שבת, אפריל 20, 2024

פוסטים אחרונים

למה הפך עץ הלימון לפופולארי ביותר בגינות בישראל?

יותר ויותר בעלי גינות בישראל שותלים עץ לימון בגינה * אתה שותל עץ לימון ואם הוא נקלט אתה מקבל פרי בכמויות * איך אפשר לקבל פרי גם בחודשי הקיץ?

עץ הלימון הפך בעשור האחרון למלך הגינות. ״הגינון הוא אופנה ועכשיו האנשים רוצים בוסתן, הציבור  לא רוצה גן אקזוטי או גן אנגלי או גן יפני. היום רוצים פירות בגינה והלימון הוא עץ שאתה שותל אותו ואם הוא נקלט  הוא נותן לך פרי בכמויות, הלימון עמיד למזיקים וגם אם תוקפים אותו מזיקים, הוא ממשיך לתת פרי.

אומר לנו  האגרונום הוותיק גיל רוזנברג ומוסיף: ״יתרה מזו גם  בגינון הציבורי יש מגמה הולכת וגוברת של שתילות פרי ההדר, אם בעבר היו למחלקות הגינון כל מיני התחשבנויות קטנוניות (מה פתאום נשתול עץ פרי? יקטפו לנו!) היום זה נעלם.   לסיכום עצי פרי בגינה זה היום הטרנד והלימון נשתל ברשויות רבות בגלל התכונות המיוחדות שלו״ מסכם האגרונום גיל רוזנברג.

״עץ הלימון שימושי ביותר ויותר  בגינה פרטית. הלימון גדל על עץ בינוני, ירוק עד בעל פריחה לבנה עם ריח נפלא״. אומרת לנו נועה ולך ממשתלת ולך בגן השומרון

״קיימים זנים רבים של לימונים במשתלה וחשוב להתאים את זן הלימון לגינה. הלימון ה"רגיל" שאנו מגדלים מתאפיין בקליפה צהובה בעובי בינוני, ומניב פירות במשך רוב חדשי השנה. רבים הלקוחות המבקשים לימון שמניב במשך כל השנה ועדיין לא נמצא דבר כזה. הלימון פורש למנוחה בחודשי הקיץ ולמי שחייב לימונים גם בחודשים אלה כדאי להוסיף לגינה עץ ליים.

מלבד זאת יש לימונים ללא גרעינים ואף דלי קוצים. בכל מקרה חשוב שהלימון יהיה פורה ומלא מיץ. מומלץ לגדל את עצי הלימון כעצים נמוכים כדי שהפרי יהיה זמין מיידית ללימונדה טובה או פשוט לסלט. מכיוון שהלימון עמוס פירות, לא נפסיד גם אם העץ יהיה קטן״. כך נועה ולך, מוצאו ההיסטורי של הלימון הוא בהכלאות ספונטניות של פומלו עם מין אחר (לא ידוע). הלימון נוצר באזורים בעלי אופי טרופי ממזרח להימלאיה בחבל פנג'ב (Punjab) שבגבול הודו-פקיסטן. מרבית זני הלימון המסחריים משתייכים למין אחד המכונה: Citrus lemon. מרבית זני הלימון מתאפיינים בפוריות גבוהה, כניסה מהירה לניבה, צימוח נמרץ, קוצניות רבה ומספר גלי פריחה – בנוסף לפריחה העיקרית באביב. עוצמת גלי הפריחה הנוספים גבוהה יותר בזנים מקבוצת היוריקה ודומיהם ופחותה בזנים מקבוצת הליסבון ודומיהם. פירות הלימון צהובים מלאי מיץ כדאי לקטוף אותו בגודל של 60 מ"מ עד 75 מ"מ. גם  לימון ירוק מכיל מיץ ואיך ניתן לקבל לימון קיץ? בשונה מפרות אחרים גם הפרי הירוק מכיל מיץ וניתן לקטוף אותו . כאמור עץ הלימון פורח באופן ספונטני לאורך כל השנה עם-כמובן -גלי פריחה עונתיים. ניתן באמצעים אגרוטכניים של הצמאה המלחה או קיטומים תכופים  לקבל  פרי גם חודשים אוגוסט, ספטמבר, אוקטובר פרי זה קרוי פרי קיץ .
השקיה עץ לימון בן שנה שנתיים דורש 3-4 ליטר מים ליום. מומלץ להשקות אחת ליומיים שלשה. במידה והעץ שתול בכד גדול אז תכיפות ההשקיה גבוה יותר יתכן אפילו יום יום. עץ  לימון בוגר יותר בגובה 1.5 מטר דורש כבר 5 ליטר ליום. גובה 2.5 מטר דורש 10 ליטר ביום. גובה 3.5 מטר דורש עד 20 ליטר ביום ועצים מעל 4.5 מטר דורשים כ-25 ליטר ביום זוהי כמות ממוצעת. בחדשים אפריל מאי ויוני משקים 20% פחות ובאוגוסט ספטמבר 20% יותר. כמובן שבעונת הגשמים כמעט ולא משקים בתנאי שיורד גשם.
דישון מומלץ לפזר קומפוסט מסביב לעץ אחת לשנה בסתיו ולהצניע אותו טיפה פנימה . חוץ מזה דישון פעמיים בשנה עם דשן פרוק איטי. או דישון עם דשן מסיס כמו 20-20-20 אחת לשבועיים שלשה במשך עונת הצימוח.

להרשמה למנוי גנים ירוקים מבית קבוצת משוב:

https://eventbuzz.co.il/x6i39

Latest Posts

תישאר בקשר

להתעדכן בכל החדשות האחרונות, ההצעות וההודעות המיוחדות.

דילוג לתוכן