יום חמישי, מרץ 28, 2024

פוסטים אחרונים

ביטון: פגיעה בחקלאות לא במשמרת שלי

יו"ר ועדת הכלכלה ביטון: החל מהיום כל דיוני ועדת הכלכלה וועדות המשנה מבוטלים ואני לא אצביע עם הקואליציה, למעט בהצבעות אי אמון

היו"ר ביטון אמר את הדברים בישיבת מעקב, שלישית במספר, שקיימה ועדת הכלכלה הבוקר, בהשתתפות חברי כנסת רבים מהאופוזיציה והקואליציה, אחר רפורמת תעריפי התח"צ


אבשלום (אבו) וילן, מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל: "דברי ח"כ מיכאל ביטון, יו"ר ועדת הכלכלה, מהווים הבעת אמון בחקלאות הישראלית ובחשיבות העצומה שלה למדינת ישראל. דווקא בתקופה בה מחירי המזון עולים בכל העולם, ומדינות עוצרות את ייצוא התוצרים החקלאיים, טוב שיש מישהו שמביט מעל השיקולים הפוליטיים ומוכן להגן על הביטחון התזונתי של אזרחי ישראל. אני קורא לממשלת ישראל, ובייחוד לשרי האוצר והחקלאות להתעשת ולהתאים את הרפורמה למציאות שהשתנתה בעולם. אחרת, מדינת ישראל תשלם מחיר יקר, ומיותר, על מזונה"


ביוזמת היו"ר, ח"כ מיכאל ביטון, התכנסה הבוקר ועדת הכלכלה לישיבת מעקב נוספת, שלישית במספר בשבועיים האחרונים, אחר הרפורמה בתעריפי הנסיעה בתחבורה הציבורית. לפני כשבועיים קיימה הוועדה ישיבת מעקב, במהלכה עלו מספר הצעות לשיפור הרפורמה כאשר בתום אותו דיון ביקש היו"ר ביטון מנציגי משרדי התחבורה והאוצר לבצע שורה של תיקונים ברפורמה ולהקפיאה עד לביצועם. השבוע קיימה הוועדה דיון נוסף, על מנת לבחון האם בכוונת משרד התחבורה לבצע תיקונים ברפורמה. אולם לאחר שלא התקבלה תשובה ברורה באשר לכוונה לתקן את הרפורמה סגר היו"ר ביטון את הדיון ואמר כי אם בתוך שבוע לא תתקבל תשובה למכתב שהעביר בעניין לראש הממשלה, שרת התחבורה ושר האוצר, הוא יפעל בהתאם.

הבוקר פתח היו"ר ביטון את הישיבה ואמר כי קיבל אתמול את תשובת שרת התחבורה, אך אין בו שינוי מהותי. מנהלת אגף כלכלה ותח"צ במשרד התחבורה, נעה ליטמנוביץ, אמרה כי חלק מהדברים אליהם התייחסה הוועדה נכנסו לרפורמה מלכתחילה ובין היתר ההנחה של הנכים עלתה מ-33% ל-50%. ח"כ אורי מקלב וח"כ מיכל וולדיגר הסבירו כי אכן אחוז ההנחה עלה אבל בפועל הנכים משלמים יותר, כי התעריף הבסיס שהם משלמים עלה משני שקלים ל-5.5 שקלים.

היו"ר ביטון אף ביקש התייחסות לסקר שהשיק משרד התחבורה, ושאל מדוע לא עושים קודם את הסקר ורק אחריו את הרפורמה. ליטמנוביץ השיבה כי למשרד יש נתונים רבים נוספים וכי הסקר נוגע לשירות. בנוסף, שב היו"ר ביטון והעלה את הבעיה בכך שבישיבה שקיימה הוועדה במרץ מסרו נציגי משרדי התחבורה והאוצר לוועדה שאין נתונים ומספרים על הרפורמה ושהיא אינה סופית, ומספר דקות לאחר מכן יצאה הזמנה למסיבת עיתונאים להצעת הרפורמה הסופית.

עוד הוא ביקש לדעת האם זה תקין לאפשר רק 5 ימים להערות הציבור. על כך השיבה נציגת משרד המשפטים, עו"ד אוריה פרץ, כי לפי הנחיית היועצת המשפטית לממשלה יש לאפשר 3 שבועות להערות הציבור, אך בסמכות היועץ המשפטי של המשרד הרלוונטי לקצר את משך התקופה. לדברי עו"ד פרץ, היא הבינה מיועמ"ש משרד התחבורה כי קיצור משך התקופה נבע מתכיפות להתחיל ביישום הרפורמה בתקופת החופש הגדול. היו"ר ביטון תהה מדוע, שכן בחופש הגדול נוסעים הכי פחות בתחבורה הציבורית.

ח"כ אורי מקלב אמר כי יש שתי ערים חרדיות שהרפורמה פגעה בהן קשות, ותהה מה קרה שצריך היה להפוך את התעריפים מהזולים ביותר ליקרים ביותר חוץ מחילופי שלטון. ח"כ יעל רון בן משה טענה כי במשרד התחבורה לא סופרים את הגליל ולא מתייחסים לוועדות הכנסת. היא ציינה כי בדיון שקיימה בוועדה לפניות הציבור, שהיא עומדת בראשנה, אודות תעריפי כביש 6 עדיין לא קיבלה נתונים מאותו משרד תחבורה.

ח"כ מיכל וולדיגר התייחסה לפגיעה בנכים ואמרה כי המחיר שלהם בפועל עלה משמעותית. ח"כ מופיד מרעי ציין כי מי שנדרש להגיש נתונים לוועדה צריך לעשות את זה. ח"כ אלון טל מתח ביקורת גם הוא על הרפורמה, ואמר: "יש ברפורמה לא רק עבודה על הציבור, או ניסיון לעבוד עליו, אלא גם על העולם כולו. בפריז ב-2015 המדינה מתייצבת ואומרת שהיא מתגייסת לשינוי אקלים, והמטרה להעביר 20% מרכב פרטי לתח"צ ובפועל הייתה עלייה של 35% במעבר לרכב פרטי. אני נוסע בתח"צ ואני נענש פעמיים, פעם במחיר ופעם בשירות".

ח"כ יעקב מרגי אמר כי מה שקורה הוא זלזול של משרד התחבורה בוועדה, ולא הייתה בעיה גם לשקר במצח נחושה לחברי הכנסת ולציבור. הוא הוסיף כי חלק מהרפורמה תסיט נוסעים מרכבות לאטובוסים, ועל רקע הצפיפות באוטובוסים ובכבישים לא ברור מה ההיגיון שמאחורי המהלך. ח"כ חיים ביטון יוסי טייב אמר גם הוא כי לא ייתכן שהוועדה תבקש נתונים ולא תקבל.

ח"כ אימאן חטיב יאסין אמרה כי מבקשים מאנשים לצאת לעבודה ולתרום לחברה, ואז דווקא כשהעניים ביותר יוצאים לעבוד מעלים להם את מחיר התחבורה הציבורית. לדבריה, "זה אבסורד, זה לא צודק, לא הוגן ולא ערכי". ח"כ אוסאמה סעדי אמר כי המאבק הזה הוא גם המאבק של הפריפריה ובמיוחד של האוכלוסייה הערבית, שהיא הנפגעת העיקרית מהמהלך הזה.

היו"ר ביטון סיים את הישיבה בסיכום ארוך מהרגיל, בו הסביר את המניעים להחלטתו לבטל את דיוני הוועדה ולהפסיק להצביע עם הקואליציה. "ועדת הכלכלה מתייחסת לממשלה ברצינות, היא שיאנית החקיקה בכנסת, שיאנית הדיונים בכנסת, שיאנית החקיקה בחוק ההסדרים, שיאנית הרפורמות הכלכליות שעברו ושיאנית הדיונים במושב ובפגרה ו-90% ממה שאישרנו היה בקשות הממשלה. אנחנו יודעים לעבוד בשירות הממשלה ולפקח על 8 משרדי ממשלה. אנחנו ועדת רצינית וקשוחה, אבל עובדת. מעל 90 אחוז מההחלטות מתקבלות פה אחד. נדיר שישבו פה בשעה 8 בבוקר 9 חברי כנסת מכל הסיעות ויסכימו על נושא כלשהו. זה האופי של הוועדה ואין משרד שלא עשינו איתו רפורמות, כולל משרד התחבורה. בזמן שהמשרד לא התייחס אלינו ברצינות הבאנו את הרפורמה ברכבים אוטונומיים.

"שני משרדים בממשלה לא מתייחסים ברצינות לוועדה – משרד החקלאות, שזה הבית שלו, הביא את תקנת מכסות הביצים ביום האחרון וכפה אותן הר כגיגית. הבוקר אף פורסם שהממשלה רוצה לתת עוד מכה לחקלאים. זה לא יקרה. לא בבית ספרינו. שר החקלאות הבין את טעותו וישב איתי שעה והלך לפגישות עם חקלאים. לא נאפשר מעשים חד צדדיים, לא נאפשר קידום תקנה בוועדת החינוך בלי תיאום איתנו ולא נאפשר פגיעה בחקלאים.

"משרד התחבורה כבר שנה לא סופר את הוועדה. הביא את התקנה למניעת שכחת ילדים, ביקש דחייה – דחינו ביקש עוד דחייה – דחינו, ביקש לבטל והלך מעל הראש שלנו לממשלה לבטל. הריבון של הכנסת זה הממשלה. הכנסת היא שממנה ממשלה וגם מפילה אותה. אמרנו שנבטל את התקנה אבל ביקשנו 5 מיליון שקל לפיילוט למוחלשים. הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים – פעם היו שם 80 מיליון שקל לבטיחות ברשויות מקומיות, ביקשנו 20 מיליון – קיבלנו אפס. ביקשנו כביש שש לצפון, לא קיבלנו תשובה. עשינו דיונים על תחנת אחיטוב, לא קיבלנו תשובה. ואז התחילה פרשת "דרך שווה", מערנות של חברי כנסת. אמרו שאין נתונים וחצי שעה אחרי זה אנחנו שומעים שיש רפורמה והיא תוצג למחרת. כבודנו לא חשוב, אם עשיתים רפורמה ולא פגעתם באף אחד – כבודנו מחול. אבל אתה מתחיל לבדוק ורואה שלפריפריה מכפילים את המחיר, אומרים בסטודנטים לא פגענו אבל סטודנט מזדמן נוסע בכל הארץ ולקחו לו 20% הנחת ערך צבור. אחרי זה שני ערים חרדיות, אם רוצים לייקר ב-30% בסדר, אבל ב-300 אחוז? לסדום ועמורה נהיינו שעניים ביותר עם הכי פחות רכבים צריכים לשלם 300% יותר? זאת הרפורמה?".

"אמרנו קחו שבועיים תתקנו. כלום. לא סופרים את ועדת הכלכלה אז אני נאלץ לקבל החלטות, החל מהיום כל דיוני ועדת הכלכלה וועדות המשנה מבוטלים ואני לא אצביע עם הקואליציה, למעט בהצבעות אי אמון, שלא יהפכו את זה לפוליטי.* אל תפגעו בחקלאים בצפון ובחלשים בתח"צ ותקבלו אותי שותף. עד אז לא אצביע במליאה, אולי בהמשך אף אצביע נגד. אם יש מנהיגות בישראל, ראש ממשלה וראש ממשלה חליפי, ניתן למנוע פגיעה. גם שינוי של 70-80 אחוז אקבל, או שתדחו את הרפורמה ובצעו אותה בהסכמה איתנו. לגבי החקלאות – לעצור הכל עד להסכמה עם החקלאים, כולל התקנה שנדונה בוועדת החינוך. מה שכואב לי זה הפגיעה בעניים. מחלנו על כבודנו. יגידו עכשיו שזה פוליטי וזו רדיפה אישית, אבל בסוף באופקים, בבית שאן, בטבריה, מצפה רמון, קריית שמונה, שדרות – מחיר התחבורה הציבורית עלה ב-130%. שום דבר לא התייקר ככה. ואתם רוצים להסתיר את זה מעיני הציבור? חשבתם שזה יעבור בשקט? לא במשמרת שלנו".

Latest Posts

תישאר בקשר

להתעדכן בכל החדשות האחרונות, ההצעות וההודעות המיוחדות.

דילוג לתוכן