שבת, אפריל 27, 2024

פוסטים אחרונים

מיהם המשקים האורגניים המובילים לשנת 2024?

חמישה משקים מיוחדים מרחבי הארץ – מהצפון ועד הדרום – יקבלו ביום שני הקרוב הכרה על היותם "משק ירוק". הם יוכתרו בטקס מיוחד שייערך במרכז הכנסים אבניו, במסגרת ועידת ישראל לכלכלה ירוקה, כ"משקים האורגניים המובילים בישראל לשנת 2024".

המשקים האורגניים הינם חוד החנית של החקלאות הסביבתית בארץ. החקלאות האורגנית הינה מערכת ייצור מזון התומכת בבריאות הקרקע והמערכת האקולוגית, ובבריאות של הצרכנים הניזונים ממנה. בישראל כיום כ-350 חקלאים אורגנים, והגידולים האורגנים מתפרסים ברחבי הארץ על כ-50,000 דונם, כ-1% מכלל השטחים החקלאיים בישראל. יותר מ-90% מהתוצרת האורגנית הטריה היא בייצור מקומי, ואחוז גבוה של התוצרת האורגנית נמכרת במכירה ישירה מהחקלאי לצרכן. יש לציין כי כל החקלאים שנבחרו הם חקלאים אורגניים, עם רוח ואוריינטציה סביבתית. כמו כן, מגדלים מגוון רחב של גידולים ועוסקים במכירה ישירה וחלק מהעובדים באותם משקים פעלו בשירות סדיר או מילואים מאז אירועי השבת השחורה ב-7 באוקטובר. המשקים האורגניים המובילים נבחרו למעשה במסגרת תחרות "גרינטן" המסורתית, שכעת התרחבה גם לוועידת ישראל לכלכלה ירוקה.

משק מלקר בראשות יועד מלקר: משק משפחתי של מטעים אורגניים במושב שעל ברמת הגולן, המגדל נשירים, תות שדה וצמחי תבלין אורגניים. יועד משרת במילואים בכיתת הכוננות של הישוב.

משק מלקר ברמת הגולן
משק מלקר ברמת הגולן

עינות קדם של נעמה ועומר עתידיה: עומר ונעמה מגדלים בחוות הבודדים שלהם בבקעת הירדן כרמי זיתים אורגנים לשמן זית, מטעי תמרים אורגנים מזן מג'הול, מנגו מזן "שלי" ועדר כבשים לבשר שיוצאות למרעה בשטחי החווה מדי יום. הם מגדלים 7 ילדים, מארחים ועובדים עם בני נוער שחיפשו מקום בעולם, וביחד מתפקדים כמשפחה אחת גדולה החיה מרקם חיים שלם של חיבור לטבע, התפתחות אישית והקניית ערכים וחיים של משמעות. עומר משרת במילואים מאז ה-7 באוקטובר.

משק גליקסברג בראשות דני וליסון גליקסברג: גן ירק ומטעים אורגניים שמגדלים דני וליסון בחוות הבודדים בהרי הנגב. דני שירת במילואים והשתחרר לפני כחודש.

חוות מקורה של סתיו וגיא רילוב: משפחת רילוב, האב גיא ובנו סתיו, מתמחים בגידול מטעים אורגניים כגון זיתים לשמן, ענבים ליין, אבוקדו ועוד. חוות מקורה ממוקמת בכרם מהרל ומורכבת מהחקלאות האורגנית במטעים, הפצת התוצרת האורגנית למשווקים, הפעלת בית הבד בעונת המסיק, וניהול מרכז המבקרים וחנות תוצרת המשק המוכרת את התוצרת ישירות לקהל, מהמטע – לצלחת. סתיו שירת במילואים לאחר פרוץ המלחמה ב-7 באוקטובר.

משק שיף: צביקה וארבעת בניו – טל, אילן, שחר ועומר שיף מגדלים על כ-100 דונם פירות אורגניים טרופיים וסובטרופיים שונים עם זנים רבים המאפשרים רצף שיווקי של תוצרת טרייה ואיכותית לאורך כל השנה: פפאיה, שסק, ליצ'י, מנגו, אפרסמון, פרי הדר, אבוקדו, מנגו, אנונה ופירות אקזוטיים שונים. בנוסף, המשק מגדל ומשווק ירקות אורגניים עונתיים בשטח פתוח. צביקה שיף ייסד את המשק בשנת 2007 ועובד בו היום יחד עם בניו הממשיכים את עבודתו במסירות ואהבה רבה.

משק שיף מבית חנן
משק שיף מבית חנן

את השולחנות העגולים בועידה מרכזת דנה יוסקוביץ', מנכ"לית טוב השדה – הארגון לחקלאות אורגנית בישראל שהוקם לפני כ-40 שנה במטרה לקדם את התחום ולייצג את החקלאים והעוסקים האורגנים. הוא מאגד בתוכו מאות חקלאים, יצרנים, ועוסקים מכלל הייצור האורגני, ומהווה הגוף היציג של כלל התחום האורגני מול משרד החקלאות. דנה, בת 32 מקרית טבעון, מנהלת מזה שנה את הארגון שעובר בימים אלו תהליך של התחדשות במטרה להצעיד את החקלאות האורגנית קדימה.

"יותר ויותר אנשים בארץ ובעולם מכירים בחשיבות החקלאות והייצור האורגני וחשיבותה ככלי מרכזי להתמודדות עם משבר האקלים ועם בניית מערכת מזון בריאה ומקיימת. אנשים היום בוחרים יותר ויותר להעדיף מזון בריא ובטוח, שבתהליך הייצור שלו שומר בצורה בלתי מתפשרת על המערכת האקולוגית והסביבה. לצערנו אנחנו לא רואים את ההכרה הזו מתרגמת בתמיכה אקטיבית של משרד החקלאות בחקלאות האורגנית, על אף שהיא נותנת פתרון הוליסטי לבעיות רבות שהחקלאות הישראלית מתמודדת איתה היום: אובדן פוריות קרקעות וסחף קרקע, אירועי מזג אוויר קיצוניים ומשבר האקלים, דור המשך לחקלאות, רפורמות להפחתת השימוש בחומרי הדברה, ועוד" מספרת יוסקוביץ, "התמיכה בחקלאות האורגנית היא לא רק השקעה בבריאות, בקרקע ובסביבה, אלא גם קריאת כיוון לאן החקלאות בישראל צריכה לשאוף" מוסיפה יוסקוביץ. בימים אלו מתגבשת התכנית הלאומית לביטחון מזון, וזה הזמן שלנו להראות למקבלי ההחלטות את ההתפתחות המדהימה של החקלאות האורגנית בעולם, ולהזכיר שבלי חקלאות אורגנית ועידוד של פרקטיקות סביבתיות ישראל נשארת הרחק מאחור.

מלבד בחירת המשקים האורגניים המצטיינים, ועידת ישראל לכלכלה תכלול פורומים מיוחדים לקידום נושא כלכלה ירוקה, תפתח ב "שולחנות עגולים" בתחומי חינוך סביבתי, תחבורה ירוקה, רגולציה סביבתית, התייעלות אנרגטית, בניה ירוקה ועוד. כמו כן, יתקיימו בוועידה פאנלים ודיונים מרכזיים בהשתתפות מקבלי החלטות ומובילי דעה בחברה הישראלית, ראשי התעשייה, ראשי רשויות, מנהלי קיבוצים ומושבים, חקלאים , מנהלי מחלקות איכות הסביבה ברשויות ומנהלי מפעלים אנשי ממשל, בכירי המשק והכלכלה, משקיעים, יצואנים, יבואנים, רשתות שיווק, חוקרים, אנשי פיתוח, אנשי תקשורת ואקדמיה.

Latest Posts

תישאר בקשר

להתעדכן בכל החדשות האחרונות, ההצעות וההודעות המיוחדות.

דילוג לתוכן