יום שלישי, אפריל 23, 2024

פוסטים אחרונים

סטורי, זן תפוחים חדש בישראל

מי רוצה לתייג את עצמו? מועצת הפירות והירקות תציג לראשונה בתערוכת "אגרמשוב", שתיערך ב-5-6.9 בבנייני האומה בירושלים, חמישה זני תפוחים חדשים שיתחרו על תואר התפוח הישראלי המשובח לשנת 2022, אחד המועמדים: "סטורי" – מרשים, חיי מדף ארוכים, וטעם משובח וכמובן שם קליט.

הרשתות החברתיות כבשו בשנים האחרונות את העולם, כולם מעלים סטורי מכל מקום ובמועצת הצמחים מקווים שהסטורי שלהם יתפוס לא פחות. בתערוכת החקלאות הגדולה בישראל "אגרומשוב" שתיערך ב-5.6.9 בבנייני האומה בירושלים, תציג מועצת הצמחים מגוון זני תפוחים כחלק מתחרות אגרומשוב על זן התפוח המשובח בישראל לשנת 2022, בין הייתר יוצג לראשונה זן חדש בשם שכל ילד מכיר: "סטורי".

את הזן החדש, כיאה לשם, יהיה שווה לתייג באינסטגרם – הוא בעל מראה מרשים במיוחד, צבע אדום עז, טעם מתוק ומשובח, בעל חיי מדף ארוכים מאד וגם עמיד ל"גרב" – דבר שמאפשר לחקלאי להתייעל ולהפחית את הריסוסים על העצים ולהעניק לצרכן פרי יותר אורגני.

ה"סטורי" הגיע מאירופה כבר לפני שמונה שנים, במהלכם עבר תהליכי בחינה ואקלום בארץ בחווה מחקרית על ידי חוקרי מו"פ צפון – במכון המחקר מיגל, מבחינת התאמה לאקלים (אקלום), כמות יבול, עלויות ואיכות, וכעת- הוחלט לאשר את הזן והשנה יתקיימו נטיעות מסחריות בחווה ברמת הגולן שם נמצא הזן כמתאים מיוחד למזג האוויר, מנות הקור וכו'. ה'סטורי' ייקטף בספטמבר, אך יהיה ניתן להשגה ברשתות השיווק לאורך כל השנה בשל חיי המדף הארוכים שלו. תפוח -הפרי הפופולרי והנמכר בארץ כשמגדלים בשנה כ-100 אלף טון בישראל, 80 אחוז מהם משלשה זנים עיקריים: גרני -סמית, זהוב, וסטרקינג, והיתר מהזנים גאלה ופינק-ליידי. בעולם הרחב מגדלים יותר מ-500 זנים מסחריים, ובעשרים השנה האחרונות יש מאמץ בעולם להשבחת זנים חדשים בעלי מגוון טעמים, צבעים וכו'. ה"סטורי" הוא לא הזן היחידי שיוצג בתערוכת "אגרמשוב" ויתחרה על תואר התפוח הישראלי המשובח אלא עוד ארבעה זנים נוספים: "אורורה" – תפוח צהוב בעל ארומה ייחודית הדומה לזן גאלה; "דלינט" – תפוח אדום בעל טעם משובח; "מודי" – זן בעל צבע אדום-סגול (עם לחי ירוקה) הנפוץ באירופה; ו"מגיסטי" – זן איטלקי בעל טעם מיוחד וארומה חזקה.

יובל עגני, מנהל חוות מתתיהו שאחראי על בחינת הזנים, סיפר: "תהליך הכנסת זן חדש לארץ הינו ארוך, הנמשך עד הגעה למדפים כ 10-15 שנה. דבר זה מצריך צפיה אל העתיד, והערכת השינויים שיתחוללו. עם זאת, הרחבת סל הזנים הכרחית לשמירה על רווחיות הענף ולהגדלת היצע המוצרים לצרכן". ד"ר עומר קראין, חוקר מו"פ צפון במכון המחקר מיגל של החברה לפיתוח הגליל: "ענף התפוח הינו מהגידולים המובילים עליהם מתבססים חקלאי הגליל וצפון הגולן. במטרה ליצור עבור המגדלים יתרון כלכלי, יכולת תחרות עם ייבוא והתמודדות עם משבר האקלים- עוסקים במו"פ צפון בפיתוח, אקלום, טיפוח והחדרת זני תפוחים ופירות חדשים, עמידים, פוריים ואיכותיים מאוד, מכל העולם, אותם מאקלמים ולצרכי השוק והצרכן הישראלי: הזנים החדשים, טעימים ויפים יותר מהקיימים. ישנם זנים מקדימים ומאחרים, כך שעונת הפרי הישראלי, הטרי והבריא מתמשכת על פני חודשים רבים יותר בשנה".

בפעילות משותפת של מועצת הצמחים, מו"פ צפון – מיגל, שרות ההדרכה במשרד החקלאות והמגדלים – נעשה מאמץ להביא זנים חדשים לארץ ולהגדיל את מגוון הזנים על המדף. ישראל מיוחדת בתנאי הגידול – אזור שהוא חם ויבש יותר מרוב אזורי הגידול בעולם. תנאים מיוחדים אלו דורשים מאמץ מיוחד בגידול התפוח, ויוצרים קשיים ייחודיים, כמו למשל הקושי לקבל את הצבע האדום. מצד שני, מזג האוויר הייחודי של ישראל, מאפשר לגדל את התפוחים עם טעם משובח.

חיים אלוש מנכ"ל אגרומשוב ויוזם תחרות זן התפוח המשובח בישראל 2022 ציין: "אנו שמחים לשמוע על עוד ועוד זני תפוח משובחים המאוקלמים בישראל. אני מזמין את החקלאים ועם ישראל להגיע לתערוכה, לראות את החקלאות הישראלית במיטבה ולעשות סטורי עם תפוח הסטורי".

'הסטורי' יוצג במסגרת התערוכה החקלאית הגדולה בישראל- "אגרומשוב" ב5-6.9.2022 בבנייני האומה בירושלים. במסגרת התערוכה יוצגו כאמור מגוון פיתוחים, חידושים, גידולים חקלאיים וכלים חקלאיים חדשניים ופורצי דרך מהארץ והעולם לצד סטארטאפים בתחום איכות הסביבה והפוד-טק, בהשתתפות עשרות מציגים מהארץ ומחו"ל ואלפי מבקרים!

Latest Posts

תישאר בקשר

להתעדכן בכל החדשות האחרונות, ההצעות וההודעות המיוחדות.

דילוג לתוכן