שבת, אפריל 27, 2024

פוסטים אחרונים

קבוצת שאן :2023 מארגון חקלאות מסורתי לקבוצה פורצת דרך

בביקור ב"קבוצת שאן" מצאנו ארגון חדשני ויוזם, עם מחויבות גבוהה לחקלאות הישראלית, לחברה ולסביבה בת־קיימא

בשנים האחרונות, בעקבות קצב העבודה המהיר של העולם החדש והצורך להישאר רלוונטיים עבור המשקים והאזור, הפכה קבוצת שאן לארגון דינמי, המשלב חדשנות תוססת עם המסורת החקלאית של יישובי עמק בית שאן.

הקבוצה מרכזת את ארגון הקניות של משקי בית שאן, יחד עם אחזקה ב"צמח שאן", "בוסתן פירות", "תמר טוב" ו"הדקלאים". החזון הוא ארגון פיננסי, כלכלי, איתן ומתחדש, התומך בשגשוג בעליו למען קיום הציונות והחקלאות בעמק בית שאן. הקבוצה, שחרטה על דגלה פיתוח משמעותי תוך ניצול מיטבי של המשאבים הסובבים אותה, פועלת ברוח זו להגשמת מטרותיה.

"דרך התוצרת המקומית, אנחנו מספרים את סיפורם של עובדי האדמה הישראלים, תוך שאנו מספקים להם מעטפת שלמה של שיווק, פרסום ולוגיסטיקה"

יונתן בשיא-יו״ר קבוצת שאן

את הקבוצה מובילים בשנים האחרונות היו"ר יונתן בשיא והמנכ"ל גברי איכנולד. בהובלתם, הקבוצה התפתחה והפכה לארגון משמעותי, המשפר פריון בעזרת חדשנות, אנרגיה, נדל"ן, תיירות ועוד. הארגון שואף להשתלב באופן מיטבי בשרשרת הערך בתחומים שהוא עוסק בהם, באמצעות כוח אדם מסור ואיכותי.

הפלטפורמה הייחודית של חקלייתא

"חקלייתא" היא מיזם ייחודי של הקבוצה, חנות אונליין המביאה חקלאות ישראלית עד לפתח הבית.

לדברי ענת לוי, מנכ"לית חקלייתא, מדובר בפלטפורמה הראשונה של חקלאים שמציעה לא רק ירקות, פירות, מוצרי חלב וביצים, אלא גם דגים, עופות ובשר מתוצרת מקומית ישראלית.

"חקלייתא מביאה את כל אלה מן החקלאי ועד הבית במקסימום טריות ואיכות", היא מדגישה. "דרך התוצרת המקומית, אנחנו מספרים את סיפורם של עובדי האדמה הישראלים, תוך שאנו מספקים להם מעטפת שלמה של שיווק, פרסום ולוגיסטיקה. אנחנו עובדים בשיתוף עם מגדלים רבים מהעמק, ועם עוד רבים אחרים מרחבי הארץ, ושמים אותם במרכז הסיפור. התוצרת מוצגת תמיד בשם המשק שהיא מגיעה ממנו".

מה"חקלייתא " – הביתה

לדבריה, המיזם נולד מתוך זיהוי צורך אמיתי בחיבור בין החקלאים ללקוחות הקצה. "בעינינו, יש כאן חזון ציוני להצבת חקלאות ישראלית מיטיבה במרכז השיח ולקירוב התוצרת המקומית והאיכותית לצרכנים ככל שאפשר".

כחלק מהמיזם הייחודי הצטרפה לקבוצת שאן, המונה שותפויות של 17 קיבוצים ומגדלים מתחומים חקלאיים שונים, גם קבוצת כץ, מהמובילות בשוק ההפצה והלוגיסטיקה.

גברי איכנולד. מנכ"ל. קבוצת שאן.

גברי איכנולד, מנכ"ל קבוצת שאן, מדגיש כי חקלייתא הוקמה בעקבות הצורך של החקלאים המקומיים לממש במחיר הוגן את התוצרת שהם מגדלים. "בכך אנו מביאים לידי ביטוי את הציונות העכשווית, כפי שהיא מתבטאת בעמק בית שאן", הוא מוסיף. "הפלטפורמה שהקמנו מאפשרת לצרכנים ולחקלאים לקחת בה חלק פעיל, והיא, כמובן, טובה גם לחקלאים וגם לצרכנים – שנהנים מתוצרת טרייה ואיכותית ישירות מהחקלאי, תוך שמירה על שרשרת ערך רציפה ואיכותית, שאינה מגיעה מטורקיה או סין".

המהפכה של Innovalley

מתקן פיילוט לגידול סלמון, ייצור ערק וג'ין מתמרים, פיתוח קמח מזיתים וביג־דאטה לחקלאות המים – אלה הם רק חלק מהפיתוחים של Innovalley”", תאגיד החדשנות של קבוצת שאן. התאגיד הוקם במטרה ליצור אקו־סיסטם אזורי של חדשנות בחקלאות ובתעשייה ולפתח מנועי צמיחה למפעלים, לגופים עסקיים ולסטארט־אפים בעמק ובסביבה.

מזקקת "ירדן ספיריטס" לייצור ערק וג'ין מתמרים צילום דקלה פורת

"בשמן שאן שוקדים על פיתוח קמח זיתים המופק מהגפת! הקמח עתיר בסיבים תזונתיים, ויטמינים ופוליפנולים"

מאז הקמתה, לפני כשלוש שנים, רשמה Innovalley לזכותה פיתוחים חדשניים ברמה העולמית – וזוהי רק ההתחלה.

מה עושים, למשל, כשרוצים לספק לשוק מוצר כחול־לבן ובה בעת לאושש את תעשיית הדגה המקומית, הסובלת מתחרות עולמית קשה? מובילים עם כמה שותפים הקמת מתקן פיילוט לגידול סלמון, עובדים על גיוס תקציבים ומשקיעים חיצוניים ועל שיתוף פעולה עם חברות־אחיות, וביחד משנים את פני החקלאות והתעשייה – המקומיות ואפילו העולמיות.

מארז ערק ושמן זית מייצור מקומי צילום מתן נדבק

אמרתם "מהפכה בחקלאות", אמרתם "כלכלה מעגלית". הצורך לצמצם פחתים בחקלאות, לנצל חומרי גלם באופן מקסימלי ולעשות בהם שימוש חוזר, הוביל להקמת חברת "ירדן ספיריטס" – מזקקה מקומית המייצרת ערק וג'ין תחת המותג ZOARA. המשקאות המובחרים, שטעמם כבר נודע למרחקים והם נמכרים במיטב המסעדות בתל־אביב, מופקים – תאמינו או לא – מפחת תמרים!

קפסולת הבריאות והמחויבות הקהילתית של שמן שאן

בתהליך דומה, Innovalley עובדת עם "שמן שאן", חברה־אחות בקבוצה, על פיתוח של קמח זיתים.

בשמן שאן, הקואופרטיב הגדול ביותר בעולם שמן הזית הישראלי, אשר מחזיק 3,500 דונם של כרמי זיתים ומייצר 800-500 טונות שמן זית בשנה, שוקדים על פיתוח קמח זיתים המופק מהגפת! הקמח עתיר בסיבים תזונתיים, ויטמינים ופוליפנולים – נוגדי חמצון, ששיעורם בשאריות הזיתים גבוה פי 30 מאשר בשמן הזית!

מסיק מכאני לזיתים המגיעים לבית הבד "שמן שאן" צילום דקלה פורת

בשמן שאן שמים דגש על איכות לכל אורך התהליך: גידול וטיפוח עצי הזית, המסיק ואצירת השמן בבית הבד. השמנים מופקים מכ־10 זנים, ביניהם הזן הישראלי ברנע, הקורונייקי והקורטינה, וכבר זכו בפרסי איכות רבים. בקיץ האחרון זכה הקורטינה בתואר "שמן הזית הישראלי הטוב ביותר" בתחרות "טרה אוליבו". כל המוצרים זמינים בחנות האונליין, שלאחרונה עברה מתיחת פנים וההזמנה בה קלה ונוחה.

דוד נוי, מנכ"ל שמן שאן, מספר על שיתוף פעולה ייחודי של חיבור לקהילה: "במסגרת שיתוף פעולה עם בית הספר 'שחף', בית הספר המיוחד לחינוך, הזמנו את הילדים לצייר את מה שהם רואים בדרכם הביתה. נבחרו שישה ציורים, והם הודפסו על בקבוקי השמן שלנו. על כל מכירת בקבוק מסדרה זו תורמת הקבוצה חמישה שקלים לבית הספר. הלקוח, מצידו, מוכן לשלם קצת יותר כדי להיות חלק מהתרומה. כך יצרנו משמעות חברתית־קהילתית, שהיא מעבר לשימוש בשמן הזית, והוספנו ערך חשוב של נתינה – ללקוח הקצה ולנו, כחברה".

מפתחים אנרגיה ירוקה

בשנים האחרונות צובר תאוצה בעולם כולו השימוש באנרגיה ירוקה. הנושא משלב חיסכון באנרגיה עם התייחסות סביבתית וסולידריות כלל־עולמית. בשנה האחרונה הוקמה בקבוצת שאן חטיבת אנרגיה מתחדשת, הפועלת בכמה מישורים.

"תחום האנרגיה והקיימות מזמן לנו אפשרויות פיתוח רבות, חלקן כלכליות וחלקן לטובת המקום שאנו חיים בו ורוצים להמשיך לחיות בו עוד שנים רבות", מסביר מתי זאבי, מנהל התחום בקבוצה. "מיזמים של ייצור אנרגיה באמצעות פנלים סולריים נמצאים בשימוש מזה שנים רבות, וגם באזור שלנו יש כמה וכמה פרויקטים בתחום. כרגע אנו עמלים על שני פרויקטים גדולים – האחד בשטחי הפרדס האזורי והשני בשטחי בריכות דגים, שאנו נאלצים לייבש בעקבות הסכמי המים והסכמי יבוא, שהובילו לעודפים ולאי כדאיות בגידול כמויות גדולות".

"אחת המטרות שלנו היא להפוך לעמק ירוק, שאינו מזהם את הסביבה ומייצר חשמל נקי ב־100%"

לדברי זאבי, נושא השימוש במימן צובר תאוצה בעולם. רכבי מימן, משאיות ואוטובוסים, כבר עלו על הכביש בכמה מקומות בעולם. "המימן הוא פתרון חשוב ומשמעותי מאוד. הוא מופק באמצעות חשמל, כשחומר הגלם הוא מים. כאשר הוא נשרף במנוע, הפליטות הן אפס והנצילות גבוהה ביותר. קבוצת שאן נמצאת עם יד על הדופק ועוסקת בתכנון ובחיפוש אחר שותף אסטרטגי. אחת המטרות שלנו היא להפוך לעמק ירוק, שאינו מזהם את הסביבה ומייצר חשמל נקי ב־100%".

יצאתי מהביקור מחוזק. מצאתי הנהגה ביצועית, עם מחשבה כלכלית, ראייה לטווח רחוק ומבט קדימה, השואפת להתמודד עם אתגרי העת הנוכחית, לעזור לתושבי האזור ולתרום לסביבה הקרובה והרחוקה.

מאת עמיחי גלר

Latest Posts

תישאר בקשר

להתעדכן בכל החדשות האחרונות, ההצעות וההודעות המיוחדות.

דילוג לתוכן