יום חמישי, אפריל 18, 2024

פוסטים אחרונים

האם סוף סוף יתמנה שר אוצר ידידותי לחקלאים?

הזיקה של מפלגת "ישראל ביתנו" לחקלאות ולהתיישבות היא רבת שנים. ב-2013 כיהן כשר החקלאות מטעם המפלגה חבר הכנסת יאיר שמיר.  ליברמן לאורך כל השנים הביע יחס חיובי כלפי ההתיישבות והחקלאות. זכורה לי במיוחד ועידת רפתנים שהגיע אליה והתקבל בתשואות. הוא רואה את עצמו כידיד החקלאים.

איווט ליברמן מדגיש לאורך כל הדרך כי הוא נגד בנימין נתניהו. הוא גם נתפס כמי שלא יחשוש לשנות את סדרי העדיפויות הפוליטיים הכרוכים בראש ובראשונה בתקציב המדינה. ליברמן מכוון באופן ברור ליעד מרכזי, והוא, לכהן כשר אוצר. לכל מי שמבין את המפה הפוליטית, מדובר בשאיפה ריאלית בהחלט. אם ביבי לא ייבחר או לא יצליח להקים ממשלה, אז הסיכוי של ליברמן להיות שר אוצר ריאלי בהחלט. היתרון שלו בעניין משרד האוצר, זה שהוא לא נלחם על רשות הממשלה כמו לפיד, בנט וסער.  כל מי שירצה להיות ראש ממשלה, ירצה לקחת איתו את ליברמן. כי הוא זה שאינו נלחם על ראשות הממשלה.

עלינו לזכור שגם כחלון הגיע למעמד שר אוצר עם מספר מנדטים דומה למפלגת "ישראל ביתנו".

כשהתחלנו עם הקמפיין של 'מצביעים חקלאות', המטרה היתה לאתר וליצור כוח במשרד החקלאות. בראיון גילינו שליברמן מכוון למשרד האוצר, והאפשרות הזו יצרה תעוזה מבחינתנו, לכוון לדרוש דאגה לאינטרסים של המגזר הכפרי והחקלאים גם באוצר.

משרד האוצר מחליט בהרבה מובנים החלטות אסטרטגיות לחקלאות, למשל בנוגע לייבוא ולמים. ועל כן, עלינו להתייחס למשרד זה כקובע גורלות בעבור ציבור החקלאים בישראל.

ליברמן, אם באמת בליבו החקלאות, והוא אכן יהיה שר האוצר, יכול לשנות סדרי בראשית.

את הראיון הקודם התחיל ליברמן עם ציטוט: במקום בו תחרוש המחרשה היהודית את התלם האחרון שם יעבור גבולנו." ולאחריו קבע כי לדידו, החקלאים הם החלוצים השומרים על גבולות המדינה  הישובים החקלאים פרוסים לאורך גבולות .

בבחירות הקרובות הוא שם את המאבק לביטול חוק קמיניץ כאתגר מרכזי בפעילות המפלגה.

אנחנו רוצים לדבר על החקלאות ועל ההתיישבות לקראת הבחירות הקרובות. מה תפיסותיך בעניין?

"אני יכול לתת רק שלוש נקודות מרכזיות. דיברתי על כך בעבר ושום דבר לא השתנה במציאות של הכנסת הנוכחית. זה מביא אותי לאותה מסקנה. חייבים להקים ועדה בין משרדית כהחלטת ממשלה ולגבש תוכנית לחקלאות ישראלית ולהתיישבות, עם ראיה של 25 שנה קדימה. כרגע הכל מתנהל טלאי על טלאי. משרד החקלאות הופך פחות ופחות רלוונטי.

ישנה סברה שאתה תהיה שר אוצר בקונסטלציה כזו או אחרת. אם באמת תהיה שר אוצר, מה אתה תשנה?

"דבר ראשון אדאג ליצור תוכנית אב ביחס לחקלאות. החקלאות היא כמו אנייה על הגלים ללא כיוון. הרוח משיטה אותה פעם למערב, פעם למזרח. במקום זאת, צריך להגדיר מחדש את החזון.

דבר שני, לגבי חוק 'קמיניץ' אין ברירה צריך לבטל אותו. עשו חוק אחד, עשו סלט שהוא לא טוב לאף אחד. כי הבעיות של הדרוזים לא דומות לבעיות של הערבים שלא דומות לבעיות של הקיבוצים.

צריך לעשות תוכנית נפרדת למגזר הכפרי, תוכנית נפרדת למגזר הדרוזי, ותכנית נפרדת למגזר הערבי. חוק אחד לא יכול לטפל בבעיות שונות.

במגזר הכפרי וההתיישבותי זוהי קרקע של המנהל וישנה חכירה, במגזר הערבי יש השתלטות על אדמות, במגזר הדרוזי זו התנהלות פרטית."

מדובר בתיקון 116 לחוק התכנון והבנייה, המקל על אכיפה נגד עבירות בנייה ללא הליך משפטי ישנן טענות כי חוק זה דן באופן אחיד מקרים שיש לדון אותם באופן יחידני. החוק נותן סמכויות כבדות לרשויות החוק והחקלאים מצאו עצמם עם קנסות גדולים.

"דבר שלישי הוא טיפול בנחישות יתרה בסוגיית הטרור החקלאי, הפרוטקשן, העבריינות. יש צורך לטפל בזה באופן חד משמעי בכדי לצמצם אחת ולתמיד את התופעה"

גם השר אוחנה מעוניין לטפל בכך, במה אתה תהיה שונה?

"אני מדבר בשמי. אלו הנקודות שצריך לטפל בהן ואם נגיע לאוצר ונהיה חלק מהקואליציה אז אני אשמח שהשר אוחנה יסייע בכך מהאופוזיציה.

השיח על חזון עתידי הוא חשוב,  אבל ישנם דברים דחופים, הבוערים בשטח כרגע. למשל הייבוא הפרוע, כמו עגבניות, ששם יש למעלה מ-50% ייבוא מטורקיה. הייבוא לא מוריד את יוקר המחיה, אם כבר להיפך. אבל זו המדיניות. השאלה אם אתה תבלום את הייבוא, או לא?

"אנחנו חייבים ליצור היגיון אחר. על המוצרים שנמכרים צריכה להיות מדבקה עם מדינת המקור ממנה ייובא המוצר, שאזרחים יידעו אם מדבור בייבוא חוץ ומאיזו מדינה".

אבל זה לא מתמודד עם הפחתת הייבוא

"כל מי שאומר לך כרגע שהוא יודע אם הוא יוריד מע"מ או לא- אל תאמין לו. אני מסכים לגמרי שמי שמרוויח הוא לא הציבור. אבל המדיניות כלפי הייבוא תהיה קשורה בגיבוש מדיניות ארוכת טווח. יש הרבה שיקולים לכך. שיקול נוסף הוא בטחון המזון, אנחנו לא יכולים לסמוך רק על טורקיה או עזה במצב בטחוני מורכב שאנו נתונים בו. אבל עוד לא גובשה פרקטיקה המתמודדת עם זה. אני אדם אחראי, לא אשלוף מהמותן הצעה להתמודדות."

מה הצעדים הפרקטיים שלך לשינוי המצב?

"אם זה תלוי בי ואם אקבל את משרד האוצר אחד הדברים הראשונים שאעשה בתפקידי הוא מינוי ועדה לגיבוש מדיניות לטווח ארוך שתטפל בעניין."

Latest Posts

תישאר בקשר

להתעדכן בכל החדשות האחרונות, ההצעות וההודעות המיוחדות.

דילוג לתוכן