יום רביעי, אפריל 24, 2024

פוסטים אחרונים

פירות טריים מקומיים – אין, פירות המיובשים המיובאים – אאוט

"העדיפו פירות טריים מקומיים על פני הפירות המיובשים המיובאים"

לקראת ט"ו בשבט, שיחול השנה ביום ראשון הקרוב, מועצת הצמחים יוצאת בקריאה לציבור לצרוך פירות טריים ישראלים במקום פירות מיובשים ומיובאים. לצערנו, מדי שנה בט"ו בשבט נוהגים אזרחי ישראל לחגוג את חג האילנות באכילת פירות מיובשים. מדובר במנהג עבר שהשתרש – ונשאר; מקור המנהג ביהודים שחיו בגלות וסבלו ממחסור בפירות טריים בעונת החורף, ולכן צרכו במקומם פירות מיובשים שהובאו לגולה מישראל.

אבל היום, בשנת 2022, כשניתן למצוא על המדפים עשרות סוגים של פירות טריים תוצרת הארץ, אין שום סיבה להמשיך ולצרוך פירות מיובשים מיובאים ומעובדים, שחלקם עתירי סוכר מוסף, חומרים משמרים וצבעי מאכל, בעוד הפירות הטריים טבעיים לחלוטין ועשירים בוויטמינים וערכים תזונתיים רבים, ללא כל צבע מאכל או עיבוד תעשייתי.

לדברי צבי אלון, מנכ"ל מועצת הצמחים, "מגדלי ישראל משווקים מדי שנה לשוק המקומי כ-2 מיליארד ק"ג פירות וירקות טריים, כאשר לכל אחד מהם ערכים בריאותיים ותזונתיים גבוהים. לאורך כל משבר הקורונה המתמשך, שסופו אינו נראה לעין, הוכיחו המגדלים המקומיים את חשיבותם הגדולה כגורם ראשון במעלה בשמירה על בטחון המזון של ישראל וסיפקו לאזרחים תוצרת חקלאית טרייה ובריאה. יש כרגע פירות טריים ישראלים רבים על המדפים, ביניהם בננה, תפוח, תפוז, תות שדה, אגס, קיווי, קלמנטינה, מלון, אפרסמון, אשכולית, רימון, פומלה, אשכולית אדומה, תמר, שקד ועוד. אני קורא לאזרחי ישראל לחגוג השנה את ט"ו בשבט עם צלחת של פירות טריים ולוותר על הפירות המיובשים – כך גם ישמרו על בריאותם וגם יתמכו בכלכלה המקומית ובחקלאים הישראלים".

צבי אלון, מנכ"ל מועצת הצמחים
צבי אלון, מנכ"ל מועצת הצמחים

מרב מור-אופיר, תזונאית קלינית ויועצת מדעית למועצת הצמחים, מסבירה כי "מלבד התמר, הגדל בישראל ומתייבש על העץ באופן טבעי ללא צורך בתוספת סוכר או חומרים משמרים, מרבית יצרני הפירות המיובשים נאלצים 'לטפל' בפירות הטריים באופן מלאכותי על מנת להפוך אותם למיובשים. תהליך זה כרוך בשימוש בטמפרטורות גבוהות ובחומרים משמרים כגון גופרית דו-חמצנית כדי לשפר את צבעם של הפירות, למנוע חמצון וקלקול ולהאריך את חיי המדף שלהם. לחלק מהפירות המיובשים מוסיפים גם שמנים, חומרי הזגה (ליצירת מראה מבריק) וצבעי מאכל מלאכותיים – האחרונים גם עלולים לגרום לתופעות שונות בקרב אנשים רגישים וילדים. לכן, מומלץ לצרוך פירות טריים – הם טבעיים לחלוטין, מלאים בוויטמינים שלחלקם תפקיד חשוב בתפקוד מערכת החיסון, מינרלים ונוגדי חמצון ואינם מכילים כל תוספת".

השוואה בין החומרים הנמצאים בפירות מיובשים לעומת פירות טריים

 פירות טרייםפירות מיובשים
סוכרים מוספיםלעיתים
חומרים משמריםלעיתים קרובות (בעיקר גופרית דו-חמצנית)
צבעי מאכללעיתים
שמנים, חומרי הזגהלעיתים
ריכוז פחמימות ואנרגיה בינוניגבוה
מועצת הצמחים, ינואר 2022

השוואה בין תכולת ויטמין c במבחר פירות טריים ומיובשים

 פרי טרי (ל-100 גר')פרי מיובש (מנת תחליף של כ-20-30 גר'; מנת תחליף בעלת תכולת אנרגיה – קק"ל – שווה)
בננה8.71.1
תפוח5.81
תאנה20.4
משמש100.2
שזיף9.50.1
מועצת הצמחים, ינואר 2022

Latest Posts

תישאר בקשר

להתעדכן בכל החדשות האחרונות, ההצעות וההודעות המיוחדות.

דילוג לתוכן