יום שלישי, מרץ 19, 2024

פוסטים אחרונים

הצלחה בגידול הפרי הכחול – עלייה חדה בגידול פירות יער בישראל

בכנס ארצי למגדלי אוכמניות Blueberry)) שהתקיים בחוות המחקר 'אבני איתן' בגולן, הציג ד"ר עומר קראין, חוקר בכיר ממו"פ צפון במכון המחקר מיגל, של החברה לפיתוח הגליל, תוצאות מחקרים לאקלום זני אוכמניות. גלעד פרוינד, מנהל מו"פ ההר, הרצה על ניהול מקצועי של מטע אוכמניות.

האוכמניות בולטות בתשומת הלב, הן מהפן המחקרי-מדעי והן מהפן הבריאותי-תזונתי בשל תכונותיהן הבריאותיות וערכיהן התזונתיים. בשנים האחרונות נהנה הצרכן הישראלי ממגוון פירות יער טריים כגון: פטל, אסנה, חמוציות, אוכמניות ופירות גרגיריים נוספים, המשווקים כבר ברשתות המזון בישראל.

העלייה החדה בגידול פירות יער בעולם ובישראל חלה בעקבות הביקוש הצרכני הגובר לפירות הבריאים, הנחשבים למזון על "סופר פוד" וכן התרחב השימוש בפטל, אסנה ואוכמניות בעולם הקולינריה המתפתח, בתפריטי השפים והקונדיטורים.

לגידול האוכמניות חשיבות כלכלית גדולה בארצות המפותחות, בעיקר באירופה וצפון אמריקה. שטחי הגידול של האוכמניות גדלו בשנים האחרונות וצפויים להמשיך ולגדול, בארה"ב ערך השוק של פרי אוכמניות טרי הוערך בכ- 850 מיליון דולר בשנת 2012 ובמזרח קנדה בכ- 56 מיליון דולר בשנת 2000.

ההתרחבות בצריכה, מתרחשת במקביל עלייה בדרישה לפרי, בעיקר לאור התכונות הבריאותיות של פרי האוכמניות ומכאן גם ההתעניינות הרבה של מגדלים בישראל, לגידול מקצועי של הפרי בהתאם לתנאי הארץ. עקב העלייה בביקושף מתקיימת עבודה משותפת למו"פ ההר, מכון וולקני ומו"פ צפון במכון המחקר מיגל, שחקרו במשך שלוש שנים את אקלומם של מספר זני אוכמניות בדרום רמת הגולן, תוך בדיקת תנאי ההזנה והקרקע, כך שיהיו אופטימליים לגידול. המחקר בחן גידול אוכמניות בקרקע טבעית של הגולן ובמצע מנותק וכן שיטות השקיה שונות. כחלק מהמחקר נבחן גם גידול שיחי האוכמניות בתעלות טוף (תעלות מפל), על מנת לאפשר קטיף מכני ויעיל יותר, תוך חיסכון בכוח אדם החסר מאוד בענף החקלאות. במחקר נבחנו מספר זני אוכמניות שיובאו לישראל על ידי מו"פ ההר. בממצאי המחקר זוהו ארבעה זני אוכמניות פוטנציאלים לגידול במצע המנותק: רייבל-זן מקדים, המבשיל בחודש מאי, הזנים סאן שיין וטיטאן כזני אמצע העונה, הבשלים בחודשים יוני ואמצע יולי וזן אוקלוכוני כזן מאוחר, המבשיל בחודש יולי אמצע אוגוסט.

יום עיון אוכמניות אבני איתן

האוכמניות מהוות מקור איתן לביו-פלבנואים, המגינים על פעילות הלב ומכילים את הריכוזים הגבוהים ביותר של נוגדי חמצון מבין עצי הפרי, המסייעים להאטת תהליך ההזדקנות ולמניעת סרטן. לפלבנואידים יש השפעות חיוביות על מערכת העצבים, כולל הקטנת ההשפעות המזיקות של מחלת אלצהיימר. האוכמניות מסייעות בשיפור הזיכרון ובעלות השפעות ישירות על המוח, הכוללות עליה בגמישות מוחית ותקשורת עצבית, כמו גם צמיחה של תאי עצב-נוירונים חדשים. יש להן השפעה מתונה חיובית על קוגניציה במיוחד בתחום התפקוד המילולי והזיכרון המילולי. אוכמניות מחזקות את הראייה והן מכילות מינראליים, ויטמינים, מעט מאוד קלוריות ועוד תכונות בריאותיות, שאינן נפגמות בתהליך ההקפאה. אוכמניות מונעות תהליכים דלקתיים במפרקים, בלב ובכלי הדם ומונעות שקיעת שומנים בדפנות כלי הדם ומחלות ממאירות של דרכי העיכול. מומחים ממליצים על אכילת אוכמניות בתזונה היומיומית והמנה המומלצת היא כוס אחת ליום, כ- 24 גרם.

Latest Posts

תישאר בקשר

להתעדכן בכל החדשות האחרונות, ההצעות וההודעות המיוחדות.

דילוג לתוכן