יום שלישי, מרץ 19, 2024

פוסטים אחרונים

אבו וילן :״אנחנו נילחם, התוכנית הזו לא תעבור״

ראשי המועצות האזוריות והנהגה החקלאית הכריזו על השבתה ביום א הקרוב, במחאה על הודעת משרדי האוצר והחקלאות לפתיחת המשק לייבוא מזון טרי בעבור נזיד עדשים ואיום על ענף ההטלה.

כתגובה על הודעת משרדי האוצר והחקלאות אמר אבשלום (אבו) וילן, מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל "מדובר במהלך שישמיד את החקלאות הישראלית. בכל העולם, בכל פעם שהלכו על מהלך שכזה, שלא תמיד הוכיח את עצמו, נתנו ארכה של מספר שנים להתארגנות, הן של המדינה והן של החקלאים. רק אצלנו ממציאים את הגלגל בכל יום מחדש, ומנחיתים רפורמה מהיום למחר. העלות של המהלך מוערכת בכ-3 מיליארד ש"ח בשנה, והסכום עליו מדבר משרד האוצר כ'תמיכה בחקלאים' הוא לעג לרש ויריקה בפניהם של החקלאים. גם הכוונה להעביר את האגף להגנת החי והצומח למשרד הכלכלה, משול להעברת החלטות רפואיות בבי"ח לידי צוות כלכלנים. אני קורא לשרי האוצר והחקלאות לשקול שוב את הרפורמה, שבמתווה הנוכחי שלה תגרום נזק עצום".


שר האוצר ושר החקלאות מקדמים תכנית רוחבית לענף החקלאות שצפויה להפחית את מחירי הפירות והירקות

לטענתם, התכנית צפויה להגביר את התחרות בענף החקלאות, להגדיל את מגוון המוצרים ולהוזיל את מחירי הפירות, הירקות והביצים לצרכן; תכנית זו תוביל לחיסכון של 2.7 מיליארד שקלים בשנה. התכנית כוללת חבילת תמיכה רחבה בחקלאות הישראלית

שר האוצר אביגדור ליברמן ושר החקלאות עודד פורר, מקדמים במסגרת השינויים המבניים הנלווים לחוק התקציב לשנים 2021-2022, תכנית רוחבית להגדלת התחרות ותמיכה בענף החקלאות.

לטענתם, התכנית צפויה להגביר את התחרות בענף החקלאות דרך הפחתת מכסים רוחבית עבור כלל מוצרי הפירות והירקות לפי מתווה הדרגתי והפחתה מיידית של רשימת מוצרים הכוללת ביצים, אבוקדו, שום, אפונה, שעועית תאנים, אננס ארטישוק ועוד.
באשר לענף ההטלה, תינתן תמיכה ישירה לחקלאים על כל ביצה (עד 40 אלף שקלים בשנה לכל בעל מכסה), עם עדיפות לחקלאים בגליל במטרה לחזק את הפריפריה. בנוסף, יינתנו מענקי חדשנות והשקעות למגדלים על מעבר ללולים מודרניים.

מחירי הפירות והירקות זינקו בשנים האחרונות במעל 80 אחוזים, הפחתת המכס צפויה להוזיל את מחיריהם בצורה משמעותית, וכן את מחירי הביצים בשיעור מוערך של 25 אחוזים ויותר; סך החיסכון לצרכן הישראלי צפוי לעמוד על כ-2.7 מיליארד שקלים בשנה, חיסכון של 840 שקלים בשנה לכל משק בית.

כמו כן, התכנית כוללת צמצום רגולציה לייבוא פירות וירקות באמצעות אימוץ תקינה אירופאית, כתוצאה מכך, לטענתם, צפויה הגדלה משמעותית של מגוון המוצרים, כך שיהיה ניתן לצרוך נקטרינות ומשמשים בכל השנה ולא רק בחודשי הקיץ. בנוסף, יכנסו לישראל מוצרים שכיום אינם נגישים לצרכן הישראלי, כגון פירות יער ודוריאן.

בתכנית, חבילת תמיכה רחבה לענף החקלאות הכוללת תמיכה תקציבית ישירה לכל חקלאי פר דונם מעובד, תמיכה ייעודית לענף הביצים, הרחבת הטבות מס דרך חוק לעידוד השקעות הון, תמיכה בסימון תוצרת מקומית, הוזלת התשומות לחקלאי (חומרי הדברה וכו') והשקעה של מעל 2 מיליארד שקלים עבור חדשנות והעלאת פריון בענף החקלאות. בנוסף, יינתנו מענקי השקעות וחדשנות לרכש ציוד ומכונות חדשניות, שיתופי פעולה עם סטארטאפים ועוד.

לדבריהם התכנית מהווה צעד משמעותי בהצבת ישראל לצד המדינות המפותחות בכל הנוגע לאופן התמיכה בחקלאות ומיישמת את המלצת ה-OECD למדינת ישראל.

התכנית מתווה לוחות זמנים ברורים וצפויה לחול בפעימות על פני 5 שנים והמתווה ייבחן מדי שנה תוך בדיקה האם יש ירידה בשטחים המעובדים.

שר האוצר, אביגדור ליברמן: "הרפורמה בחקלאות היא מהחשובות בחוק ההסדרים ובאה לחזק את החקלאי הישראלי תוך טיפול ביוקר המחיה והטבה עם הצרכנים. הרפורמות שאנחנו מובילים נועדו לשני דברים עיקריים: לעשות סדר במשק ולהיאבק ביוקר המחיה. שני מרכיבים אלה מנחים את המהלכים השונים שלנו. אני מקווה שלאחר שנעביר את התקציב וחוק ההסדרים נקום לבוקר חדש".

שר החקלאות, עודד פורר: "אנחנו מציגים היום את הרפורמה הגדולה ביותר שנעשתה בחקלאות ב-30 השנים האחרונות. אחרי שהחקלאות דרכה במקום שנים ארוכות, אנחנו מנערים אותה ויוצאים למהפכה חקלאית, למען הצרכן, לטובת חדשנות וצמיחה ישירה לחקלאי.
הרפורמה הזאת מבוצעת ותבוצע, לא כהנחתה ולא כהתרסה. תפיסת עולמי מאד ברורה לגבי חשיבות החקלאות: עוגן לאחיזה בקרקע ולחיזוק ההתיישבות כבסיס לביטחון התזונתי של אזרחי ישראל וכמשאב לאומי".

יו"ר נשיאות המגזר העסקי והתאחדות האיכרים, דובי אמיתי, הכריז כי הוא יעצור את עסקת החבילה שהחלה להתקדם בין האוצר לבין ההסתדרות. "אני קורא לשר האוצר ליברמן – אל תיתן לאגף התקציבים להוליך אותך שולל, הם ניסו לעשות זאת כשהיית שר התשתיות והחלטת על התפלת המים המשמעותית שהצילה את מדינת ישראל מהתלות לייבא מים מטורקיה. 100 שקל לדונם זו איננה תמיכה ישירה, זו יריקה בפרצוף לחקלאים שאומרת להם תסגרו את המשק מה שיוביל לצמצום הגידולים ולנטישת קרקעות- הרס מפעל החקלאות והציונות היושבת על גבולות המדינה", אמר אמיתי.

גם תנועת האיחוד החקלאי מתנגדת נחרצות לרפורמה של משרד האוצר והחקלאות.
ירון סולומון, ראש מחלקת התיישבות בתנועת האיחוד החקלאי:
מדובר בהצעה לא מקצועית וחסרת הגיון שעוד לא נראתה במחוזותנו שפשוט תחסל את החקלאות והחקלאים בישראל כגון סגירת משקים ופגיעה בלתי הפיכה בביטחון המזון של אזרחי מדינת ישראל.
. לדבריו, פתיחה בלתי מרוסנת של יבוא ביצים ירקות ופירות טריים מבלי לבדוק את התוצאות ההרסניות שזה יגרום עבור חיסכון לא מוכח של 70 שקל למשפחת ישראלי, לא חכם, לא מקצועי ואפילו מבזה את האינטלגציה של כולנו.
לדברי עו"ד דודו קוכמן מזכ"ל האיחוד החקלאי מדובר בהתנהגות בריונית של פקידות שחלמה לחסל את החקלאות המפוארת שהקמנו, עומד להתגשם לצערנו.
הרפורמה כפי שהיא מוצעת היא התאבדות
אני מאד מקווה שחברינו בממשלה לא יתנו יד לרפורמה הרסנית זו.
אנחנו החקלאים מהווים את הפיתרון לשימוש במים המושבים בשמירה על הקרקעות לריאות הירוקות בכל הארץ בשמירה על הגבולות ודחיקת המדבר דרומה.

Latest Posts

תישאר בקשר

להתעדכן בכל החדשות האחרונות, ההצעות וההודעות המיוחדות.

דילוג לתוכן