יום ראשון, אפריל 28, 2024

פוסטים אחרונים

הרפתנים זועמים: "סמוטריץ רוצה לגמור את משק החלב"

המשבר הגדול בענף עולה מדרגה: זאת לאור "אבסורד החלב", כפי שהם מכנים החלטת שר האוצר בצלאל סמוטריץ' להתיר לראשונה בתולדות ישראל יבוא חלב כפתרון למחסור בחלב מפוקח בקרטונים.

הרפתנים כועסים: "חוץ מזה שאומרים לנו שאנחנו 'מלח הארץ' – שום דבר טוב לא עושים למעננו". מושב חירום מיוחד למצב ענף החלב ולהחלטה הדרמטית של הממשלה יתקיים בתערוכת "אגרומשוב" באקספו תל אביב

הרפתנים יוצאים להיאבק על עתיד שוק החלב הישראלי. זאת לאור "אבסורד החלב", כפי שהם מכנים החלטת שר האוצר בצלאל סמוטריץ' להתיר לראשונה בתולדות ישראל יבוא חלב כפתרון למחסור בחלב מפוקח בקרטונים. הסוגייה הכואבת הזו, כמו גם דיון רחב בתופעה שמשפיעה על המשק הישראלי בשנה האחרונה ומושב מיוחד, יעלה לדיון רחב עם שורה של בעלי מקצוע בתערוכת "אגרומשוב" – ועידת החקלאות הגדולה של ישראל – שתיערך בפעם ה-32 הפעם באקספו תל אביב.

"כל היחס לרפתנים בישראל בפרט ולחקלאות בכלל הוא מביש", טוען ארנון אושרי בן ה-66, מהרפתנים הוותיקים בארץ מכפר ויתקין. "התחושה שחושבים שאנחנו מיותרים במדינה, שאנחנו מפריעים. חוץ מזה שאומרים לנו שאנחנו 'מלח הארץ' – שום דבר טוב לא עושים למעננו או באים לקראתנו. הממשלה מעדיפה את היבוא על הייצוא". אושרי מוסיף: "את יוקר המחיה גורמות הממשלה והמדינה, לא החקלאים. הכי קל להן לייבוא מים מטורקיה או חלב מאירופה, אבל מה עם החקלאים? מה עם הרפתנים שעובדים 50 שנה באותו מקצוע ועכשיו צריכים לקבל עוד מכה כואבת בכנף? זה נראה שרוצים לגמור אותנו".

עמוס טהר מעזריקם
עמוס טהר מעזריקם

גם עמוס טהר מעזריקם, רפתן ותיק נוסף, כואב את המצב: "הממשלה לא העלתה את מחיר החלב המפוקח והכאוס משתלט על העסק. שוק החלב נהדר, יש פה מספיק חלב, אבל הפער בין הייצור של הרפתנים לבין ההיצע ללקוחות הוא בלתי נתפס". הרפתנים טוענים כי משרד האוצר והעומד בראשו הזניחו את הטיפול בהתייקרות החלב שהייתה ידועה זה שנה ולא חתרו להשיג הסכם שיאפשר את מיתונה באמצעות סבסוד לרפתנים. "אנחנו צריכים להתמודד עם העניין שבעורפנו נושפים היבואנים", מסביר אושרי. "במקום שהמדינה תדאג לביטחון המזון – הם מסרבים להשקיע בחקלאות. זה דבר נורא". גם טהר מסכים: "אנחנו בנקודה קריטית לענף".

לטענתם, התנהלותו של השר סמוטריץ', שהחליט להפר הסכם ענפי שנחתם בתחילת השנה, שכלל התחייבות למחלבות, למעבר למנגנון עדכון מחירים אוטומטי, בדומה לזה הקיים בדלק, ומנותק משיקולים פוליטיים. "הרפתנים נפגעים בזה באופן ישיר", מסבירים בענף. "בנושא חקלאות – מתנהלים במדינה בחוסר אחריות משווע. המדינה רוצה לעבור לארבע מחלבות עיקריות בלבד ולהשקיע בייבוא, ומה עם הרפתנים עצמם?".

תערוכת החקלאות אגרומשוב 2023 תתקיים באקספו תל אביב במסגרתה, יוצגו מגוון טכנולוגיות מתקדמות וחדשניות לעולם החקלאות ולחקלאי ויתקיימו כנסים מקצועיים כאשר הפעם כאמור נושא החלב יהיה מרכזי בסדר היום: "הרפורמות והפגיעות בחקלאות הובילו לדילול דור ההמשך וירידה משמעותית במספר החקלאים. אם נשנה כיוון ונשלש את כמות החקלאים בישראל – נוכל להתמודד באופן אמיתי עם יוקר המחיה ולדאוג לעצמאות המזון שלנו, הוכח שהרפורמות רק מעלות את יוקר המחייה בישראל. בשל כך החלטתי להציב את סוגיה זו במרכזה של תערוכת אגרומשוב 2023" ציין חיים אלוש מנכל משוב גרופ.

אגרמושוב תתקיים זו השנה ה-32, מדובר בתערוכה המובילה והגדולה בישראל לחקלאות, עם מאות מציגים ואלפי חקלאים ויזמים בתחום החקלאות. התערוכה שמתקיימת בחללים ממוזגים כאשר מציגים ויזמים גם מעבר לים ישתתפו באירוע.

Latest Posts

תישאר בקשר

להתעדכן בכל החדשות האחרונות, ההצעות וההודעות המיוחדות.

דילוג לתוכן