יום שלישי, מרץ 19, 2024

פוסטים אחרונים

על המציאות המורכבת שאינה משתקפת במאמרים לוחמניים אידאיים

מאת: אורי יוגב/ מנהל ענף הזית במועצת הצמחים

מרב ארלוזרוב, בטור "אצל החקלאים, כל האמצעים כשרים כדי להמשיך למכור פירות וירקות ביוקר" (25.06.2021) דבקה במאבק ל"שחרור" מהלובי החקלאי ומציגה תמונה רחוקה מהמציאות. במאמרה מסוף השבוע האחרון, מציינת ארלוזורוב את מחירי פירות הקיץ הגבוהים, אך מתעלמת ממחירי הפירות והירקות הרבים שהם נמוכים ביותר כיום ברשתות והופכת מאמץ לשמור על הפלטפורמה החקלאית בישראל מפני מזיקים ומחלות לקונספירציה.

בנושא שמן הזית, הטענה כי המכס מעלה את מחיר המוצר נראית תמוהה עוד יותר; אם המחיר של שמן זית מיובא בצירוף מכס מגיע לכדי 25-20 ש"ח לבקבוק, כדבריה, מול מחיר של תוצרת מקומית הנמכרת סביב 40-35 ש"ח לבקבוק – אזי איפה הבעיה? (מה עוד כי חלק ניכר מהתוצרת הנתפסת כמקומית היא למעשה ייבוא גם כן – רק תו האיכות מבטיח ישראליות…)

הכותבת אינה מכירה כנראה כמה עובדות חשובות: טריות – באירופה (בעיקר בספרד) ישנם עודפים עצומים של שמן זית. לישראל מופנה שמן ממכלי האחסון הגדולים בן שנתיים ויותר (שמן זית, כידוע, אינו משתבח עם הזמן) כאשר את השמנים האיכותיים מוכרים באירופה במחירים אחרים לגמרי. לכן מחירי השמן באיטליה, לדוגמא, גבוהים תמיד משמעותית מהמחירים בספרד.

זאת ועוד; רוב שמן הזית הספרדי אינו ברמת כתית מעולה, בשונה משמני הזית עם תו האיכות בישראל. בספרד אין כמעט שמן קנולה, אלא שמן זית מזוכך. כלומר, שמן הזית המיובא בהיקף של כ-10,000 טון בשנה אינו שמן זית איכותי.

שיתוף הפעולה בין המגדלים לבין ענף הזית במועצת הצמחים הביא לחיזוק מעמדו של השמן הישראלי. בעוד שמגדלי הזיתים בישראל מציגים לציבור הקונים את ייחודיותם ועמלם המגולמים בתוך אריזות שמן הזית (עם תו האיכות המבטיח את האותנטיות ורמת איכות כימית ואורגנולפטית), מנצלים גורמים בתעשייה את ההד החיובי להתפתחות הענף הישראלי להגדלת רווחיהם על ידי יבוא שמן בינוני באיכותו, במקרה הטוב, תוך מהילתו עם שמן ישראלי. גורמים אלו מנסים להצניע את חשיפת מקור השמן ואיכותו ותוך הישענות על חוסר הידע של הציבור, כאשר פעולתם זו פוגעת בחקלאי הישראלי המקפיד על שמן זית טרי ואיכותי.

בנוסף, הוכח כבר מספר פעמים כי הפחתת המכס על שמן הזית לא מורידה את המחיר לצרכן אלא משפרת את רווחיות היבואנים. מגדלי הזיתים אינם חוששים מייבוא; כל שהם מבקשים וזקוקים לו הוא שהציבור יוכל להבחין בין שמנים ישראלים מקוריים לבין שמני יבוא מעורבבים, לא טריים ולא איכותיים – המתחפשים על המדף לשמני זית איכותיים ישראלים.

אין לנו לובי  ואין לנו כמעט תמיכה – מזמינים אותך מרב, לבקר אצל כל יצרן שמן שתבחרי מתוך המאות הקיימים כאן, לבחון את מחיר המוצר ולהבין כי הוא בקושי נושק למעלות ולעיתים מהכיוון השני…

Latest Posts

תישאר בקשר

להתעדכן בכל החדשות האחרונות, ההצעות וההודעות המיוחדות.

דילוג לתוכן