יום חמישי, מרץ 28, 2024

פוסטים אחרונים

"נפגשתי עם אגף תקציבים השבוי בפרדיגמות מוטעות"

אלון שוסטר, שר החקלאות שמעמדו נמצא בסיכון, פתח את ועידת ישראל לחקלאות ה-11 של משוב

שר החקלאות אלון שוסטר באחד על אחד – על הבחירות, המאבק עם האוצר, אתגרי החקלאות והחזון האישי שלו. 

את ועידת ישראל לחקלאות פתח שר החקלאות אלון שוסטר, בדברי פתיחה וראיון אחד על אחד עם דני קושמרו. השר, שבייס התמיכה שלו הוא בחקלאים ובהתיישבות, ידוע במאמץ העיקש והרציף שלו לטובת חקלאי ישראל ובמאבקים עם משרד האוצר. הראיון, שהתקיים בוקר לאחר הלילה הדרמטי בכנסת ששולח אותו לבחירות (נכון לכתיבת שורות אלה), התחיל בהתייחסות לאקטואליה הבוערת. "נתניהו מוביל אותנו לסבב בחירות נוסף לאחר שנתיים של חוסר יציבות משטרית. לנוכח פני המערכות בתחומי הבריאות והכלכלה. ראש הממשלה כשל במשימה פשוטה יחסית אותה לומדים ילדים וילדות בגן – שיתוף פעולה קלוגליות והוגנות. נתניהו כשל ביישום ההסכם שהוא עמו כונן וחתם. וחתם אזרחי ישראל יאמרו את דברם בקלפי".

הוא המשיך, "באביב 2020 לפני ב9 חודשים מפלגת כחול לבן, המפלגה שלי, קיבלה החלטה לשבור את מעגל הבחירות האינסופי ולתת הזדמנות להתייצבות שלטונית. היינו מודעים לסכנות אבל כמו הורה שרואה את ילדיו בתוך בית בוער כך ראינו אנחנו את אזרחי ישראל וקפצנו פנימה לנסות להציל אותם ממגיפה ומשבר כלכלי מגונן על ילדיו,ובתוך כך גם להנמיך את הלהבות החברתיות מהשריפות החורכות אותה".

שוסטר התייחס לחקלאות ואמר שהיא אחת הדוגמאות הטובות להשפעה של חוסר יציבות שילטונית, שיותר מהכל חקלאי צריך וודאות שתאפשר תיכנון משק לטווח הארוך" חוסר יציבות מובילה לחוסר ודאות ומוביל לחוסר יכולת לפעולה בשדה הכלכלי. שמוביל לקיפאון כלכלי." שוסטר הוסיף כי בגלל חוסר תקציב ל2021 אין יכולת לפתח את החקלאות בישראל " בחקלאות כפי שיכולה להיות ממשלת ישראל מעודדת מפעלים, לעיבוד תוצרת בפריפריה, מתקנת את חוק עידוד השקעות הון ללא צורך במאבקים מיותרים עם אגף התקציבים באוצר ומכניסה את מפעלי האיגוד המרכזי לרשימות מקבלי ההטבות בדגש על היצוא". 

שר החקלאות, אלון שוסטר. צילום: שלומי אמסלם, לע"מ

בהמשך דבריו תקף שוסטר את האוצר ואת שיקול דעתו הכלכלי שלא מתייחס לדברים שמעבר "עמדנו ונעמוד בהמשך כנגד הבוטות החד צדדיות המשבשות באוצר את שיקול הדעת.

שוסטר המשיך ומנה את הבעיות האקוטיות שיש לטפל בהם במיידי "חלב, מים וסוגיית היבול הן הסוגיות הבוערות ולכן אנחנו נמצאים במשא ומתן כלפיהן. אנחנו זקוקים להסכם של לפחות 5 שנים, הרעיון ל3 שנים לא מייצר יציבות" עוד התייחס לסוגיית המים שצפוי עליה במחיר שיהווה לדבריו "מכה אנושה בעיקר לחקלאות הצמחית והחקלאות בכלל וצריך לעצור את זה"

עוד המשיך והתייחס לסוגיית הייבוא ואמר כי צריך למנוע יבוא של פירות וירקות "אנחנו מקפידים על בחינת מצב הגידולים וכך נמשיך לעשות". בסוף דבריו אמר כי "החקלאיות והחקלאים הם זן נדיר צריך לשמור עליהם, על ההתיישבות בגבולות, ביטחון המזון, על מסורת חקלאית של אלפי שנים במולדת. מסמל עבורי שלא ויתרנו ולעולם לא נוותר על הענקת אופק כלכלי ומקצועי לחקלאות הישראלי והעלאת פריון לאלו הרואים את החקלאות כדרך חיים".

בהמשך הפאנל התקיים סשן אחד על אחד עם שוסטר בוא נשאל האם לדעתו 10,000 החקלאים בארץ צריכים להקים מפלגה משל עצמם, על כך אמר כי הוא לא חושב שמפלגה סקטוריאלית הוא הכיוון הנכון "המחנה המרכזי, רוב האלקטור, של המרכז-שמאל צריך שיהיה לו הובלה משותפת חזקה".

דני קושמרו, מנחה הועידה שהוביל את הראיון התייחס לעובדה כי גם שוסטר גם גנץ וגם שר האוצר ישראל כץ הם חקלאים ובאים מההתיישבות "אבל בכל זאת סוגרים 3 רפתות חלב, אי אפשר למצוא חמאה ישראלית כבר בסופרים ובכלל הייבוא מחו"ל רק גדל, אז מה עשינו בזה?"

על כך הגיב שוסטר שהפיתרון החשוב הוא חיזוק החקלאות המקומית "לתת לה קו אופן ארוך ויציבות", והחל להתייחס לכל סוגייה בנפרד, על סוגיית החלב אמר כי "צריך לשמור על המשק המשפחתי וזה מה שאני מקווה שההסכם יוליד – לא רק 5 שנים של הסכם אלא גם פרמטרים שישמרו על המשק המשפחתי". 

על ייבוא מחו"ל טען כי "אנחנו לא נגד ייבוא, צריך לא לפורר את התכנון הקריטי בענף החלב. כך גם בנושא המים והעובדים הזרים. 

לשאלת סיום שאל קושמרו מה עוד שוסטר מתכנן לעשות בחודשים המעטים שנשארו לו אחרי כהונה של שבעה חודשים בתור שר החקלאות " חשוב לי לייצר את הסכם החלב הראוי לפרק זמן מתאים שיצור יציבות לענף, לעמוד על רפורמת הלולים, לפקח על רפורמת המים ולהביא עוד כמה אלפי עובדים למשקים החקלאיים שזקוקים להם.

לא ניתן לדעת לאן תלך כהונת השר והאם ימשיך להגיע לשטח, לבקר ולהשפיע – נוכל לקוות שלא משנה מי יש בכיסא השר, לחקלאים ימשיך להיות קול בממשלה. 

Latest Posts

תישאר בקשר

להתעדכן בכל החדשות האחרונות, ההצעות וההודעות המיוחדות.

דילוג לתוכן