יום חמישי, אפריל 25, 2024

פוסטים אחרונים

הבחירה שלנו: פירות טריים מקומיים

לקראת ט"ו בשבט, שיחול השנה ביום שני ה-6 בפברואר, מועצת הצמחים יוצאת בקריאה לציבור לצרוך פירות טריים ישראלים במקום פירות מיובשים ומיובאים.

לצערנו, מדי שנה בט"ו בשבט נוהגים אזרחי ישראל לחגוג את חג האילנות באכילת פירות מיובשים. מקור המנהג ביהודים שחיו בגלות וסבלו ממחסור בפירות טריים בעונת החורף, ולכן צרכו במקומם פירות מיובשים שהובאו לגולה מישראל. אבל היום, כשניתן למצוא על המדפים עשרות סוגים של פירות טריים תוצרת הארץ, אין שום סיבה להמשיך ולצרוך פירות מיובשים מיובאים ומעובדים, שחלקם עתירי סוכר מוסף, חומרים משמרים וצבעי מאכל, בעוד הפירות הטריים טבעיים לחלוטין ועשירים בוויטמינים וערכים תזונתיים רבים, ללא כל צבע מאכל או עיבוד תעשייתי.

צבי אלון, מנכ"ל מועצת הצמחים

לדברי צבי אלון, מנכ"ל מועצת הצמחים, "מגדלי ישראל משווקים מדי שנה לשוק המקומי כ-2 מיליארד ק"ג פירות וירקות טריים, כאשר לכל אחד מהם ערכים בריאותיים ותזונתיים גבוהים. מזה שנים רבות מוכיחים המגדלים המקומיים את חשיבותם הגדולה כגורם ראשון במעלה בשמירה על בטחון המזון של ישראל ומספקים לאזרחי המדינה תוצרת חקלאית טרייה ובריאה. למרות זאת, לצערי, יש במדינת ישראל מי שמנסה להרחיב את ייבוא התוצרת החקלאית ללא צורך וללא פיקוח, באופן שלא יפחית מחירים ולא יועיל לצרכנים – אבל יביא עימו מחלות ומזיקים שיפגעו קשות בחקלאים ובגידולים הישראלים. אני קורא לאזרחי ישראל לחגוג השנה את ט"ו בשבט עם צלחת של פירות טריים ולוותר על הפירות המיובשים – כך גם ישמרו על בריאותם וגם יתמכו בכלכלה המקומית ובמגדלים הישראלים".

במועצת הצמחים מדגישים כי יש כרגע פירות טריים ישראלים רבים על המדפים, ביניהם בננה, תפוח, תפוז, תות שדה, אגס, קיווי, קלמנטינה, מלון, אפרסמון, אשכולית, רימון, פומלה, אשכולית אדומה, תמר ועוד.

לגבי מרבית הפירות, קל מאוד לזהות מיהו פרי ישראלי טרי ומיהו פרי מיובש מיובא. עם זאת, כאשר מדובר בשקדים למשל – קצת יותר קשה להבדיל.

איך מבדילים בין שקד ישראלי לשקד אמריקאי?

השקד הישראלי גדול יותר פיזית באופן משמעותי לעומת השקד המיובא מעבר לים, הוא שטוח יותר, צבעו כהה יותר והוא נחשב לטעים יותר. ובהחלט שווה לכם להתאמץ ולמצוא אותו; השקדים עשירים במיוחד ברכיבים בריאותיים, בסיבים תזונתיים, בחלבונים צמחיים, בשומנים בריאים, בפיטוסטרולים ובנוגדי חמצון, והם תוספת טעימה מאוד לשולחן החג.

שקד ישראלי מול שקד אמריקאי

מרב מור-אופיר, תזונאית קלינית ויועצת מדעית למועצת הצמחים, מסבירה כי "מלבד התמר, הגדל בישראל ומתייבש על העץ באופן טבעי ללא צורך בתוספת סוכר או חומרים משמרים, מרבית יצרני הפירות המיובשים נאלצים 'לטפל' בפירות הטריים באופן מלאכותי על מנת להפוך אותם למיובשים. תהליך זה כרוך בשימוש בטמפרטורות גבוהות ובחומרים משמרים כגון גופרית דו-חמצנית כדי לשפר את צבעם של הפירות, למנוע חמצון וקלקול ולהאריך את חיי המדף שלהם. לחלק מהפירות המיובשים מוסיפים גם שמנים, חומרי הזגה (ליצירת מראה מבריק) וצבעי מאכל מלאכותיים – האחרונים גם עלולים לגרום לתופעות שונות בקרב אנשים רגישים וילדים. לכן, מומלץ לצרוך פירות טריים – הם טבעיים לחלוטין, מלאים בוויטמינים שלחלקם תפקיד חשוב בתפקוד מערכת החיסון, מינרלים ונוגדי חמצון ואינם מכילים כל תוספת".

מרב מור-אופיר מוסיפה כי "מחקרים מראים כי תזונה עשירה בירקות ובפירות מביאה לריכוז גבוה של רכיבים תזונתיים נוגדי חמצון ברקמות (במיוחד ויטמין C, קרוטנואידים ופוליפנולים), ולסיכון נמוך יותר למחלות לב וכלי דם. במחקרים קליניים נמצא, שויטמין C הפחית את ריכוז החלבון סמן הדלקת CRP, מה שמעיד על הפחתת תהליכים דלקתיים בגוף. בניתוח תוצאות של כ-70! מחקרי מעקב תצפיתיים, נמצא קשר בין רמות ויטמין C וקרוטנואידים בתזונה ובדם, לבין סיכון מופחת למחלות לב וכלי דם ולתמותה מכל הסיבות. כך למשל, כל עלייה ב-100 מ"ג ליום של ויטמין C בתזונה, נמצאה קשורה לסיכון נמוך ב-12% למחלת לב כלילית, ב-8% לשבץ, ב-11% למחלות לב וכלי דם, וב-11% לתמותה מכל הסיבות. כמו כן, ריכוזים גבוהים יותר של ויטמין C בדם, נמצאו קשורים לסיכון נמוך ב-26% למחלת לב כלילית, ב-30% לשבץ, ב-24% למחלות לב וכלי דם וב-28% לתמותה מכל הסיבות.

פלפלים צבעוניים, פירות הדר, ירקות עליים כהים, תות שדה, כרוב ומלון כתום הם ירקות ופירות העשירים בוויטמין C. תפקודיו נוגדי החמצון רבי-העוצמה של ויטמין C, תוך-תאיים וחוץ-תאיים, מביאים להפחתת הריכוזים של מולקולות חמצן פעילות ברקמות. במצב של טרשת עורקים, הפחתת ריכוז המולקולות המחמצנות בכלי הדם, מסייעת בשמירה על תפקוד תקין של האנדותל – רקמת התאים המרפדת את שטח הפנים של כלי הדם, ובהפחתת הייצור של LDL-כולסטרול מחומצן, שלו תפקיד מרכזי בהתפתחות טרשת העורקים. גם לצריכה בתזונה או לריכוז בדם של סך הקרוטנואידים, בטא-קרוטן, אלפא-קרוטן, בטא-קריפטוקסנטין, ליקופן וויטמין E, הנמצאים לדוגמה בירקות ירוקים וכתומים, נמצאה השפעה מגינה מפני מחלות".

השוואה בין החומרים הנמצאים בפירות מיובשים לעומת פירות טריים

 פירות טרייםפירות מיובשים
סוכרים מוספיםלעיתים
חומרים משמריםלעיתים קרובות (בעיקר גופרית דו-חמצנית)
צבעי מאכללעיתים
שמנים, חומרי הזגהלעיתים
ריכוז פחמימות ואנרגיה בינוניגבוה
מועצת הצמחים, ינואר 2023

השוואה בין תכולת ויטמין c במבחר פירות טריים ומיובשים

 פרי טרי (ל-100 גר')פרי מיובש (מנת תחליף של כ-20-30 גר'; מנת תחליף בעלת תכולת אנרגיה – קק"ל – שווה)
בננה8.71.1
תפוח5.81
תאנה20.4
משמש100.2
שזיף9.50.1
מועצת הצמחים, ינואר 2023

Latest Posts

תישאר בקשר

להתעדכן בכל החדשות האחרונות, ההצעות וההודעות המיוחדות.

דילוג לתוכן