יום שישי, אפריל 26, 2024

פוסטים אחרונים

סערת הדגים והדבש

לקראת ראש השנה הפחיתו שר האוצר אביגדור ליברמן ושר החקלאות עודד פורר את המכסים על הדבש והדגים מהלכים אלה עוררו סערה גדולה בקרב מגדלי הדגים והדבוראים הפגנה התקיימה במשמר דוד ישובו של שר החקלאות עודד פורר

ליברמן: ״בשורה אדירה לאזרחי ישראל"

שר האוצר ליברמן:״ראש השנה בפתח ואנחנו מביאים בשורה אדירה לאזרחי ישראל ומורידים את מחירי הדגים.
המענה הטוב ביותר שאנחנו מביאים בכדי להתמודד עם האינפלציה שמשתוללת בכל העולם הוא תחרות באמצעות הפחתת מכסים ויבוא זול יותר מיתר מדינות העולם.
הפחתת המכס על הדגים היא צעד המשך להפחתות המכסים על מוצרים שונים כחלק מרפורמת "מכס אפס" שאני מוביל בחודשים האחרונים״.

שר האוצר אביגדור ליברמן - קרדיט דוברות משרד האוצר
שר האוצר אביגדור ליברמן – קרדיט דוברות משרד האוצר

פורר:״לא נכנעים ללוביסטים״

״לאחר ששרת הכלכלה, אורנה ברביבאי, נכנעה ללחץ הלובי החקלאי בסירובה לבקשתי לקדם הליך יבוא דבש מהיר שיוזיל את מחירו לקראת ראש השנה – הוריתי למשרד החקלאות לבצע, לראשונה, הליך תחרותי לייבוא דבש בפטור ממכס במטרה להנגיש את הדבש לכלל הציבור במהלך חגי תשרי.

ההליך התחרותי צפוי להוזיל את מחיר הדבש לאזרחים, כאשר המוצרים המיובאים יסומנו באופן ברור על המדפים עם מחירם וארץ המקור ממנה הגיעו, והקונים יהיו חופשיים לבחור.

אמשיך לעבוד למען יותר מ-9 מיליון אזרחים אל מול קבוצות הלחץ והלוביסטים, ולקדם מהלכים להורדת יוקר המחיה״
בעקבות חתימת שר האוצר על הצו לביטול המכס על יבוא דגים ובתגובה להפחתת המכס על הדגים מארגון מגדלי הדגים בישראל נמסר: "השרים פורר וליברמן החליטו היום לייבש באופן סופי ובלתי הפיך את ענף חקלאות המים הישראלי".

שר החקלאות עודד פורר – קרדיט דוברות משרד האוצר
שר החקלאות עודד פורר – קרדיט דוברות משרד האוצר

שריר: ״חשש כבד כי מדובר בצעד פופוליסטי שכולו כלכלת בחירות״

אלי שריר, מנכ"ל ארגון מגדי הדגים: "החלטת משרדי האוצר והחקלאות לחתום על צו גורף להורדת המכס על כלל יבוא הדגים לישראל, נעשתה באופן חד צדדי וללא הסכמות עם המגדלים, כמקובל, על מתווה חליפי וברור של תמיכה ישירה הוגנת וארוכת טווח שתבטיח את עתיד ענף גידול הדגים הישראלי ואת היכולת לספק דג ישראלי טרי ואיכותי לאזרחי ישראל. מדובר בצעד שיביא לחיסול בלתי הפיך של יכולת מדינת ישראל לייצר ולספק דגים טריים לאזרחיה ולתלות מסוכנת ביבוא, דווקא בעידן שבו כל מדינות העולם פועלות לחיזוק כושר הייצור המקומי.
 
בארגון מגדלי הדגים ציינו כי משרדי האוצר והחקלאות זימנו את המגדלים לפגישות בנוגע למתווה מוסכם להורדת המכס ביום רביעי 21.9.22. שריר: "התנהלות משרדי האוצר והחקלאות מאחורי גבם של החקלאים וללא ניסיון כן ואמיתי להגיע להסכמות, מעלה חשש כבד כי מדובר בצעד פופוליסטי שכולו כלכלת בחירות, על גבו של ענף חקלאות חיוני הפועל מזה למעלה משמונים שנה, עוד טרם הקמת המדינה ומעסיק מאות עובדים באזורי הפריפריה. מניסיון העבר אנו יודעים כי הורדת המכס מתגלגלת ברובה לכיסי היבואנים ואינה מורידה את המחיר לצרכן, אך הורדה זו תביא לחיסול מוחלט של ענף גידול הדגים הישראלי, מדן ועד אילת".
 
בארגון מגדלי הדגים ציינו כי בשנים האחרונות, מאז הורדת המכס על יבוא דגי אמנון בורי וקרפיון, כבר נפגע הייצור המקומי פגיעה אנושה: חלה ירידה של 21% בהכנסות המגדלים וכתוצאה מכך ירידה של 20% במספר המשקים הפעילים בענף, נטישה וייבוש שטחי בריכות, רובם פרושים בסמוך לגבולות המדינה, על ההשלכות האקולוגיות והביטחוניות הנובעות מכך ופועל יוצא מאלה – ירידה של כ- 26% בהיקף ייצור דגי הבריכות המקומי.
 
כל אלה הביאו לצמצום התחרות, השארת שרשרת האספקה בידי מספר קטן של חברות פרטיות, תלות גדולה עוד יותר ביבוא  וכתוצאה –  המחירים מזנקים עכשיו וימשיכו לעלות בעתיד. בהינתן תלות מוגברת ביבוא ועלויות יבוא במגמת עלייה, לצד צמצום הייצור המקומי, ומניסיון העבר (כפי שמשתקף ממחירי האמנון הקפוא המיובא), הורדת מכסים לא תביא לירידה במחיר לצרכן.

אלי שריר, מנכ"ל ארגון מגדלי הדגים – קרדיט צילום: אודו ג'נסן

רגע לפני ראש השנה ובהמשך למאבק ארגון מגדלי הדבורים נגד ייבוא פרוע של דבש ותוצרת חקלאית הפגינו מאות דבוראים וחקלאים מול ביתו של שר החקלאות עודד פורר

תחת הכותרות- מפורר החקלאות, בלי דבורים אין דבש, ביטחון המזון אינו רולטה ועוד- יצאו דבוראי וחקלאי ישראל, עם בני משפחותיהם להפגנה מול ביתו של השר פורר במשמר דוד, הניפו שלטים ודגלי ישראל, מחו נגד ייבוא הדבש ותוצרת חקלאית וחילקו דבש לתושבי היישוב. הדבוראים טוענים כי מהלך ייבוא הדבש, ללא צורך, הינו אקט פופוליסטי, נחות ולא מקצועי, רגע לפני הבחירות, אשר יפגע בענף החקלאות כולו ורק ימשיך להזרים כסף לכיסי הטייקונים, היבואנים ורשתות השיווק.

הדבוראים רדו השנה 4,400 טון דבש משובח ובריא ואומרים כי אין צורך בייבוא דבש מארצות ניכר ולפני חגי תשרי. עוד אומרים הדבוראים כי, עיקר חשיבות דבורי הדבש הוא בהאבקה (הפרייה) של גידולי החקלאות.

דורון ליבנה יו"ר ארגון מגדלי הדבורים ודבוראי מכפר ביל"ו אומר: "שרי ישראל ביתנו, פורר וליברמן- מייבאים בטירוף, ללא אבחנה מכל הבא ליד- פירות, ירקות, בשר, שמן זית- ועכשיו ברצונם לייבא גם דבש- למרות שאין צורך בכך וגם על פי נתוני הלמ"ס לא עלה מחיר הדבש בעשור האחרון! 'סיפור הכיסוי' של פורר וליברמן מול הצרכנים- הוא כביכול הורדת יוקר המחייה- אבל בפועל- מחירי המזון לא רק שלא ירדו, אלא עלו״.

אבשלום (אבו) וילן, מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, אמר בהפגנה: "חשוב לזכור שענף הדבש היה לפני ליברמן ויהיה גם אחריו. אנחנו רואים איך הוא פוגע בכמעט כל הענפים – היום דבש, אתמול ביטולי המכס על הדגים, לפני כן הפירות והירקות. כל הטריקים ותעמולת הבחירות לא יסתירו את האמת הפשוטה: ליברמן הורס את החקלאות במדינת ישראל. ואם הוא לא רוצה להיזכר בתור הקברן של החקלאות כחול לבן, כדאי שיפסיק להתעמר בחקלאים".
 
עמית יפרח יו״ר התאחדות חקלאי ישראל ומזכ״ל תנועת המושבים: ״שר החקלאות ממשיך להתעמר בחקלאים בעודו מוריד באופן חד צדדי וחסר אחריות את המכסים בענף המדגה והדבורים. ההשלכות על הענפים הללו והייצור המקומי הן חמורות ויגרמו לסגירת בריכות דגים שלמות בצפון הארץ ומכוורות דבורים בכל רחבי המדינה, לצד העובדה שזה לא יפחית, ולא במעט, את המחיר עבור הצרכן. בכך ממשיכים שר האוצר ושר החקלאות כפי שעשו בענפי הצומח לזרוע הרס וחורבן גם עבור שני ענפים חקלאיים משמעותיים ומחזקים את היבואנים אשר ישלטו בענף ופוגעים בצרכן ובייצור המקומי״.
 
הדבוראים קוראים לממשלת וכנסת ישראל- לא לשתוק על העוולות המתרחשות במשכנם- ולצאת בקול גדול נגד מחריבי החקלאות וההתיישבות העובדת ולבטל את צווי ייבוא הדבש וההשתוללות הפרועה של שני שרי ישראל ביתנו נגד החקלאות, החקלאים, ההתיישבות, והצרכנים!

Latest Posts

תישאר בקשר

להתעדכן בכל החדשות האחרונות, ההצעות וההודעות המיוחדות.

דילוג לתוכן