יום שישי, מרץ 29, 2024

פוסטים אחרונים

גם בקבוקים גדולים בפיקדון

ועדת הכלכלה אישרה את הצו הדוחה בשנה את תחולת חוק הפיקדון על מכלי משקה גדולים. היו"ר מרגי: לא נאפשר לשים כיפה על הבקבוקים הגדולים והפיקדון; השרה גמליאל: רוצים להוציא את הפקק שהיה תקוע כל כך הרבה זמן

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ יעקב מרגי, אישרה היום את הצו שהגיש המשרד להגנת הסביבה הדוחה בשנה את תחולת חוק הפיקדון על מכלי משקה גדולים. כזכור, לפני למעלה מחודשיים דנה הוועדה באפשרות להחלת חובת הפיקדון על בקבוקי המשקה הגדולים, וכעת נענתה לבקשת המשרד ואישרה את הצו. כמו כן נקבע כי הצו יכנס לתוקף בעוד שנה מהיום בדיוק, ב-1 בדצמבר 2021.

היו"ר מרגי פתח את הדיון ואמר: "אם מישהו ינסה לשים כיפה על מכלי המשקה הגדולים והפיקדון – אנחנו לא שם. נקיים דיון ענייני האם הפתרונות המוצעים הם הכי טובים וישימים בלוחות הזמנים. הנחות העבודה כדאי שיהיו מבוססות על מסמכים וניסיון העבר. לדחות בעיות זה לא פתרון ולא תוכנית עבודה".

השרה להגנת הסביבה גמליאל הציגה את הצו והתייחסה לדברי היו"ר מרגי. "לא נשים כיפה אבל אנחנו רוצים להוציא את הפקק שתקוע כבר כל כך הרבה זמן", אמרה. "אחרי שנים של עיכובים בממשלות קודמות, וחודשים של דיונים שאני קיימתי בחנו את כלה אפשרויות והחלטתי להחיל את חובת הפיקדון על המכלים הגדולים, בקבוקי ליטר וחצי ומעלה. היום התכנסנו לקבוע את המועד בלבד. החוק קיים ולא צריך לשנות אותו". השרה גמליאל קראה לחברי הכנסת לעשות מה שטוב לציבור ולא להיכנס ללחצים, והוסיפה: "סברתי בהתחלה שאפשר יהיה להתכנס לתוך 60 יום, אבל בגלל הקורונה נדרשת היערכות עד מקסימום שנה מתום התקופה הנוכחית".

ח"כ יצחק פינדרוס התייחס לדברי השרה באשר ללחצים, ואמר כי הנושא חייב להיבדק. הוא הוסיף כי חוות הדעת הכלכליות סותרות, חוות הדעת של המשרד מדברת על חיסכון של 40 מיליון שקל, בעוד הערכות אחרות מדברות על עלות של 300 מיליון שקל. ח"כ יעקב טסלר הוסיף כי הלחצים שהגיעו אליו הם מהציבור שרואה עצמו ניזוק.

מנהל תחום רשתות המזון באיגוד לשכות המסחר, נמרוד הגלילי, אמר כי רשתות המזון הן לא המזהמות והן אלה שיצטרכו להגדיל את המשאבים שלהן פי 3 כדי ליישם את החוק. יו"ר תאגיד המחזור אלה, אמיר חייק, אמר כי לא ברור כיצד המחזור יתבצע והאם מה שיקרה בתל אביב יקרה גם בדימונה. השרה גמליאל אמרה בתגובה כי היו לחברות 10 שנים להתכונן לזה.

ח"כ יוראי להב הרצנו בירך על הצו, אך ביקש לדעת האם ניתן להתמודד עם האתגר תוך זמן קצר יותר, אולי אפילו חצי שנה. השרה גמליאל אמרה כי המחוקק קבע חודשיים ואפשר לה לקבוע בצו תקופה אחרת, היא ביקשה לעזוב את הדיון, אך היו"ר מרגי עצר אותה ואמר כי אין בכוונתו לקיים הצבעה לפני שהדיון הסתיים. ח"כ תמר זנדברג אמרה כי צריך להודות שישנם לחצים, והיו"ר מרגי אמר בתגובה כי עליו לא הופעלו לחצים ומי שאיימו עליו שילך למשטרה.

רמי לוי, הבעלים של רמי לוי שיווק השקמה, הזהיר שעכשיו נראה את כל הבקבוקים זרוקים בפחי האשפה. ח"כ הילה שי וזאן אמרה כי בסוף רשתות המזון יצטרכו לממן את מכונות האיסוף. מנכ"ל תאגיד המחזור תמיר, רני איידלר, אמר כי זה לא מובן מאליו שהציבור יקבל את כספו בחזרה. היו"ר מרגי קרא להם שלא להלין על המצב, שכן היו להם 10 שנים להיערך אליו.

ח"כ עידן רול ביקש לדעת מה המתווה שיאפשר איסוף מקסימלי, והשרה גמליאל אמרה כי הוא מצפה שיסבירו לו האם החוק הוא טוב או לא. ח"כ רול השיב כי שאלותיו אינן מתריסות, אלא מניסיון להבין איך יתבצע האיסוף, שכן יש רבים שקונים היום באינטרנט ולא מגיעים לסופר. ח"כ מיקי חיימוביץ' אמרה כי צריך לחשוב על עתיד הילדים שלנו ועתיד הסביבה והחיל את החוק כמה שיותר מהר.

ח"כ אנטאנס שחאדה אמר כי מדינת הסטארט אפ שקופה בפני האוכלוסייה הערבית, שתשלם את הפיקדון כמס. ח"כ אימאן חטיב יאסין הוסיפה כי חייבים תשתית ראויה כדי שזה יקרה. ח"כ זנדברג אמרה מנגד, כי איפה שקונים את הבקבוקים לשם צריך להחזיר אותם.

במהלך הדיון ציין היו"ר מרגי כי נשלחה עמדה מקצועית ממשרד הכלכלה, אך נאסר על אנשי המשרד להגיע לדיון. אנה נמקוב, יועצת שר הכלכלה עמיר פרץ, אמרה כי העמדה של המשרד נשלחה מלוביסטים ולא מהמשרד. היו"ר מרגי קרא לה לבדוק את הנושא ולהגיש תלונה. נמקוב הוסיפה כי עמדת השר היא חד משמעית בעד הצו.

מנכ"ל משרד האנרגיה, דוד יהלומי, הקריא מסמך של מושל מדינה באוסטרליה, הכותב כי "חברות המשקאות הבינלאומיות ערכו במשך 30 שנה קמפייני הפחדה נגד כל אחת מהממשלות שהעזו להעלות על הדעת לשים 10 סנט של ערך כלכלי על הבקבוקים. תעשיית המשקאות וקוקה קולה מימנו קמפיינים של דיס אינפורמציה נגד הפיקדון ובמשך שלושים שנה הם הצליחו".

פרופ' דורון לביא, המייעץ למשרד להגנת הסביבה, הציג נתונים לפיהם יהיו 3,000 מכונות איסוף – מכונה על כל 3,000 איש וכל מכונה שווה למעשה 25 מחזוריות. לדבריו, 2,600 מכונות יביאו לכיסוי של 81% מהאוכלוסייה ותוספת של 400 מכונות תאפשר להגיע ל-96% מהאוכלוסייה. ח"כ רול שאל כמה מכונות יהיו בתל אביב ובפריפריה. לביא השיב כי במרכז הארץ יהיו מאות מכונות ובטבריה, למשל, בה חיים 45,000 איש יהיו 9-10 מכונות. עוד הוסיף לביא כי עלות הטיפול לקמעונאי תעמוד על 6 אגורות לבקבוק ויצרניות המשקאות יחסכו תשלומים לאל"ה.

בתום הדיון הציע היו"ר מרגי לקבוע תאריך ברור לכניסת הצו לתוקף, על מנת שכל המשק יוכל להיערך לכך. השרה ביקשה לקבוע זאת על 1 בדצמבר 2021. הצו אושר כמעט פה אחד, כאשר היו"ר מרגי וחברות וחברי הכנסת קרן ברק, אתי חוה עטייה, הילה שי וזאן, עידן רול, תמר זנדברג, אימאן חטיב יאסין ואנטאנס שחאדה הצביעו בעד ואילו ח"כ יצחק פינדרוס נמנע.

Latest Posts

תישאר בקשר

להתעדכן בכל החדשות האחרונות, ההצעות וההודעות המיוחדות.

דילוג לתוכן