יום שישי, אפריל 26, 2024

פוסטים אחרונים

לשמר את מעמדה של ישראל כמובילה עולמית בחקלאות

החקלאות הישראלית הייתה עד לפני לא יותר מעשור גאווה לאומית ורכיב מרכזי בעוצמה המדינית של ישראל. בזכות עשורים של השקעה בחקלאות בשנותיה המוקדמות של המדינה, ישראל הפכה למעצמת ידע חקלאי.

לצערנו, בעשור האחרון מעמדה של ישראל הלך והתערער, בין היתר, בשל היעדר השקעות, העדפת היבוא, פערי התיווך הגדולים הפוגעים ברווחי החקלאים, המחסור הכרוני בידיים עובדות והפשיעה החקלאית הגוברת. אלה הובילו לצמצום מתמשך של מספר החקלאים.
מדינת ישראל המתאוששת ממשבר כלכלי בעקבות הקורונה ומחפשת, כמו את האוויר לנשימה, מנועי צמיחה כלכליים חייבת להחזיר עטרה ליושנה. קחו, למשל, את ענף ייצור הזרעים. ישראל נחשבת לאחת מחמשת המובילות בעולם , יחד עם ארה"ב, הולנד, צרפת וסין.

ענף ייצור הזרעים דורש של ידע וטכנולוגיה ברמה גבוהה והוא בעל היסטוריה מפוארת עם תרומה משמעותית ומרכזית לחקלאות, לתעשייה, לייצוא, להתיישבות, לתעסוקה ולקשרים כלכליים ומדיניים עם מדינות רבות בעולם שיש בהם השתתפות ושיש בהם גם תרומה חיונית למאמצים הבינלאומיים המושקעים לפיתוח ואבטחת מקורות המזון עבור אוכלוסיית העולם ההולכת וגדלה.

ד״ר אייל ורדי מייסד ומנכ״ל אוריג׳ן זרעים ויו״ר  חטיבת הזרעים בישראל
ד״ר אייל ורדי מייסד ומנכ״ל אוריג׳ן זרעים ויו״ר חטיבת הזרעים בישראל

אצלנו הענף מצוי בתהליך של נסיגה וירידה של עשרות אחוזים, סגירת חברות או העברת הייצור והפיתוח לחו"ל.

ליאור קושניר מנכ״ל זרעים גדרה - סינג׳נטה
ליאור קושניר מנכ״ל זרעים גדרה – סינג׳נטה

ראשי הענף סבורים שבעזרת סיוע מתאים ובעיקר הקטנת הרגולציה ניתן להכפיל את ייצוא הזרעים מישראל תוך 5 שנים לכ – 400 מיל' אירו בשנה. חשוב לציין שהגדלת הפעילות תביא להגדלת התעסוקה באלפי עובדים במעגלים מסביב ליצור הזרעים כמו החקלאים יצרני התוצרת, משתלות, ספקי ציוד חקלאי, דשנים וחמרי הדברה, חממות, ציוד השקייה מתקדם, תאורה ומעבדות מחקר, כמו ייצור הזרעים, שהבאנו כדוגמא, יש תחומים נוספים שבהם ניתן לפעול לחזק את החקלאות ולהחזיר את הצבע ללחיים!

היינו ועודנו אומת החקלאות

נתן פלדמן משנה למנכ״ל קבוצת חיפה

נתן פלדמן סמנכ"ל שיווק, פתוח עסקי וחדשנות, קבוצת חיפה:
״קבוצת חיפה היא קבוצה ישראלית הפועלת למעלה מחמישה עשורים בשוק הבינלאומי ומוכרת מוצריה בכ100 מדינות, אני יכול להעיד על המוניטין הרב שיש למדינת ישראל בתחום החקלאות ברחבי העולם, עוד לפני שהפכנו להיות אומת הסטרט-אפ היינו ועודנו אומת החקלאות. תמיד מרגש וממלא גאווה לפגוש את חואן החקלאי המקסיקני או צ'אנג התיאלנדי ולראות עיניהם נוצצות ומתמלאות הערכה כאשר הם שומעים שאתה מישראל.

מאז הקמתה ישראל תמכה והובילה בחדשנות וחידושים פורצי דרך בתחומי החקלאות השונים, שהתבססו על תעשיית תשומות מפותחת, מוסדות אקדמיה מגוונים ומכוני מחקר מתקדמים.
החקלאי הישראלי פתוח ליישומים חדשניים יותר מרוב עמיתיו בחו"ל, בשל תרבות מתאימה והצורך במציאת פתרונות לאילוצי תנאי גידול ואתגרים אקלימיים איתם הוא מתמודד.

תנאים אלו נוכחים גם היום ומהווים לא רק מקור לגאווה לאומית ומקצועית, אלא גם מנוע צמיחה מתמשך לכלכלה הישראלית ולענף החקלאות הבינלאומי. היקף הרעיונות והחידושים היוצאים מישראל בתחום ה Ag tech הוא יוצא דופן ביחס לכמות האוכלוסייה ולגודל הפעילות החקלאית. נתון זה מבוסס כאמור על יתרונותינו בתחום ועל בסיס היסטוריה מוצלחת, יכולת לשלב תחומי עניין שונים ולהנגישם כפתרונות לתחום החקלאות.

קבוצת חיפה נחשבת לחלוצה בתחום המחקר והנגשת הידע לחקלאים ובמציאת פתרונות מתחום החקלאות המדייקת, המשפרים יעילות ועונים לאתגרים הנצבים בפניהם. אתגר שינוי האקלים ואתגרי העתיד הם הזדמנות להעשיר את התחום בפתרונות נוספים שיבטיחו את קיומו של הענף גם לדורות הבאים.

לאחרונה השקיעה הקבוצה בטכנולוגיית Croptune, המאפשרת פענוח מידי של יסודות הזנה עיקריים ברקמת הצמח באמצעות צילום בשדה במצלמת טלפון-חכם ומאפשרת לחקלאי קבלת החלטה מושכלת בנוגע לתזמון וכמות הדישון. טכנולוגיה מתוחכמת זו משלבת מערכת למידת מכונה (Machine learning) עם בסיס ידע גדול ורחב בתחום הזנת הצומח. שרות זה זמין כבר כעת והושק בהצלחה בקרב חקלאים בישראל בגידולי מטעים וגד"ש. גרסה משופרת תהיה זמינה בחנויות האפליקציות בחודש פברואר. לצד זאת, קבוצת חיפה לקחה חלק במחקר מלהיב להנבטת צמח בוחן (חימצה/חומוס). בתנאי אי כבידה, ופיתחה את נוסחת ההזנה הייחודית המיועדת להצלחת הניסוי. הרעיון לבחון את הגבולות האפשריים לגדל צמחים בדגש על סופר פוד מהווה אבן-דרך חשובה לקראת התבססות מושבות של בני-אדם בחלל בעתיד. הניסוי יערך בחודש פברואר 2022 בתחנת החלל הבינלאומית, מוביל הניסוי הוא דר. יהונתן ווינטראוב מאוניברסיטת סטנפורד.

מיזמים אלו ועוד זה מדגימים את החלוציות והחדשנות שהם מבית היוצר כחול-לבן בכלל וקבוצת חיפה בפרט."

Latest Posts

תישאר בקשר

להתעדכן בכל החדשות האחרונות, ההצעות וההודעות המיוחדות.

דילוג לתוכן