנה הגידול ולאזור הגידול".

החקלאי נשאר רעב

כמו במקרים רבים שבהם "הסנדלר הולך יחף", כך הוא גם המצב בישראל כאשר מדובר בעגבניות.

ישראל היא אחת המדינות המתקדמות ביותר בעולם, בפיתוח וייצור זרעי עגבניות משלל מינים, אולם פירות המחקר הישראלי בתחום זה הופנו עד עתה בעיקר לשווקי הייצוא ולא לשוק המקומי. לצרכן הישראלי הנכנס כיום לאחת מרשתות השיווק, מציעים לרוב שני סוגי עגבניות למכירה: עגבניות רגילות במשקל ועגבניות שרי באשכולות בקופסת פלסטיק.

ד"ר וידבסקי: "אנחנו נמצאים בחזית השווקים באירופה ובארצות הברית, העגבניות שטיפחנו נמכרות ברשתות יוקרתיות כמוצרי פרימיום, וככלל, הידע והטכנולוגיה הישראלית בתחום הוא בחזית העולמית – אבל הדברים האלה לא באים לידי ביטוי בשוק הישראלי, מסיבות שונות ומגוונות.

"לאחר כמעט עשור שנים של טיפוח עגבניות בחברת תומטק, כאשר עיקר המיקוד היה בשווקים היוקרתיים של חו"ל, תומטק החליטה להוסיף את ישראל כארץ יעד. כמדינה ששינתה את שוק העגבניות ברחבי העולם ואת תעשיית העגבניות בארץ – אין שום סיבה שהקהל הישראלי לא ייהנה מהשפע ומהעוצמה של הידע הזה. אנחנו רוצים להעביר את חוויית הרכישה, את חוויית הטעימה ואת צמצום עלויות הגידול לשוק הישראלי. מה שאתם רואים כאן על השולחן זו דוגמה קטנה ומייצגת של האפשרויות הרבות שיכולה תומטק להציע".

בן צבי: "רוב 'להיטי העגבניות' שפותחו בישראל לא פותחו במיוחד לשוק הישראלי, זו הייתה איזושהי אבולוציה של השוק. אנחנו רוצים להעשיר את מדף העגבניות בישראל וכך לעזור למגדלים ולצרכנים. בהולנד למשל מתקדמים בטכנולוגיה, במיכון, אצלנו חזית הטכנולוגיה היא הגנטיקה, מה שאנחנו מייצרים זה זרעים, כאשר הזרע הוא מעטפת לגנטיקה.
"בכוונתנו לרתום את רשתות השיווק וההפצה, כך שלא רק הלקוח באירופה ייהנה אלא גם הלקוח בישראל. אנחנו מודעים לכך שזה צעד לא פשוט, אבל בכוונתנו לנסות להנגיש את מוצרינו לכלל הלקוחות בישראל".

אנחנו יודעים שמגדלים רבים המשווקים עגבניות לרשתות בחרו בעגבניות אשכול, כי יש כאן חיסכון בעלויות עבודת הקטיף.

בן צבי: "כאמור, מלבד מגוון של מוצרים טעימים ומיוחדים, תומטק גם מביאה מגוון גדול של זנים איכותיים ומתקדמים בתחום עגבניות האשכול, עם סט רחב מאוד של עמידויות למחלות. כבר היום אנחנו מציעים מגוון זני אשכול אטרקטיביים באיכותם, במגוון גדלים. יש לנו זני אשכול איכותיים עם פירות במשקל של 200-150 גרם, הכול תלוי בדרישות המגדלים והלקוחות. זאת בנוסף לעבודה הטיפוחית, שכאמור תתחיל לחשוף בשנים הקרובות את הצרכן והמגדל הישראלי למגוון זנים בעלי יכולת התאמה משופרת לדרישות השוק הישראלי".

ד"ר וידבסקי: "נכון, זני האשכול חוסכים כוח עבודה בקטיף, יש בהחלט מקום על המדף גם לעגבניות אשכול וגם לעגבניות בודדות. יש לאפשר לצרכן לבחור בעצמו איזה סוג עגבניה הוא מעדיף, וזאת באמצעות מגוון גדול יותר של סוגי עגבניות, בדיוק כמו שנעשה במדפי הגבינות, הלחם, השתייה ועוד.

"הרי מדף הגבינות, למשל, בארץ הוא מדהים, הן בשפע והן בטווח המוצרים שלו. זו תופעה שאין לה אח ורע בחו"ל. איך זה קורה? בארץ יש קמפיין לכל יוגורט או מעדן חדש שיוצא לשוק, והקהל מגיב, כי אם הוא לא היה מגיב המדף היה מצטמצם. אנחנו מאמינים שיש לנו אפשרות לעשות דבר דומה בעגבניות, יש לנו את היכולת, רק צריך לרתום למטרה הזאת את כוחות השוק".

קנדי קראש

לפני היציאה מהמשרדים אנחנו טועמים מהעגבניות השונות וציון כהן מסביר: "בארץ נהוג לצרף את העגבניה לסלט עם ירקות נוספים. האיטלקים לעומת זאת, בוצעים את העגבניה לחתיכות, מוסיפים קצת שמן זית ומלח וזהו. זה מעדן".

אנחנו טועמים זן גדול של תומטק, בשם ליקובלו, ירוק מבחוץ ואדום מבפנים, עם כל התוספות הנ"ל ומסכימים איתו – נהדר!

בין כל העגבניות אנחנו מנסים זן שנקרא פום-קנדי (Pom Candy), זן שרי אדום שזכה לפופולאריות בכמה ארצות באירופה, והעגבנייה טעימה-טעימה. בדקנו גם עגבניה מיוחדת אחרת, מרובעת וקטנה בצבע סגול-ורוד שפותחה לאחרונה בתומטק, יש לה טעם יוצא דופן המזכיר יין. קשה לתאר טעם במילים, אם אתה לא שף אייל שני – אבל זה פשוט נפלא.
אנחנו יוצאים לשטח לסיור בחממות ההדגמה של החברה. נסיעה קצרה מביאה אותנו לחממות העומדות בתקן הבינלאומי GSPP (Good Seed & Plant Practices). הכניסה לחממה מותרת רק בחליפות מגן חד-פעמיות (כולל מגני נעלים), כדי להימנע מהעברת נגעים, מחלות או מזיקים מחממה לחממה.

בחממה גדלים עשרות סוגים של זני עגבניות בשלל צבעים וגדלים, המורכבים גם על כנות במגוון סוגים. מאז כניסת השתילים המורכבים לשוק, רבים מהחקלאים עברו לצמחים מורכבים כדי לתת עוצמת צימוח טובה יותר, לחסוך בעלויות ההדברה ולא לחשוש ממחלות קרקע.
כהן: "צמח העגבנייה גדל וחונט מחדש כלפי מעלה, ובשיטת ההדליה אנחנו מנמיכים בכל פעם את הגבעול (חקלאים מכנים זאת 'להשכיב את הצמח' – ע.ד), כדי לאפשר את המשך הגידול, דבר הדורש מהמגדלים השקעה של ימי עבודה רבים.

"כיום אנחנו עובדים על פיתוח זנים עם דגם צימוח שונה, הניחן בפרקים קצרים בין האשכולות ובצימוח איטי ומרוסן. באופן כזה ייחסכו לחקלאי ימי עבודה רבים. כמובן, לא נזניח את הקריטריונים הנוספים – יבול רב של עגבניות מצוינות וטעימות עם חיי מדף מעולים".
אנחנו במשוב חקלאות מברכים על היוזמה שתומטק נוטלת. אין ספק שהשינוי לא יבוא ב"זבנג וגמרנו", אבל מרגע שכל אחד מהכוחות הנוגעים לשיווק ולצריכת העגבניות – החקלאים, המשווקים, רשתות השיווק והצרכנים – יבינו שיש כאן פוטנציאל עסקי שישתלם לכולם, אנחנו מאמינים שנוכל לראות את כל הטוב הזה על מדפי הירקות בסופרמרקט.

Latest Posts

תישאר בקשר

להתעדכן בכל החדשות האחרונות, ההצעות וההודעות המיוחדות.

דילוג לתוכן